Közélet

Egyben nem menthető meg a Szőke Tisza gőzös?

Egyben nem menthető meg a Szőke Tisza gőzös?

2012. június 1., péntek
Egyben nem menthető meg a Szőke Tisza gőzös?

A hajótest rossz állapota miatt nem javasolja egyben megőrizni a szegedi Szőke Tisza gőzöst a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) által felkért szakértő, aki csak a közel százéves hajó bizonyos elemeinek védelmét ajánlja.

A Szőke Tisza a közelmúltban süllyedt meg a tápéi téli kikötőben, miután az olvadó jég benyomta a gőzhajó elkorrodálódott oldallemezét, és a hajó kajütablakain beömlött a víz. A gőzhajót februárban helyezték ideiglenes védelem alá, majd megmentése érdekében a KÖH március 9-i helyszíni szemléjén néhány civil kérelmezte, hogy bizonyos beavatkozásokat végezhessenek el a hajótest dőlésének megakadályozására - mondta el az MTI-nek pénteken a KÖH Műtárgy-felügyeleti Irodájának vezetője.

Buzinkay Péter

kiemelte: a hivatal néhány napon belül kiadta az engedélyt az azonnali munkavégzésre, a március 9-i szemlén eltervezett beavatkozások azonban végül nem voltak megvalósíthatók. "Miután a Szőke Tisza a mederfenékre ült, el kellett hárítani azt a veszélyt, hogy a hajó felboruljon, esetleg másik objektumra dőljön" - emlékeztetett a szakember. Mint hozzáfűzte, a szivattyúzás ehhez nem bizonyult elég hatékonynak - a hajótesten nagyobb lékek voltak, és ezeken keresztül folyamatosan ömlött vissza a víz -, így más módon sikerült biztosítani a hajó stabilitását: vassodronyokkal rögzítették a parthoz. Buzinkay Péter elmondása szerint az örökségvédelmi hivatal pénteken kapta meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakvéleményét, amely a hajótest rossz állapota miatt nem javasolja egyben megőrizni a Szőke Tiszát, ehelyett a vízi jármű bizonyos elemeinek védését javasolja. A végső döntés a KÖH Műtárgy-felügyeleti Irodájának a várhatóan június első hetében megszülető védési határozatától függ. A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel. A Szőke Tiszára kiírt ártárgyalást a napokban egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg, amely a tervek szerint a menthető részeket kiemeli, és újjáépítve a hajót felhasználja majd azokat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.