Írjon nekünk

Hírzóna

Félszáz motoros körözött a Cserepesen + FOTÓK, VIDEÓ

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Vezetéstechnikai tréning kétkerekűeknek

Ebben az évben Csongrád megyében több mint 300 személyi sérüléssel járó baleset történt. Nagyon sokan a motorosok nyakába varrnak beleseteket, ezzel szemben 171 balesetet autósok, míg csak 10-et okoztak a kétkerekűvel közlekedők.

„Úgy érzem elég éles a kontraszt” – mondta el portálunknak Vad Róbert őrnagy, a Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára. „Ahhoz, hogy ezt a kedvező tendenciát megtartsuk, illetve a motorosbalesetek számát csökkentsük, fontos, hogy ilyen szinten, ilyen formában is odafigyeljünk rájuk.”

Se légzsák, se biztonsági öv

Azért is kell kiemelt figyelmet fordítani a motorral közlekedőkre, mert az autókkal ellentétben őket nem védi sem karosszéria, gyűrődő zóna, a légzsák, vagy éppen biztonsági öv. A baleseti okokat vizsgálva a szakemberek megállapították, hogy nagymértékben az emberi tényező a kiváltó ok. „Sokan a gépük teljesítményét alul, a saját képességüket pedig túl szokták becsülni” – hangsúlyozta a rendőr őrnagy. „Ezért ezen a napon elméleti és gyakorlati síkon próbálunk a motorosoknak egy olyan használható ismeretanyagot adni, amely egy már kialakult veszélyhelyzetben hasznukra válhat, jól tudnak majd dönteni.”

A regisztráció és az elmaradhatatlan alkoholszondázás után egy tesztlapot töltöttek ki a jelentkezők. Ezt követően a gyakorlati rész a motorral való elindulástól a célig való megérkezésig minden olyan elemet tartalmazott, mellyel a valós életben is találkozhatnak a motorral közlekedők.

„A motoros balesetek objektív okai közül első sorban a sebességtúllépés és az elsőbbség meg nem adása tartozik” – emeltek Vad Róbert őrnagy. „A kereskedő véleménye szerint a motorosok nagyon szeretik a sötét, fekete ruházatot, a gépek színe is sokszor sötétebb árnyalatú. Számos esetben ez is baleseti tényező lehet, ezért azt ajánljuk, hogy feltűnőbb színösszeállítású ruházatot és motort vásároljanak. A motorosruha, csizma és a jó minőségű bukósisak pedig sok esetben akár életmentő lehet.”

Vezetéstechnikai képzés tavasszal is

A motorozás egy életforma, akinek motorja van, az szereti ezt, és jónéhány kilométert már belehajtott a gépébe. Viszont a motoros rendőröknek ez az életforma egyben a hivatásuk is. Így amikor a szolgálati feladatuk ezt megköveteli – és az időjárás is megengedi –, motorra szállnak, ezért jóval nagyobb rutinnal és tudással rendelkeznek. Ezt a képességüket ezen a napon megpróbálták átadni, ezért olyan pályát, olyan feladatokat alakítottak ki, melyben a lassú haladástól, a kanyarodáson, szlalomon keresztül a gyors és biztonságos megállásig mindent kipróbálhattak a résztvevők.

„Meglepően nagy az érdeklődés” – árulta el az őrnagy. „Eddig közel ötvenen jelentkeztek már. Ugyan országosan nem egyedülálló a kezdeményezésünk, de nem sok helyen rendeznek ilyen eseményeket. Az érdeklődők számára való tekintettel úgy érzem, nagyon fontos az, hogy ne csak erre a napra koncentráljunk. Ezért ezt a biztonság- és vezetéstechnikai tréninget augusztusban is szeretnénk megrendezni. A továbbiakban pedig az a nem titkolt szándékunk, hogy egy tradíciót megteremtve, a motoros szezon elején, tavasszal ismét elhívjuk a motorosokat.”

Életforma, de a rendőrnek hivatás is

„A motorosok vezetéstechnikai tudásán szeretnénk javítani” – tudtuk meg Eleven István rendőr századostól, aki a Csongrád megyei forgalomellenőrző alosztály vezetőjeként maga is motoros rendőrként szolgál. „Az itt kialakított pályán olyan feladatokat adunk, melyek az életben is előfordulnak. Azt szeretnénk, hogy a motorosok átérezzék azt, hogy mennyire tudják uralni a motorjukat, amivel a baleseteket szeretnénk kivédeni.” Sokan úgy indulnak útra, hogy motorra pattannak, és már azt érzik, tudnak is motorozni. Sajnos ez nem minden esetben van így. Ezen a napon – az úgynevezett rutinozással – azt a tudást szerezhették és gyakorolhatták be a motorosok, melynek birtokában a közúton is jóval nagyobb biztonsággal tudnak majd közlekedni.

