Közélet

Munkahelyek megszűnése ellen tiltakozott a Vasutasok Szakszervezete Szegeden

Munkahelyek megszűnése ellen tiltakozott a Vasutasok Szakszervezete Szegeden

2012. november 15., csütörtök
Munkahelyek megszűnése ellen tiltakozott a Vasutasok Szakszervezete Szegeden

Demonstrációt tartott a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a Szeged-Kiskundorozsmai Rollende Landstrasse (Ro-La) terminál területén csütörtökön, ahol az ellen tiltakoztak, hogy megszűnik a vasúti kamionszállítás állami támogatása, s ennek következményeként mintegy 100 munkahely kerül veszélybe.

A rövid, figyelemfelhívó demonstrációt a terminál bejáratánál tartotta tucatnyi szakszervezeti aktivista.

Papp Tibor

, a VSZ országos elnöke elmondta: miközben a környezetvédelem az egész világon előtérbe kerül, Magyarországon megszűnik a környezetbarát szállítmányozás, miután az állam nem tervezi, hogy jövőre támogatja a szállítást a korábbi gyakorlat szerinti 200 millió forinttal. A "gördülő országút" (Ro-La) megállása kapcsán az érintett társaságoknál mintegy 100 munkahely szűnhet meg. Ezért a Vasutasok Szakszervezetének regionális testülete levélben kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőjét,

Németh Lászlónét

, hogy tegyen meg mindent a munkahelyek megőrzésére. A szakszervezeti vezető felhívta a figyelmet: a környezetbarát vasúti kamionszállítás állami támogatásának megszűnésével mintegy 30 ezerrel növekszik az ország közútjain áthaladó nehéz tehergépkocsik száma. A nehézgépjárművek közlekedésének jelentős környezetszennyezési, baleseti hatásait, útburkolat rongálásait, többletköltségeit lehetne elkerülni a Ro-La támogatásával - hangsúlyozta.

Sebők Tamás

, a VSZ területi képviseletének vezetője elmondta: a Ro-La felfuttatása - például, ha a szlovén irányba közlekedő forgalmat sikerülne Magyarországra terelni - ugyanakkor akár további 50 munkahely létrehozását jelentené. A többletforgalom megszerzése a Ro-La ügyfelek által fizetendő árak jelentős mértékű csökkentésével érhető el. Ehhez a jelenlegi pályahasználati díj mellett és a közúti e-útdíj hiányában, ideális esetben éves szinten mintegy 450 millió forintos állami támogatásra lenne szükség. Az elektronikus útdíj bevezetésével azonban a szükséges támogatás csökkenthető, 60 forint kilométerenkénti díj mellett pedig teljesen megszüntethető lenne – tette hozzá. A Ro-La forgalom jelenlegi szintjének megőrzéséhez elegendő lenne 200 millió forint - hangsúlyozták a szakszervezeti vezetők. Korábban

Tomcsányi István

, a hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője elmondta: decembertől megszűnik a Ro-La Szeged-Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között, s ezzel évente 30 ezer kamion kénytelen az autópályát választani a vasút helyett. Rámutatott: a kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak - tette hozzá. Az adatok szerint egy Szeged-Wels Ro-La retúr - kétszer 613 kilométer - kamionjegy ma mintegy 300 ezer forintba kerül. Közúton ez csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva 217 ezer forint. A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra nőne - miközben a jármű kopik, a sofőr pedig nem pihen. Mostanra azonban a vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, s csaknem száz munkahely szűnik meg. A Ro-La 2002-ben még 100 ezer kamiont szállított, Magyarország európai uniós csatlakozásával ez a szám évi 80 ezerre, majd Románia és Bulgária belépésével 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.