Olajmezős beruházás Algyőn: repülőtér vagy birkalegelő?



Mindenki eldöntheti, mekkora hallal tud megbirkózni - kommentálta Tóth István Tibor, az SZKT (ők üzemeltetik a szegedi repteret is) ügyvezető igazgatója azt a hírt, hogy Algyő polgármestere, Herczeg József a Moltól megvásárolandó területen –, ahol jelenleg ismeretlenek által elhelyezett 2000 köbméter építési törmelék és föld található – repülőteret akar kialakíttatni.
Az illegális törmelék ügyében – a botrányt kirobbantó HVG hetilap hol szemétről, hol építési törmelékről, hol egyéb hulladékról beszél – büntetőfeljelentés is született. Az önkormányzat állítólag 230 köbméter föld elhelyezésére engedélyt adott egy szegedi székhelyű kft.-nek, de hogyan került oda ezzel szemben 2000 köbméter, azt a polgármester sem tudja. Az algyői képviselő-testület január 25-én, zárt ülésen tárgyalt a Mol tulajdonában lévő terület megvásárlásáról, de döntés nem született. A testület nem állt el vételi szándékától, a szükséges talajvizsgálatok és egyéb adminisztrációs teendők elvégzése után visszatérnek a kérdésre.
Húsz kilométeres körzetben 4 repülőtér
A hetilap tudósítása szerint a Mol engedélye és előzetes értesítése nélkül ugyanezen a területen talajfigyelő kutak kialakítására adott megbízást az önkormányzat, ami miatt aztán megszületett az olajosok másik feljelentése. Algyő a terület szennyezettségi fokára volt kíváncsi. Érdekes eredmény született: a vizsgálat enyhe fokú szennyezettséget állapított meg, míg a Molé semmilyen, erre utaló nyomot nem talált. Az olajos cég nem lát veszélyt abban, ha a szóban forgó területen az önkormányzat repülőteret óhajt kialakítani és üzemeltetni, „ha betartják a nagy veszélyességű tartályok és vezetékek biztonsági zónáira vonatkozó korlátokat”. Ha mégis sikerülne feltámasztani az egykorvolt algyői repülőteret (ajánlott olvasmány Pusztai János: Az algyői repülőtér históriája: 1931-1932,…1938-1968 című, 2008-ban megjelent nagyszerű munkája), valószínűleg a Dél-Alföld lesz a repülőterekkel legsűrűbben ellátott térsége az országnak, de az is lehet, hogy a régiónak. Húsz kilométeres körzetben 4 repülőtér: a szegedi, a szatymazi, a Hódmezővásárhely melletti és az algyői várja a repülés szerelmeseit.Szükség van ennyire?
Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója nem óhajt turkálni mások zsebében, és a konkrét esetre vonatkozó véleménynyilvánítástól is elzárkózik. Szerinte mindenki eldöntheti, mire van szüksége, kiszámolhatja, mennyibe kerül a beruházás, mennyibe a létesítmény fenntartása, mire akarják használni a repülőteret, és hány embernek származik előnye ebből.