Közélet

Az LMP is támogatja a M43-as elkerülőszakaszok ingyenessé tételét

Az LMP is támogatja a M43-as elkerülőszakaszok ingyenessé tételét

2011. május 24., kedd
Az LMP is támogatja a M43-as elkerülőszakaszok ingyenessé tételét

Az LMP az igazságosság és az emberi egészség védelme jegyében kiáll az M43-as autópálya elkerülőszakaszainak ingyenesé tételét illetően. A párt Csongrád megyei szervezetének sajtóközleményét az alábbiakban közöljük.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium érvelése értelmében az M43-as autópálya szegedi elkerülő szakaszát nem lehet ingyenessé tenni, mert ekkor nem érvényesülnek az igazságosság, valamint a használó és szennyező fizet elv szempontjai. Szeretnénk azonban felhívni az NFÜ figyelmét, hogy az érintett szakasz fizetőssé tételével pont ezek az általa fontosnak tartott szempontok sérülnek, míg az elkerülő út ingyenessé tétele egy lépés lenne az igazságosság és az emberi egészség védelmének irányába. Nem lehet ugyanis igazságos egy rendszer, ahol egy Magyarországot oda-vissza keresztülszelő autós pontosan annyit fizet a hazai autópályák használatáért, mint amennyit egy Hódmezővásárhely felől Mórahalom felé tartó, Csongrád megyén belül közlekedő autós. Nem lehet igazságos az a rendszer, amely a súlyos közpénzekből épített elkerülő szakasz potenciális (Csongrád megyén belüli, illetve Szeged-környéki) forgalmát autópályadíj kiszabása miatt rátolja Szegedre, egy 160 ezer fős városra, melynek lakosai nagyon sokat szenvedtek az elmúlt évtizedben az átmenő forgalomtól. Nem érvényesül a használó és szennyező fizet elve, ha az autópályadíjak nem kilométer-alapúak, azaz ugyanannyit fizet a használatért az, aki 10 km-t utazik az elkerülőn és az, aki végigmegy a hazai autópálya-hálózaton. Azaz: a jelenlegi díjszedési rendszer nem igazságos és nem érvényesíti a használó és szennyező fizet elvét. Ahhoz, hogy az igazságosság szempontja és a szennyező és használó fizet elvek érvényesüljenek, nem a szegedi elkerülőt kellene fizetőssé tenni, hanem elgondolkodni a teljes hazai autópályadíj-rendszeren. Ráadásul más szempontok alapján sem indokolható a szegedi elkerülő fizetőssé tétele: - A magyarországi autópálya térképen nem találunk olyan nagyvárost, ahol az autópálya-szakasz egyben elkerülője is a városnak, viszont ne lenne a díjfizetés minimum D1 kategóriában elengedve. - A díjfizetés elengedése az autópálya kezelője számára sem jelent lényeges bevételkiesést, hiszen aki Hódmezővásárhely felől Mórahalom felé tart, az nem fogja megfizetni az autópályadíjat, hanem áthajt ezután is Szegeden, növelve annak forgalmát és szennyezve levegőjét. - Nem érvényesít tehát az útdíj környezetvédelmi hatást (nem csökken a forgalom), ugyanakkor ahelyett, hogy a forgalom által okozott szennyezés elkerülné Szegedet, tovább rontja 160 ezer ember egészségét. Nemhogy érvényesülne tehát a környezetvédelem szempontja, hanem éppen ellenkezőleg: ez sérül az autópályadíj következtében fellépő negatív egészségügyi hatások miatt. Az autópályadíj kiszabásával és fenntartásával kapcsolatos döntésével a kormány egyszerre bünteti a térség keresztirányú forgalmában résztvevőket és Szeged városát. Ellenben a döntésnek nincsenek nyertesei sem gazdasági, sem pedig morális értelemben. Sőt, a döntés gazdaságilag is irracionális, amennyiben növeli az egészségügyi kiadásokat Szeged levegőjének megnövekedett szennyezése miatt. A fentiek miatt felkérjük a helyi kormánypárti parlamenti képviselőket, hogy egy térségi összefogással a hátuk mögött legyenek ők is az M43-as elkerülő szakaszainak D1 kategóriában ingyenessé tételében az ügy Képviselői. E mellett támogatjuk az összes olyan kezdeményezést, amely az elkerülő szakasz használatának ingyenessé tételére irányul. Málovics György az LMP Csongrád megyei szervezetének szóvivője

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.