/

EDF DÉMÁSZ Hálózat: Négy év alatt 40 milliárdot meghaladó beruházás + FOTÓK, VIDEÓ

Cikkünk frissítése óta eltelt 9 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A 4 éve alakult EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. szakemberei nyílt napon bemutatták az újságíróknak a nyilvánosan nem látogatható Cserepes sori alállomás műszaki létesítményét, ahonnan Szeged város egy jelentős részének történik a villamosenergia-ellátása.

A helyszínen a társaság vezető beosztású szakemberei ismertették a cég felépítését, üzletpolitikáját, beszámoltak a beruházásokról és a tervezett fejlesztésekről. Innen a társaság átvonult Újszegedre, ahol a cég üzemirányító központját és az ott folyó munkát mutatták be a helyi média képviselőinek.

Többek között 32 ezer kilométer hosszúságú hálózat, 12 ezer közép- és kisfeszültségű transzformátorállomás, 37 darab nagyfeszültségű alállomás tartozik a 4 régiót ellátó EDF DÉMÁSZ Hálózat tulajdonába. 740 ezer ügyfelet látnak el, évente kb. 4 ezer gigawatt óra energiát osztanak szét a fogyasztók között, és mintegy 1000 fő dolgozik a csoport különböző leányvállalataiban. Az elosztótársaság tevékenységének díjazása a kormány által meghatározott tarifaszabályok alapján a Magyar Energiahivatal által kiszámított és közzétett országosan egységes elosztói tarifán keresztül történik. A tarifából származó bevételek egyrészt a hálózat üzemeltetésére és karbantartására, továbbá az ügyféligények teljesítésére szolgálnak. Ennek a forrásnak a mértéke kb. 10 milliárd forint évente – hangsúlyozta Jean-Paul Sainte-Marie, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. ügyvezetője.

Energiafogyasztók Díja

Másrészt forrásaik a szolgáltatás minőségének javítására és az új ügyfelek csatlakoztatására szolgálnak, aminek mértéke kb. 12 milliárd forint évente, tehát 4 év alatt ez az összeg meghaladja a 40 milliárd forintot. „Büszkén kijelenthetjük, hogy célunk eléréséhez jó úton haladunk, mivel 2010-ben az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. elnyerte a Magyar Energiafogyasztók Egyesülete legjobb magyar elosztójának járó díját, minőségi mutatóink pedig a leghatékonyabb magyar elosztó mutatói között vannak. Tíz év alatt negyedére csökkentettük az üzemzavarok miatti áramszünetek idejét, ezzel olyan szintet értünk el, ami az európai normákhoz mérhető”— fogalmazott a Jean-Paul Sainte-Marie francia ügyvezető. A jövőben is folytatják erőfeszítéseiket annak érdekében, hogy ügyfeleik elégedettségét még tovább növeljék szolgáltatásaik állandó javításával, valamint beruházási és karbantartási politikájuk által, mely a villamosenergia-szolgáltatás minőségének javulását szolgálja. Fenntartható fejlődésük érdekében tett elkötelezettségük főként dolgozóik egészségének és biztonságának érdekében tett akcióikban, a földkábeles hálózatok hosszának növelésében és a szolgáltatási területükön való gazdasági fejlődés támogatásában nyilvánul meg. Ezenkívül különös figyelmet fordítanak a madárvédelemre, melynek keretében az érintett területeken légvezetékeiket speciális madárvédelmi eszközökkel látják el.

