Kultúra

Tárlatvezető diákokat avattak a szegedi múzeumban + FOTÓK

Tárlatvezető diákokat avattak a szegedi múzeumban + FOTÓK

2012. március 29., csütörtök
Tárlatvezető diákokat avattak a szegedi múzeumban + FOTÓK

Magyarországon elsőként tavaly ősszel hirdette meg a szegedi Móra Ferenc Múzeum a középiskolásoknak szóló önkéntes programját, melyen tárlatvezetőket képeztek. A kurzus iránt nagy volt az érdeklődés, neves múzeumi szakemberek adtak órákat a lelkes diákoknak.

A középiskolások több próba-tárlatvezetést tartottak, majd „élesben” adtak számot tudásukról és sikeresen levizsgáztak. A frissen végzett résztvevőket csütörtökön avatták hivatalos önkéntes tárlatvezetővé a múzeum dísztermében. A múzeum azt szeretné – ez volt a kiindulópont –, ha minél többen látogatnák, ezért tavaly elindítottak egy felnőtt önkéntes tárlatvezető-képzést. Nagyon nagy volt az érdeklődés, s arra gondoltak, azt a korosztályt is érdemes lenne megnyerni az ügynek, amelyiket a legnehezebb a múzeumba csábítani, a középiskolásokat. Ez az alap, az indulás, majd ez után következik a lényeg, hogy ők a saját korosztályukat, az osztálytársaikat, a barátaikat is hozzák magukkal, s nekik tartsanak tárlatvezetést, ami sokkal hatásosabb, hiszen ez a generáció a saját korosztályára jobban hallgat, mint egy felnőttre vagy tanárra. A középiskolások képzésében a múzeum országosan úttörő szerepet vállalt, de az önkéntes képzésben is első volt. Olyannyira, hogy azóta már a szentendrei skanzen, a veszprémi múzeum is követte a példájukat.

Lipták Máriától

, a megyei múzeum koordinátorától megtudtuk, 50 fiatal indult a Ságváriból, a Radnótiból, a Deákból, de egy szakközépiskolából is volt jelentkező. A viszonylag nagy lemorzsolódásnak az volt az oka, hogy a fölkészülések után pont egy másfél hónapos téli szünet következett be a múzeumban, s sokan ez az idő alatt találtak más szeretni valót. A tavaly képzett felnőtt tárlatvezetők, akik most már tapasztalatokat szereztek, a gyakorlati képzésben voltak a gyerekek mentorai. A tanulók az előadásokon megtanulták az elméletet, a gyakorlati tárlatvezetés csínját-bínját, amin múlik, hogy milyen lesz az iskolapadban megszerzett tudás, azt ezektől az önkéntes felnőttektől kapták meg. Nagyon szoros kapcsolatok alakultak ki közöttük.

Tavaly mintegy 40 felnőtt végezte el a tanfolyamot, s 10-en vállalták a mentori feladatokat. A tanulók 4 témakörben választhattak kiállítást: természettudomány, néprajz, valamint a Kass Galériát és a képzőművészeti kiállításokat. A természettudományi kiállítás talán a legnehezebb, mert széles, nagy anyagot foglal magában, mégis ez bizonyult a legnépszerűbbnek. Nyilván azért, mert a legközelebb áll a középiskolás tananyaghoz. A legnehezebb a képzőművészet, de ott is és a Kass Galériában is szép számmal volt jelentkező, ügyes tárlatvezetésekre került sor. Neves országos múzeumi szakemberek, művészettörténészek vettek részt a jelentkezők tanításában, akik a sikeres vizsga után évi 3 tárlatvezetést kötelesek tartani, ilyképpen is valamit visszaadni abból, amit kaptak. A képzés 6 hétig tartott, hetente egy délután. Az idén 21-en vizsgáztak, közülük 3–an két tárlatvezetésből is. Mindenki kap egy kitűzőt, azon látszik, hogy ő a múzeumhoz tartozik. Nem diplomát, hanem egy önkéntes szerződést kapnak, ami a felnőttek esetében is így történt. Sok fiatal úgy volt vele, most nem vizsgázik, majd jövőre. Hogy jövőre azonban lesz-e hasonló lehetőség, azt Lipták Mária sem tudta megmondani. A diákok megköszönték tanáraiknak, mentoraiknak az áldozatos munkát, majd Fogas Ottó megyei múzeumigazgató átadta nekik azokat a kitűzőket, melyekkel ezentúl hivatalosan is a kultúrpalota tárlatvezetőinek táborába tartoznak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.