Közélet

A Médiatanács elfogadta 2012. évi felügyeleti és ellenőrzési tervét

A Médiatanács elfogadta 2012. évi felügyeleti és ellenőrzési tervét

2011. december 4., vasárnap
A Médiatanács elfogadta 2012. évi felügyeleti és ellenőrzési tervét

Elkészült a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának éves ellenőrzési terve, amelynek középpontjában a gyermekek védelme áll. A terv elfogadásáról és közzétételéről december 1-jei, csütörtöki ülésén döntött a testület. A dokumentum, mely hétfőtől olvasható a Médiatanács honlapján, a médiaszolgáltatók hasznos gyakorlati útmutatójául is szolgálhat.

A Médiatanács elfogadta a 2012. évi piacfelügyeleti, általános hatósági felügyeleti és ellenőrzési tervet, amelynek elkészítését a médiatörvény minden évre előírja. A terv a kiskorúak védelmét helyezi előtérbe, és egyik újdonsága a káros élelmiszerek gyermeksávban vetített reklámjainak vizsgálata. A hatóság egyik célja, hogy nyomon követhető legyen a gyerekeket célzó élelmiszermarketing természete és kiterjedtsége, különös tekintettel az egészségtelen, magas zsír-, só-, illetve cukortartalmú élelmiszerekre. A leggyakoribb televíziós hirdetőknek számító élelmiszergyártók reklámjainak idei vizsgálatából ugyanis már egyértelműen kiderült: a hazai televíziózásban a gyermekműsorok környezetében hirdetett élelmiszerek túlnyomó többsége – 74 százaléka – egészségtelen, illetve tartós fogyasztásra nem ajánlott. A hirdetések többségében alkalmazott marketingtechnikák nemigen tanúskodtak az iparág önkorlátozási szándékáról, sőt számos esetben kifejezetten manipulatívak, agresszívek voltak. A Médiatanács a gyermekek védelme érdekében kiemelten, negyedéves rendszerességgel ellenőrzi a korhatár-besorolások helyességét, fokozottan vizsgálja majd, hogy a bűnügyi témák aránya hírműsorokban 20 százalék alatt marad-e éves átlagban, és ellenőrzi a gyermekzáras műszaki megoldások meglétét a pornográf vagy különösen erőszakos – VI. kategóriás – műsorszámok esetén. A televíziós sorozatokat 30 napot átfogó vizsgálattal elemzi jövőre a Médiatanács. Ezek vizsgálatára – noha a legnézettebb műsorok közé tartoznak – eddig csak elvétve került sor. A vizsgálat egyik oka az, hogy a médiaszolgáltatók – mivel a 16-os karikás kategóriába sorolandó programjaikat csak 21 óra után népszerűsíthetik – sokszor jogsértő módon alacsonyabb korhatári kategóriába teszik a várhatóan jelentős közönséget vonzó szériáikat. A vizsgálat a televíziók kérését tekintetbe véve ki fog térni arra is, hogy egy egész sorozat besorolása egy epizód alapján is elvégezhető-e, vagy a jelenlegi epizódonkénti gyakorlat értékelhető továbbra is megfelelő megoldásnak. A tervben szerepel a betelefonálós és jósműsorok átfogó ellenőrzése is, ugyanis a múltban számos esetben kimutatható volt a nézők megtévesztésének szándéka. A sok nézőt zavaró, gyakran „üvöltő” reklámok hangerejének mérését szintén tartalmazza a dokumentum. A reklámidő-túllépés, a vásárlási műsorablakok hossza, a hírműsorok időtartama és a hallási feliratos műsorszámok terén is várható vizsgálat. A Médiatanács véletlenszerű kiválasztással, naponta egy országos médiaszolgáltató három-három műsoróráját elemzi majd az MTV1, M2, Duna TV, Kossuth és Petőfi rádió, valamint az RTL Klub, TV2, Class FM és Neo FM csatornák közül általános hatósági felügyelete keretében, és vizsgálja a médiatörvény rendelkezéseinek érvényesülését. A több mint 40 országos és körzeti médiaszolgáltatót, valamint a több mint 500 helyi médiumot külön-külön mintavétel segítségével szintén ellenőrzik. Kiterjedt vizsgálatra számíthatnak a közösségi médiaszolgáltatók, hiszen ezek éppen a közszolgálat érdekében tett pluszvállalásaik miatt mentesülnek a médiaszolgáltatási díj megfizetése alól. A hatóság folytatja a Való Világ és az Összeesküvők műsorokban tapasztalható aggályos tartalmak ellenőrzését, az adatokat hetente frissítve közzéteszi. A legfontosabb híradókról és politikai magazinműsorokról továbbra is készül majd kvantitatív elemzés szintén heti bontásban. A dokumentum hétfőtől elérhető

a Médiatanács honlapján is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.