Szalma Péter, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. fejlesztési és beruházási osztályának vezetője a cég beruházásairól és fejlesztéseiről beszélt. Ezeket többféle célból végzik, az egyik, hogy ügyfeleiket ellássák villamos energiával, ennek érdekében a hálózati infrastruktúrát ki kell építeni. Másik fontos cél a szolgáltatások minőségének fenntartása, növelése. A EDF DÉMÁSZ igyekszik a fogyasztói zavartatás mértékét minél kedvezőbb szinten tartani, miközben folyamatos beruházásokat végeznek a hálózat állapotának javítására és fenntartására. Kötelező jellegű beruházások is adódnak, melyeket jogszabályok, rendeletek írnak elő. Ilyen a fogyasztásmérő órák meghatározott időközönkénti cseréje, újrahitelesítése, gazdátlan hálózatok felszámolása stb. Amióta megalakult a cég, 2007. január 1-je óta egészen 2010-ig több mint 46 milliárd forintot használt fel beruházásokra, ami éves átlagban 11,6 milliárdot jelent. Ennek 38 százalékát költötték ügyféligényű beruházásokra, és kb. a felét saját igényű fejlesztésekre. Ezek közé tartozik a már említett szolgáltatásminőség-javítás vagy a hálózat állapotfelújítása. A maradék kb. 12 százaléknyi részt egyéb beruházásokra költik. A nagyberuházások közül tavaly 3 nagyfeszültségű hálózati projektet is befejeztek, az egyik Mórahalmon egy 120/20 kv-os állomás átadása volt és az ehhez szükséges 120 kv-os távvezeték kiépítése. A kecskeméti Mercedes gyárnak az energiaellátását is a EDF DÉMÁSZ szakemberei biztosították. Az idei évben nincsenek ilyen nagyfeszültségű hálózatokat érintő projektek, de meg kell említeni az ugyancsak jelentős Árkád bevásárlóközpont energiaellátását, vagy a foktői Pannon Növényolajgyár ellátása érdekében végzett hálózatfejlesztést, ahol egy 15 MW-os teljesítményű igényt kellett kielégíteniük.

Szalma úr elmondta, hogy külterületi középfeszültségű hálózatok esetében is a földkábeles megoldásokat preferálják, mivel ez sokkal jobban ellenáll az időjárási viszontagságoknak. A különböző beruházásokat minősített partnerekkel végeztetik el. Az EDF DÉMÁSZ fő célkitűzése, hogy az ügyfelek elégedettségének növelése érdekében minél jobban lerövidítsék azt az időt, ami alatt az energiaigényüket ki tudjuk elégíteni.

Fő szempont az ügyfél elégedettsége

Boros József, az ügyfél- és kereskedelmi kapcsolatok osztályvezetője az ügyfélpolitikáról és -filozófiáról beszélt. Elhangzott, hogy a cég jelentős hálózati vagyon felelős tulajdonosa és üzemeltetője. Ahhoz, hogy az alaptevékenységet az ügyfelek igényéhez alakítsák, kiemelt hangsúlyt fektetnek az ügyfélkapcsolatok kiépítésére és minőségére. Céljaikat legjobban talán az a küldetés foglalja össze, hogy ügyfeleik kiszolgálását és a tevékenységük végzését a magyar elosztók között a lehető legmagasabb ügyfélelégedettség mellett szándékozzák végezni, amit a társaság üzletpolitikájában is rögzítettek. A fogyasztókkal diszkrimináció-mentes kapcsolatot szeretnének fenntartani. Ha folyamatosan fejlesztik szolgáltatásaikat, és bővítik azok körét, akkor proaktívan elébe tudnak menni az ügyfelek igényeinek. Az idén a cég a 2010-es év eredményei alapján átvehette az energiafogyasztók díját. Az elismerés elnyerése visszajelzést ad az eddigi tevékenységükről. Boros úr ígéretet tett, hogy az idén is „ügyfélelkötelezetten” versenybe kívánnak szállni a díj újbóli elnyeréséért.

