Közélet

Több ezer esetben tettek panaszt a betegek tavaly

Több ezer esetben tettek panaszt a betegek tavaly

2013. április 16., kedd
Több ezer esetben tettek panaszt a betegek tavaly

A jogvédőkön keresztül több ezer megkeresés érkezett az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz (OBDK) tavaly, a legtöbb panasz az egészségügyi ellátáshoz való jog sérülésével kapcsolatos - mondta Novák Krisztina, a szervezet főigazgatója kedden, az európai betegjogi nap alkalmából tartott konferenciát megelőző sajtótájékoztatón Budapesten.

A betegjogok területén több mint nyolcezer esetben érkeztek különböző panaszok, az esetek többségében a nem megfelelő ellátás miatt fordultak a szervezethez, de jellemzők voltak az emberi méltóság sérelme, az indokolatlan várakoztatás és a hangnem miatt érkezett panaszok is.

Novák Krisztina

ismertetése szerint az alapellátás területén inkább a felnőtt-, az ügyeleti és a fogászati ellátást érte kifogás. A kórházak és szakrendelők esetében pedig azokkal az ellátásokkal kapcsolatban érkezett bejelentés, amelyeket a legtöbben vesznek igénybe, például a nőgyógyászat, a belgyógyászat vagy a sebészet. Az ellátottjog területén több mint tízezer panasz érkezett, a legtöbb esetben az emberi méltóság sérelméhez kötődtek, ezen belül is a nem megfelelő bánásmód és hangnem miatt tettek bejelentést - ismertette a főigazgató. Hozzátette, sok volt a tájékoztatás hiányával kapcsolatos észrevétel is, és az adatvédelemmel kapcsolatban is érkeztek panaszok. Novák Krisztina a gyermekjogi területet ismertetve elmondta, ezen a területen több mint négyezer esetben keresték meg a képviselőket. Mint mondta, jellemző volt az, hogy a gyermek elhelyezésének kijelölt helye sokszor nem igazodott a gyermek szükségleteihez, de előfordult olyan eset is, amikor nem együtt helyeztek el ikreket. Gyakori eset volt a gyermekkel történő kapcsolattartási jog sérülése is. Novák Krisztina beszámolt arról is, hogy a központ felülvizsgálta és átalakította a jogvédelmi hálózata működtetésének rendszerét, hatékonyabbá és egységesebbé tette. Kiemelte, változás lesz a továbbiakban, hogy májustól már csak kétféle jogviszonyban láthatják el feladataikat a jogvédők, így ügyvéd már csak akkor tevékenykedhet jogvédőként, ha felfüggeszti ügyvédi munkáját. Változás az is, hogy az óraszámalapú munkavégzés helyett területi alapú hálózatot alakított ki a szervezet. A szakmai minimumfeltételekhez kötődően a főigazgató kiemelte, meghatározták, hogy hol és kötelezően mikor kell a jogvédőknek fogadóórát tartaniuk. Novák Krisztina beszélt arról is, hogy az OBDK elkezdte a jogvédők regisztrációját. A nyilvántartás és a hatósági igazolvány az azonosítást, illetve a jogosultságot hivatott szolgálni, hogy a jogvédő eljárhat a panaszos ügyekben. Jelenleg 92 jogvédő dolgozik betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi területen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.