Bulvár

EU: megállíthatatlanok a leszokott dohányosok

EU: megállíthatatlanok a leszokott dohányosok

2011. június 17., péntek
EU: megállíthatatlanok a leszokott dohányosok

A leszokott dohányosok megállíthatatlanok szlogennel indított kampányt az Európai Unióban az Európai Bizottság csütörtökön.

Az EU "kormánya" a témáról Brüsszelben kiadott közleményben emlékeztetett: a unióban becslések szerint évente több mint 650 ezren halnak meg a dohányzás következtében, és minden harmadik ember dohányzik, miközben a dohányzás az elkerülhető betegségek legfőbb kiváltó oka. A most indult hároméves kampány - évi mintegy 15 millió eurós költségvetéssel - a dohányzásról való leszokás pozitív hatásaira összpontosít, és reklámok, közösségi médiumok, rendezvények, valamint hasznos eszközök koordinált kombinációjával szeretné megszólítani a dohányosokat és támogatni őket a leszokásban. A kampány célcsoportját a 25–34 év közötti korosztály jelenti. Ebben a korcsoportban az uniós országok lakói közül közel 28 millióan dohányoznak.

John Dalli

, a brüsszeli bizottság egészségügyi felelőse a kampányt elindítva hangoztatta: a fiatalok azért kezdenek el dohányozni, mert elhitetik velük, hogy az "menő" dolog, és azért folytatják, mert a dohányzás függőséget okoz. Az EU első dohányzásellenes jogszabályait az 1980-as években vezették be. Azóta az uniós jogszabályok és politika tovább fejlődött a termékszabályozás, a reklámok, a passzív dohányzás elleni védelem, valamint a dohányzás-megelőzés, tájékoztató kampányok és a leszokás támogatása terén - emlékeztetett közleményében a bizottság. A dohányzás az emberi tragédiákon túl egészségügyi és társadalmi-gazdasági problémát is jelent, mivel nagy terhet ró a népegészségügyi rendszerekre, és Európát értékes, a versenyképesség javításához szükséges munkaerőtől fosztja meg - hangoztatta Dalli. A bizottság adatai szerint az EU 27 tagállamában mintegy 13 millió ember szenved a dohányzással kapcsolatba hozható hat fő betegségtípus (hörghurut, krónikus légúti megbetegedések, szív- és érrendszeri betegségek, asztma, tüdőrák, egyéb rákos megbetegedések) valamelyikétől. A dohányzás elleni fellépés központi pillérét jelentik a dohánytermékekről és a dohánytermékek hirdetéséről szóló uniós jogszabályok. Egy tíz éve hatályban lévő jogszabály minden az EU területén belül értékesített minden dohánytermék esetében két szöveges figyelmeztetés feltüntetését írja elő: az első szerint "a dohányzás súlyosan károsíthatja Ön és környezete egészségét", a második pedig magában foglalja "a dohányzás halálos tüdőrákot okoz" szöveget. A jogszabály maximális határértéket határozott meg a cigaretták kátrány-, nikotin- és szénmonoxid-tartalmára vonatkozóan. A reklámozásról szóló irányelv 2003-tól betiltotta a dohánytermékek határokon átnyúló reklámozását a nyomtatott sajtóban, rádióban és online szolgáltatásokban, valamint a határokon átnyúló események szponzorálását is. A dohányfüst-mentes környezetről szóló uniós ajánlás arra kérte fel a tagállamokat, hogy léptessenek érvénybe olyan jogszabályokat, amelyek védik lakóikat a zárt nyilvános helyeken, munkahelyeken és tömegközlekedési eszközökön a dohányfüsttől. Jelenleg 15 tagállam rendelkezik ilyen jogszabállyal. Közülük Írország, Nagy-Britannia, Görögország és Magyarország teljes dohányzási tilalmat vezetett be a zárt légterű nyilvános helyekre és a munkahelyekre. Olaszországban, Máltán, Svédországban, Lettországban, Finnországban, Szlovéniában, Franciaországban, Cipruson és Lengyelországban olyan dohányzásellenes törvények vannak hatályban, amelyek engedélyezik külön dohányzó helyiségek kijelölését. A bizottság jó példaként említette, hogy Magyarország idén átfogó dohányzásellenes jogszabályt fogadott el, amelynek értelmében a dohányzást 2012 januárjától minden zárt nyilvános helyen és munkahelyen betiltják, a vendéglátóegységeket és tömegközlekedést is beleértve. Egyes kültéri helyszínek, például buszmegállók és játszóterek öt méteres körzetében sem lehet dohányozni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.