A hálózati szolgáltatás minőségét – Szabó Zoltán hálózatüzemeltetési osztályvezető szerint – alapvetően a szolgáltatott feszültség nagysága és a szolgáltatott villamos energia folyamatossága határozza meg. A kisfeszültségű hálózaton az ügyfeleknél folyamatos méréseket végeznek, kiértékelik az adatokat, és ha nem megfelelő számokat találnak, akkor fejlesztéssel, beruházással biztosítják a feszültség megfelelő szabványos értékét. A másik fontos paraméter a szolgáltatott villamos energia folyamatosságára vonatkozik. Az üzemzavarok miatti átlagos energiakiesést, amelyet egy ügyfélre vonatkoztatva mérnek, az elmúlt 10 évben a negyedére sikerült csökkenteni.

Magyarország egyik legkorszerűbb központja

Másik fontos minőségi elemző a tervezett áramszünetek miatti fogyasztói kiesés-ellátatlanság. Ahhoz, hogy ezt csökkenteni tudják, új technológiákat vezettek be. Feszültség alatti munkavégzéssel látják el a tervszerű feladatokat, nagy teljesítményű aggregátorokat alkalmaznak, amikor a hálózati munka miatt ki kell venni az ellátásból. Meglett az eredmény is, az elmúlt 3 év alatt harmadára sikerült csökkenteni a tervszerű munkák miatti fogyasztói zavartatást. Ennek értéke 2010-ben 113 perc/fogyasztó volt. A cég irányító-központja, ahonnan folyamatosan felügyelik a hálózatot, Magyarország legkorszerűbb központjai közé tartozik. Nagytapasztalatú szakemberek, a legkorszerűbb informatikai rendszerek figyelik a hálózaton bekövetkezett állapotváltozásokat és reagálnak a különböző helyzetekre. Távműködtethető elemeket helyeztek el a hálózatra, amelyekkel nagyon gyorsan a lehető legkisebb mértékre tudják szorítani a hibákat. Utána mozgósítják a készenléti rendszerüket, melynek létszámát és területi elhelyezkedését úgy határozták meg, hogy biztosítani tudják azokat a szigorú követelményeket, melyeket az energiahivatal irányoz elő, másrészt pedig saját maguk határoztak meg.

Az ismertetők után a társaság körbejárta az alállomást, megcsodálta a feszültségmentesítési bemutatót – a fotósokat emelőkosaras daruval röpítették a magasba, ahonnan kiváló felvételeket készíthettek a telepről -, majd átvonult az újszegedi üzemirányító központba, ahol a nagyfeszültségű, illetve középfeszültségű hálózatról kaptunk tájékoztatást. A szolgálatban lévő dolgozók területi megoszlásban az összes alállomást, illetve a hálózatok rezdüléseit figyelik. Ők felelősek azért, hogy a cég szolgáltatása megfelelő értékű és minőségű legyen. Az alállomások, mint tudjuk, távkezeltek, kezelő személyzet nélküliek, ezért az onnan beérkező jelzések ebben a központban futnak össze, az itt dolgozó szakemberek értékelik az adatokat, és ha szükséges, azonnal be tudnak avatkozni. Itt veszik észre, ha valamilyen hálózati elemmel probléma van, ennek következtében a fogyasztói terület ellátatlan marad. Ekkor másik irányból távműködtetett eszközökkel a hibás hálózatrész kiszakaszolásával, kerülő úton próbálják meg az ügyfeleket ellátni.

Az itt felügyelő szakemberek 2-2 régiós területet kezelnek a hozzájuk tartozó alállomásokkal. Ebben a szobában Monortól Szeghalomig, illetve kereszt irányban Bajától Csongrádig látják az összes hálózatot. A munkabeosztás olyan, hogy 12 órás folyamatos műszakban dolgoznak a hét minden napján.

Tekintse meg a 120/10kV-os alállomást óriásfelbontásban IDE, illetve IDE kattintva!

Default thumbnail
Előző sztori

Százhat egyéni választókerületet javasol a Fidesz-KDNP

Default thumbnail
Következő sztori

Ellenzik a pedagógusok a köznevelési törvényt

Legutóbbi hasonló cikkek