Vélemény

Vélemény: Frakció, fegyelem

Vélemény: Frakció, fegyelem

2011. április 17., vasárnap
Vélemény: Frakció, fegyelem

A miniszterelnök elvesztette kétharmados többségét, pontosabban szólva egy ügyben nem tudta keresztülvinni akaratát a frakción.

Készítsünk akár elixírt, mérget vagy bájitalt, ügyeljünk az arányokra. A kétharmad részt ‒ ha az van a receptúra szerint megszabva szükségesként ‒ még véletlenül se csökkentsük, mert egyharmad résszel nem érhetjük el a kívánt eredményt. A hígítás fel se merüljék, a várt hatás ugyanis ez esetben el fog maradni: nem fog hatni sem a méreg, sem a csáberő… Ha minden igaz, márpedig miért ne lenne az, az információk ‒ természetüknél fogva, s ez nem is baj ‒ mindig kiszivárognak valamelyest: a miniszterelnök elvesztette kétharmados többségét, pontosabban szólva egy ügyben nem tudta keresztülvinni akaratát a frakción. És ez komoly gondokat jelez előre, ha elhisszük Orbán Viktornak, hogy „most, a ciklus elején kell meglépni a nagy horderejű lépéseket, különben nem lesznek meglépve”. Márpedig az „az önkormányzatok hatásköreit érintő átalakítási terv” kevesek meglepetésre ‒ merthogy sokan észre sem vették, nem hogy hiányolták volna ‒ kimaradt a kormány novemberben megígért strukturális reformcsomagjának keddi ismertetésekor. A vasárnapi értesülésekkel ellentétben kedden Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter nem Navracsics Tibor közigazgatási miniszterrel közösen tette meg bejelentéseit, kollégája szereplése ugyanis időközben okafogyottá vált. A reformterveket tárgyaló múlt szombati kormányülésen, és vasárnap a Fidesz elnökségének ülésén ‒ kiszivárogtatások szerint ‒ a gazdasági tárgyú változtatásokról nagyjából egyhangú döntések születtek, az önkormányzatokat érintő intézkedésekről azonban mindkét körben nagy vita alakult ki a résztvevők között. A kormányzati terv ‒ mint arról a médiában többször, részletekbe menően kifejtették álláspontjukat ‒ az volt, hogy az önkormányzatoknál csakis a szűken vett településirányításhoz tartozó ügyek maradnának, minden egyebet ‒ így például az iskolák fenntartását ‒ az állam venne át tőlük, míg a kormányhivatalokhoz a reform következő lépcsőjében még több ügytípus kerülne el az önkormányzatoktól. Ennek eredményeként egy bizonyos lakosságszám alatt az is előfordulhatott volna, hogy nem tartanak fenn polgármesteri hivatalokat, csak a polgármester dolgozott volna, esetlegesen mellérendelt ügyintézővel. Bizonyára nem e kistelepülések elöljárói ellenállásának tudható be, hogy a vállalás nem csúszott le a frakcióban jelentős számban ülő polgármesterek, közgyűlési képviselők torkán. Egyes „hírmondók” szerint például Kósa Lajos ‒ mint korábban, most is ‒ azzal érvelt, hogy a helyi iskolák állami tulajdonba vételével az intézmények fenntartása nem lesz olcsóbb, viszont számos gondot húz magára az állam az iskolák mindennapi életével és működtetésével kapcsolatban. E véleményét pedig a szintén polgármesterkedő Pokorni Zoltán is osztotta. (S hogy ez esetben nem az iskolákon van a fő hangsúly, bizonyára ők tudták a legjobban!) Hogy a frakcióülésen végül ki és mi mellett volt, nem tudni, ezúttal jól zárt a csapat, de az önkormányzatok óhatatlanul szükséges reformja egyelőre lekerült a napirendről. A reformcsomag megmaradt lépéseiről viszont (a munkanélkülieknek járó juttatások és a rokkantsági nyugellátás szűkítéséről, a korai nyugdíjazás feltételeinek szigorításáról, a gyógyszertámogatások csökkentéséről és az állami adminisztráció költségeinek visszafogásáról) a résztvevők szerint nem volt vita, ezeket a lépéseket ‒ és főleg a velük elérhető megtakarításokat ‒ mindannyian szükségesnek tartották. Hiába no, ez van, ha túl sok az „funkcióhalmozó” képviselő. Ez a jövőben már nem fordulhat majd elő (kisebb parlament, összeférhetetlenségi szabályok), de addig marad a kétharmad eredményének egyben tartása. Egyben bízhatunk: az új alkotmány megszavazásának nem esik áldozatul az önkormányzatok szénájának rendberakása, a „hatékony gazdasági megtakarításokat célzó döntések meghozatala és következetes végigvitele” ‒ amit a napokban lemondott dunaújvárosi fideszes alpolgármester oly annyira hiányol. Mint azt

Tóth László búcsúlevelében megírta

: náluk „a frakción belüli összefogás, a valódi párbeszéd kialakítása helyett a folyamatos széthúzás, a stratégiai döntések halogatása, a meghozott döntések kellően nem végiggondolt előkészítése, a szervezetlenség, a már meghozott döntések felülírása a jellemző, a folyamatok nem megfelelő irányba tartanak.” Hogy így van-e? Nem tudhatom, a cáfolatok ez idő tájt még nem jutottak el sem Szegedre, sem Budapestre. Isten ments egy ilyen végkifejlettől bármely torony vagy kupola alatt...

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.