Írjon nekünk
Nemzeti Konzultáció

Kultúra

A fotós mindig szerepel a fényképén + FOTÓK

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Tájképeket, jól elkapott pillanatképet és mélyebb tartalommal bíró fotókat egyaránt találunk Roboz István fotográfus Rektori Hivatalban megnyílt tárlatán, melyet az Őszi Kulturális Fesztivál keretein belül tekinthetünk meg.

Egész sorokban kígyóztak az emberek délután a Rektori Hivatal épületében, hogy az Őszi Kulturális Fesztivál következő állomásaként megtekinthessék Roboz István változatos témákat feldolgozó műveit. A tájképeken és a portrékon túl borongós hangulatú, fekete-fehér fotókon, összetett, gondolatébresztő montázsokon és megszemélyesített tárgyakon, természeti jelenségeken keresztül tárul elénk a fényképész szemén át látott világ. Roboz István szerint ugyanis a fotózás sosem objektív, egy kicsit mindig ottmarad belőlünk is a képeken.

Exponálással életet adni

“Mindig öröm számomra, hogyha egy ilyen komoly fotós hagyományokkal bíró városban, mint amilyen Szeged, megnyílik egy fotográfus kiállítása” – nyitotta meg az estét Tóth Attila művészeti író, aki örömét fejezte ki, hogy személyesen is ismeri a kiállító művészt, és úgy érzi, hogy a fotókon keresztül egy kicsit még közelebb kerülhetett hozzá. “Azért különös művészet a fotográfia, mert úgy is láthatunk embert a képen, hogy igazából ott sincs. A pillanat varázsát tudják elkapni olyan módon, hogy még sokszor több kerül fel a képre, mint ami a valóságban szerepel rajta” – tette hozzá. Köszöntőjében több képet is kiemelt, amin ő különös módon látta a valóság kissé ferdített, egy témára kihegyezett mását. A Nyári emlék című képet hozza fel bizonyítéknak arra az állításra, hogy egy fotóművészhez nem elég csak a technika, igenis látni kell, meg kell komponálni azt a képet. “A tájkép az a stílus, ahol az ember meg tudja személyesíteni a környezetét, életet ad a teljesen merev, hideg tárgynak is. Ehhez valódi tehetség, fotós szem, és rengeteg gyakorlat kell” – mondta a művészeti író.

Tóth Attila emellett az érettséget, az élettapasztalatot is látja a kiállított képekben. Szerinte csak ennek birtokában tud a fotós megfelelően látni, és láttatni, így tudnak csak megszólalni képei. “Elkezdtem a kamerán át nézni a világot, és egyre jobban izgatott, hogy én fogalmazzam meg a látottakat” – idézte a fotós szavait beszédében, ezzel is aláhúzva: az igazi nagy tehetségekben mindig ott van egy bizonyos szintű fanatizmus a téma iránt, ez sarkallja őket arra, hogy jobbak legyenek. A legjobb képek pedig akkor születnek, ha az ember már elsajátította a fotózás minden csínját-bínját: ekkor már nem kell “könyvből” fényképezik az ember, hanem játszik, szabadjára engedi a fantáziáját.

Mindenki másként látja

Gratulációk kereszttüzében sikerült pár mondatra elérnünk Roboz Istvánt, aki elárulta: a tárlat berendezése is egy jól átgondolt struktúra alapján készült el. “A kiállítás rendezőinek mindig sok fejfájást okoz, hogy miként is rendezzék be a termeket. Sok helyen van a kiállításnak kurátora – itt én voltam a saját kurátorom. Láttam itt már előtte is kiállításokat, ez alapján terveztem meg a sajátomat is” – mondta. Rendezési elve az volt, hogy egy adott témát, vagy gondolatot foglaljon magába egy-egy paravánsor. A látványvilág is fontos volt, mint mondta, nem csak a képen szereplő tárgyaknak, de a színek mélységének is lehet kifejezőereje.

A fotók stílusának, témájának sokszínűségéről is kérdeztük a fotográfust. “Ahogy a bemutatkozó szövegem elején is fogalmaztam, én mindent fotózok. A kamerán át próbálom megfogalmazni, amit látok – nem csak azt fényképezni le, ami előttem van, hanem képpé fogalmazni azt, amit látok, és láttatni szeretnék. A fotókon valóban egy kicsit mi is rajta vagyunk.” Egyik személyes kedvenceként Roboz István az ‘Értekezés a hatalom természetéről’ című képet jelölte meg (nyitó képünkön a jobb szélső), ami egyszerűen egy tüskés ágat ábrázol, ahol az egyik tüske természetellenes módon fordul a többi felé. “Mindenki máshogy látná ezt a képet, nekem azt jelenti, hogy attól, hogy a hatalom következetlen, nem kevésbé veszélyes.”

A kiállítást október 29-ig tekinthetjük meg a Szegedi Tudományegyetem Rektori Hivatalának Átriumában.

Kultúra

Musicalköntösbe bújtatott opera lesz a Szabadtéri idei első bemutatója

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Szerző:

Opera, de mégsem ahogy azt megszokhattuk. Az Agrippina operajáték különlegességéről Pányik Tamás rendezővel beszélgettünk.

Tovább olvasom

Hírzóna

Nem épül meg az új könyvtár Vásárhelyen

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Szerző:

Milliárdokat bukott az önkormányzat.

Tovább olvasom

Kultúra

Nagyüzem Újszegeden: már próbálják a Szabadtéri első bemutatóját – KÉPGALÉRIA!

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illesattila.jpg

Megjelent:

Szerző:

Június 15-én a színházban kezdték próbálni, majd hétfőtől már az Újszegedi Színpadon próbálják a Szegedi Szabadtéri Játékok idei első bemutatóját, az Agrippinát. Fényképezőgéppel lestünk be a szerdai próbára.

Tovább olvasom

Aktuál