Kultúra

Ausztráliából hazatért festményekből nyílik kiállítás a Tornyai-múzeumban

Ausztráliából hazatért festményekből nyílik kiállítás a Tornyai-múzeumban

2013. január 19., szombat
Ausztráliából hazatért festményekből nyílik kiállítás a Tornyai-múzeumban

Mi lehetett vonzó egy ausztrál műgyűjtőnek vásárhelyi vagy a városhoz kötődő képzőművészek alkotásaiban? A Tornyai János Múzeumban január 19-én, szombaton 11 órakor nyíló Hazatért művek Ausztráliából című kiállítás választ adhat a látogatóknak a fenti kérdésre. Erich Brosell harmincegy festményből álló kollekcióját Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata vásárolta meg a Tornyai János Múzeum képzőművészeti gyűjteményének.

Hogyan kerültek Vásárhelyhez kötődő műalkotások egy ausztrál műgyűjtőhöz?

Erich Brosell

ausztrál üzletember

Kratochwill Mimi

művészettörténész javaslatára vásárolt kortárs magyar festményeket a kilencvenes években. A Tornyai János Múzeum új szerzeményeiből rendezett kiállításon

Bazsonyi Arany, Szalay Ferenc, Szurcsik János, Németh József, Patay László, Csikós András, Fejér Csaba, Kurucz D. István

és

Vecsési Sándor

festményei láthatóak a vásárhelyi közgyűjtemény emeleti kiállítótermében.

Nagy Imre

múzeumigazgató szerint a „hazatért” festmények jelentősége abban rejlik, hogy mivel ezek a művek feltételezhetően a létrejöttüket követő egy-két esztendőben már külföldre kerültek, ezért eddig nem voltak elérhetőek a magyar művészettörténészek és kutatók számára. A gyűjtemény múzeumba kerülése lehetővé teszi a szakmának a művek kutathatóságát, valamint a nagyközönség számára történő bemutatást. A képeket a művészek pályájuk legkiérleltebb szakaszában eleve eladásra festették, így könnyedség, felszabadultság és frissesség érződik rajtuk. Az alkotások közös jellemzője, hogy ugyanazon időintervallumban, a kilencvenes évek elején készültek, témaválasztásukban az alföldi élet, a paraszti kultúra megragadásában megegyeznek, azonban kifejezésmódjuk jelentős változatosságot mutat. Vecsési Sándor (1930) munkáira a könnyed ecsetkezelés és az impresszionisztikus benyomások könnyed rögzítése jellemző. Felesége, Bazsonyi Arany (1928-2011) egy művel szerepel a kiállításon. Ezen érezhető férje festésmódjának hatása, amely elsősorban a színhasználatban, de témaválasztásban is tetten érhető. Igaz az ő formakezelése inkább konstruktivista hatásokat mutat. Szalay Ferenc (1931) valamennyi alkotása egy-egy költemény: pasztelles színei egyfajta bensőséges realizmussal töltik fel képeit. Szurcsik János (1931) kicsit vázlatosnak ható festményeiben azok frissességét munkáinak élénk színhasználata és gesztusszerű ecsetkezelése adja. Németh József (1928-1994) munkái hiánypótlónak számítanak a múzeum gyűjteményében, mivel nem rendelkezünk ilyen, kisebb méretű képekkel tőle mondta el Nagy Imre. Ezek a festményei formai kísérleteknek tekinthetőek, mivel megtalálhatóak rajtuk a nagy képek kompozíciós megoldásai, de oldottabb, bensőségesebb festésmodorban. Patay László (1932-2002) témáin visszaköszön a "nagy elődök" Tornyai János, vagy Kernstock Károly és Nyolcak munkáinak hatása. Csikós András (1947-2006) egyetlen kiállított festményén a klasszikus alföldi tájat jeleníti meg, a tél szürkésfehér árnyalatait felvonultató, sajátosan pasztózus technikával. Fejér Csabánál (1936-2002) briliánsan bravúros festőmódja fogja meg leginkább képek nézőit. Érdemes megfigyelni, hogy milyen kevés festői eszközzel mennyire a teljességet adja vissza: a kis felületen miként hangsúlyozza a tömeget és a formák plasztikai értékeit. Kurucz D. István (1914-1996) utcarészletei sajátos önreflexiók a hatvanas-hetvenes években készült festményeire. A hagyományos miliőben, a ház előtt beszélgető alakok ábrázolásai egy mára csak nyomokban megmaradt, bensőséges világ hangulatjelentései. Az Ausztráliából "hazatérő" kollekcióból nyíló kiállítást Dr. Nagy Imre múzeumigazgató ajánlja a közönség figyelmébe ma délelőtt a Tornyai János Múzeumban; csellón közreműködik Suhanyeczné Puskás Barbara.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.