Egészség

Iszik vagy vezet?

Iszik vagy vezet?

2012. október 31., szerda
Iszik vagy vezet?

A balesetmentes közlekedésért minden ember felelős, akár gyalogos, akár valamilyen jármű vezetője. Közlekedés közben szinte folyamatosan döntéshelyzetekbe kerülünk, s ezek megoldásában értelmi képességeink és érzelmi állapotunk is befolyásol minket. A biztonságos közlekedés alapfeltétele a helyzetfelismerés pontossága és realitása, a gondolkodás és a cselekvés gyorsasága.

Fontos tudni, hogy érzékelésünk pontosságát és megbízhatóságát az általános fizikai állapotunk (fáradtság, betegség) is befolyásolja. Nemcsak az alkohol és drog, hanem az orvos által felírt gyógyszerek is okozhatnak érzékcsalódást, szédülést, egyensúlyvesztést! Az alkohol vakmerővé tesz, megzavarja az ítélőképességet és lelassítja a reflexeket. Az alkohol sokféle módon csökkenti a vezetési képességeket. Ugyanakkor megnöveli az önbizalmat, és ez által könnyen alábecsülhetjük az alkohol vezetői képességekre kifejtett negatív hatásait. Minden egyes alkoholos ital elfogyasztása növeli a baleset bekövetkeztének valószínűségét. Rontja a helyzetmegítélést és megnöveli a reakcióidőt. Reakcióidőnek valamely jel megjelenésétől a válaszcselekvés megkezdéséig eltelt időt nevezzük. A járművezetés folyamán a legrövidebb reakcióidő kb. 0,6-1 s. A reakcióidő alatt egy 40 km/órás sebességgel haladó jármű kb. 11 méter utat tesz meg. Növeli a reakcióidőt, ha a vezető nem rendelkezik elegendő rutinnal, számára jármű ismeretlen, zavaró ingerek befolyásolják, fáradt vagy beteg, alkohol, drog vagy gyógyszer hatása alatt áll. A világhoz, környezetünkhöz való belső viszonyunkat és alkalmazkodásunkat érzelmeink fejezik ki. Az érzelmeknek igen fontos szerepük van az információ-felvételben is. A pozitív érzelmek segítik az információ-felvételt és feldolgozást, a negatívak pedig gátolják azt. Az érzelmek jelentősen hatnak a közlekedési viselkedésünkre is. A feszült, ideges ember a közlekedésben is fokozottan veszélyes és kiszámíthatatlan. A biztonságos közlekedés feltétele többek között a jármű magas szintű technikai kezelése és a közlekedési érzék kialakulása is. Ám a rutin sem helyettesítheti a figyelmet és a kellő körültekintést! Különösen az éjszakai vezetés alkoholos állapotban jelentősen fárasztóbb és potenciálisan veszélyesebb, mert gyakoribbak a rossz látási viszonyok, az elvakítottság, a vezető fáradtsága még jobban megnövelheti a reakcióidőt. A józan vezető a közlekedési táblát 140 m távolságra látja, míg az ittas csak 118 m-re. A reflexek lelassulása és pszichológiai másodperc meghosszabbodása miatt az ittas vezető által hajtott járműnek a féktávolsága sokkal hosszabb, a balesetek pedig ezért gyakoribbak.

Jelen cikk a Szegedi Közlekedési Kft.. TÁMOP -6.1.2-11/1-2012-0435 pályázat keretében oktató jelleggel készült

(X)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.