Gazdaság

Emelkedő élelmiszerárak - ki lesz a vesztes?

Emelkedő élelmiszerárak - ki lesz a vesztes?

2011. május 28., szombat
Emelkedő élelmiszerárak - ki lesz a vesztes?

Az élelmiszerek lassan emelkedő fogyasztói ára máris visszavetette a kiskereskedelmi forgalmat – jóllehet az elemzők egyöntetűen bővülést vártak. A fogyasztói ár azonban az erős árverseny, és a vevők gyenge vásárlóereje miatt még mindig nem képes követni a termelői ár szárnyalását. A vesztes a mezőgazdaság és az élelmiszeripar lehet - írja a Világgazdaság Online.

A kiskereskedelmi forgalom volumene – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – 2011 márciusában 0,9 százalékkal mérséklődött, míg negyedéves szinten lényegében stagnált az előző év azonos időszakához képest. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a márciusi eladások 0,5 százalékkal elmaradtak az előző hónaptól – derül ki a KSH legutóbbi gyorstájékoztatójából. Az élelmiszerek fogyasztói ára az ezredfordulótól folyamatosan növekedett, 2010-ben 92 százalékkal haladta meg a 2000. évi szintet, az éves termelői áraknak viszont emelkedő és csökkenő periódusai is voltak, összességében fele akkora (46 százalékos) változással a 2000. évi árszinthez képest. Az is jellemző, hogy a fogyasztói árakon hosszabb ideig megfigyelhető egy-egy hullám, tehát egy termelői ármozgás késve, de rendszerint hosszabb ideig hat a fogyasztói árakon. A kristálycukor ára Magyarországon például 2010 végétől növekszik, a cukorrépa felvásárlási árának csökkenése mellett is. A kereskedelem nem csinál mást, mint hogy ott emel árat, ahol a feldolgozóipar átadása drágul, az erős árverseny miatt máshol erre nincs módja – szögezte le a portálnak

Vámos György

. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára hozzátette: valóban megfigyelhető az, hogy legjobban a termelői árak nőnek, ennél kisebb mértékben emelkednek a feldolgozóipari árak, és a fogyasztói áremelkedés a legalacsonyabb mértékű. (Forrás:

Világgazdaság Online

)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.