Közélet

Újabb átalakítás előtt a szegedi tömegközlekedés?

Újabb átalakítás előtt a szegedi tömegközlekedés?

2012. május 8., kedd
Újabb átalakítás előtt a szegedi tömegközlekedés?

Saját javaslattal rukkol elő a Tisza Volán Zrt. a szegedi tömegközlekedési rendszer újabb átalakítására vonatkozóan. Ennek oka, hogy a kevesebb mint egy hónapja életbe léptetett menetrenddel kapcsolatban számtalan lakossági panasz érkezett a társasághoz.

„A legtöbb kritika a peremkerületekből, elsősorban Tápéról és Szőregről érkezett, az átszállásra és az ezzel járó utazási idő megnövekedésére vonatkozóan. Sokan panaszolják a 11-es autóbuszvonal rövidítése miatt az átszállásmentes Tarján/Felsőváros – Alsóváros/Személyi pályaudvar kapcsolat megszűnését is” – tájékoztatott

Káity Károly

forgalomfejlesztési és koordinációs igazgató. A kiskundorozsmai autóbuszvonalakat érintően május másodikán léptek életbe változtatások, így ezzel kapcsolatban egyelőre nem rendelkezik elegendő tapasztalattal a volántársaság. A Kiskundorozsma – Mars tér, illetve Kiskundorozsma – Honvéd tér viszonylatban kevesebb észrevételre számítanak, ugyanis bár ritkultak hétvégenként a járatok, de átszállniuk nem kell az utasoknak. „Az elmúlt hétvégén járművezető kollégáink nagy zúgolódást tapasztaltak, sokan hiányolták a járatokat kiskundorozsmai ABC-nél. Ez a legforgalmasabb megállóhely, amit nem érint a 36H, 75H-s vonal” – közölte Káity. Hozzátette, társaságuk szerint a hétvégi kirakodóvásárok miatti utasforgalom növekedés esetenként utas lemaradást is okozhat a jövőben.

Olcsóbb és ésszerű tömegközlekedési rendszerre van szükség

Ahogy korábban írtuk,

április tizedikétől 19 vonalon vezettek be változtatásokat, illetve bizonyos járatok meg is szűntek, vagy hétvégente rövidebb útvonalon közlekednek. Az új menetrend koncepciójáról – a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatójának előterjesztése alapján – a szegedi közgyűlés döntött. A koncepció alapján kidolgozott végleges menetrendeket pedig a Fejlesztési Iroda terjesztette a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elé. Az SZKT ügyvezetője,

Tóth István Tibor

azt nyilatkozta akkor portálunknak, hogy az egész városi tömegközlekedési struktúrát át kell gondolni, és alapjaiban szükséges módosítani azt. Beszédes számadat, hogy Szeged közlekedésében 4,3 milliárd forint az éves bevétel, ezzel szemben 6,2 milliárd a kiadás. A 2-es villamosvonal üzemeltetése is jelentős terheket ró az SZKT-ra, ezért is szükségesek bizonyos változtatások. Káity Károlytól megtudtuk, az áprilisban életbe léptetett menetrend a Tisza Volánnak éves szinten 360 ezer kilométer-csökkentést eredményez, ami a 173,5 millió forint bevételkiesést jelent egy esztendő alatt. A szakember tudatta, a Tisza Volán Zrt. mostani javaslatai részben korábbi szempontjaikat tartalmazza. „Ezek az elvárásoknak megfelelően kínálatszűkítéseket tartalmaznak, de semmiképpen nem hozza olyan mértékben hátrányos helyzetbe a külső településrészeket, mint a jelenleg élő hálózat” – tájékoztatott. A Volán-társaság például azt is javasolja, hogy hétvégenként a lényegesen olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokkal lássa el a város a teljes trolibuszhálózatot. Káity szerint a megtakarítások elérése érdekében nem a legolcsóbb fajlagos költségen üzemelő autóbusz kibocsátásokat célszerű visszafogni. „Javaslatot teszünk továbbá a villamos üzemű hálózati és menetrendi kínálat racionalizálására, a túlzó, felesleges kapacitások megszüntetésére” – tette hozzá. Akárcsak korábban, a tervek ezúttal is az önkormányzathoz, a Fejlesztési Irodára kerülnek, illetve megküldik

Kalmár Ferenc

városüzemeltetési tanácsnoknak,

Solymos László

alpolgármesternek és

Makrai Lászlónak

, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetőjének mint a közlekedési koordinátor szerv vezetőjének.

Nem csupán az átszállások okoznak bosszúságot, fejtörést az utasoknak

A Tisza Volán Zrt. az egységesség jegyében átvette az SZKT által alkalmazott menetrendi megjelenítési rendszert. „Az egyszerre több nyomvonal szerepeltetése bizonyos esetekben valóban bonyolult megjelenítést eredményez, melyeknek értelmezését az utazóközönség vegyesen értékelte” – ismerte el a forgalomfejlesztési és koordinációs igazgató. A Volán-társaság célja természetesen az, hogy minél jobban értelmezhető legyen az utastájékoztató, ezért több mint 3000 példányban kiadványokat késztettek, illetve internetes oldalukon is kétféle értelmezéssel szerepeltetik a menetrendet. Az átszállójeggyel kapcsolatban Káity Károly portálunknak elmondta, kevesen használják, mivel a béllettel és egyéb igazolvánnyal rendelkező rendszeres utasaikat érintették leginkább. Megjegyezte, a Tisza Volán továbbra is fenntartásokkal kezeli az átszállójegyet, nem tartják mindenre kiterjedően jó megoldásnak. Az utazási szokások változása is megfigyelhető az újabb és újabb menetrend- és útvonal variálások miatt. Káity példaként elmondta, hogy korábban a 2-es és 83-as autóbuszokat használók tapasztalataik szerint ma nem feltétlenül a 2-es jelzésű villamost használják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.