„A motorosok számára mindig a legkritikusabb időszak a tavasz” – emelte ki a rendőr százados. „Ősszel sokan lerakják a vasat, és csak tavasszal veszik újra elő. Viszont azzal, hogy lerakták, el is szoknak attól a bizonyos tudástól, amit a nyár közepére már jól begyakoroltak. Sokan azt hiszik, amikor újra motorra ülnek, ezeket a mozdulatokat újra meg tudják csinálni, a rutin nem kopik el a tél folyamán. Emellett persze tavasszal még a szervezet sincs rákészülve a motorozás okozta komoly fizikai igénybevételre.”

A motoros rendőrnek tekintélye van

„A motoros rendőr élete csak szép lehet” – jelentette ki mosolyogva a százados, aki közel tíz éve szolgál a nyeregben, és már majdnem 300 ezer kilométert vezetett. „Elég szép motorokkal közlekedünk, szép technika van alánk rakva. A kollégák nagyon igényesek, vigyáznak a motorokra. Egy motoros rendőr pedig, ha valahol megjelenik, sokkal komolyabb látványosság, mint egy autós, sőt azt is kijelenthetjük, hogy nagyobb a tekintélye az utakon.”

Emellett persze a legfontosabb az, hogy egy mobil, gyorsan bevethető alegységről van szó, ami ezáltal sokkal hatékonyabb is. A szolgálat sokféle munkára vezényli őket az autópályáktól kezdve a közutakon keresztül a belvárosig. A különböző felvezetések, biztosítások is állandó jelleggel jelentkeznek a motoros rendőrök életében, amivel jóval aktívabban, gyorsabban tudnak reagálni a különböző forgalmi helyzetekre.

„Ezeket a motorokat a gyár már eleve úgy tervezi, hogy rendőrök fogják majd használni” – mutatta be a motorját Eleven István. „De el szeretném oszlatni azt a legendát, hogy erősebbek, gyorsabbak, mint a hagyományos gépek. Minden egyes rendőrmotorban ugyanazok a blokkok vannak, mint az utcai motorokban, de ezzel szemben strapabíróbbak. A külső jellegük és a különleges felszereltségük az, ami elválasztja ezeket a polgári járművektől. No meg persze az, aki ül rajta, és a rutinunk.” Télen persze a motoros járőr is utóban ül. Néha elmegy a járművéhez, megsimogatja, ügyel arra, hogy ne merüljön le az akkumulátor, és ő is várja a tavaszt.

Él még autós-motoros ellentét

„Az itt látott helyzetek előfordulnak a közlekedésben, viszont gyakorlásukra nincs mód” – mondta el portálunknak Tóth László, egy 128 lóerős Yamaha sportmotor tulajdonosa. „Én már harminc éve motorozom, tengersok kilométerrel a hátam mögött, a Verhovinától kezdve a Simsonon keresztül az MZ-ig sokadik motoron ülve.”

Igazából úgy érezte, hogy nem volt olyan feladat, ami nehéz lett volna, persze a sportmotorok nem ilyen manőverekre vannak kitalálva. Télen ő is csak sóvárogva tekint az utakra, fényesítgeti „puszilgatja” a vasat, ahogy maguk közt nevezik a kétkerekű kedvenceiket. Tavasszal pedig egy felkészítés, átvizsgálás után azonnal nyeregbe pattan, hogy a télen megkopott rutint újra a karjaiban legyen.
„Az autósok egy része már talán szeret is bennünket” – mondta a sportmotor tulajdonosa. „De azért még az ellentét megvan. Nem szokták meg még, hogy nagyobb számban vannak motorosok, de ez is lassan kialakul majd.”

Gazdaságvédelmi akcióterv
Gazdaságvédelmi akcióterv
Gazdaságvédelmi akcióterv
Gazdaságvédelmi akcióterv
Gazdaságvédelmi akcióterv

Közlekedés

Változik a vasúti menetrend a pünkösdi hosszú hétvégén 

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Szerző:

A szegedi InterCity-khez két kocsival többet kapcsolnak.

Tovább olvasom

Egészség

Jutalmat kaptak a megyei polgárőr-egyesületek

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Huszonegy egyesület munkáját ismerte el a megyei szövetség.

Tovább olvasom

Hírzóna

Megváltozik a rendőrfőkapitányi fogadóóra rendje Csongrád megyében

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Igaz, csak ideiglenesen.

Tovább olvasom

Aktuál