Közélet

A szegedi villamosprojekten mosolyog az ország? + FOTÓK

A szegedi villamosprojekten mosolyog az ország? + FOTÓK

2010. szeptember 20., hétfő
A szegedi villamosprojekten mosolyog az ország? + FOTÓK

Vasárnaptól járna már a kettes villamos, ha lenne hol…

Szombaton lejárt a 2-es villamos átadására szabott póthatáridő, ezért a vasárnap reggeli üzemkezdéskor a Rókusi körúton villamosnak kellett volna járnia. Azonban erről a Vértói úti kereszteződésben „dolgozó” alvállalkozó munkásai mit sem tudtak, békésen beszélgettek, cigarettáztak. Úgy néz ki, tovább folytatódik a villamosprojekt kálváriája: ismét több hónapos csúszás várható – és jön a tél…

A 30 milliárdból megújuló szegedi elektromos közösségi közlekedés első üteme az 1-es vonalának felújítása volt, aminek első szakaszát eredetileg 2009 december végéig kellett volna átadni, a kivitelező többszöri halasztást kért, végül 2010 május első hetében ideiglenes használatbavételi engedéllyel elindulhatott az 1-es – mintegy féléves csúszással. A város 740 millió forintnyi kötbérigénnyel lépett fel, amit a kivitelező, A-SZ-E konzorcium (benne az időközben csődbe ment Szeviép Zrt.-vel) vitat. Ezek után a vonal befejező szakaszának, a Széchenyi és az Indóház térnek a munkálatait el sem kezdték, egy évvel elhalasztották. Ekkor már az

M1 híradója is beszámolt a problémákról

, mint ahogy több országos médium is – mint például az

Index

– a botrányoktól volt hangos. A megújult villamosvonal első szakaszát november 9-én végre átadnák végleges használatbavételre, de amint az egy múlt heti demonstráción kiderült, közel sem biztos, hogy mindez sikerül. A konzorcium mintegy 300 millió forinttal tartozik a sínfektetési munkákat végző Jász-Vasút Kft.-nek. A cég már január óta nem kapott pénzt, s ha novemberig nem fizetik ki a tartozást, a cég képviselője leszögezte, hogy nem írja alá az átadáshoz szükséges műszaki dokumentációkat, így lehet, hogy a 2008-as munkakezdés után még 2010-ben sem lesz

egyetlen hivatalosan átadott szakasza sem a villamosprojektnek

. Sőt, időközben elkezdték a 3-as vonalának rekonstrukcióját, ahol már most be is jelentettek több hetes csúszást, a 2-es vonalának befejezéséről pedig csupa homályos nyilatkozatokat hallani, holott ma járnia kéne az új villamosnak.

Olló helyett fűrész, ha avatni akarunk…

A királyi televízió vasárnapi híradója újra kiemelt riportban foglalkozott a szegedi botrányos tömegközlekedési fejlesztésekkel. Az építési területté silányított Rókusi körútra szombaton látogattunk ki, hogy megnézzük, hogyan halad a munka. Az idő szűke miatt az önkormányzat hétköznap 6-22 óráig engedélyezte a munkavégzést, sőt még a hétvégi építkezésre is lehetőséget kapott a konzorcium, ám azt tapasztaltuk, hogy nem igazán égett a munka a kezek alatt. Pedig minden lehetősége adott volt az időben való befejezésre a beruházással megbízott brnói OHL ZS. a.s. cég vezette cégtársulásnak, amelynek két magyar tagja a budapesti Középszolg Kft. és a nyíregyházi Kelet-Út Kft. Mint arról annak idején portálunk is beszámolt, 2010 nyarára kellett volna megépülnie 2,085 milliárd forintért Szeged új, 2-es számú 3,7 kilométeres villamosvonalának. A szerződéses határidőt egy hónappal módosították a szokásos „hiányos közműtérkép és szokatlan rossz időjárás” indoklással, azonban nem látszik még csak a reménye sem, hogy hamarosan utazhatunk a kettessel. A város és a Szeged Pólus Kft. a helyi napilap cikke szerint többször is felszólította a kivitelezőt a munkatempó gyorsítására, ahogy fent írtuk, még engedélyt is adtak a hétköznap este 10-ig tartó és a hétvégi munkavégzésre. A kivitelező egy szerződésre hivatkozva hárítja el a nyilatkozattételt a sajtó felé, míg Nagy Sándor alpolgármester a híradóban nyomásgyakorlásként ismét a kötbérezést említi, ami mai naptól 24 óránként 10 millió forint. A csúszás lehetséges időtartamáról óvatosan beszélnek csak a Pólus háza táján. Hallhattuk, hogy ha minden jól alakul, év végéig elindulhat a 2-es, ám a helyszíni szemlénken meggyőződhettünk arról, hogy ott, ahol az úttest közepén kellene futni a dupla sínpárnak a körforgalomig, még autók járnak. Így sokkal reálisabb egy újabb, 2011-es dátumot megjelölni az átadásra. Hiszen most hiába is indulna Botka László MSZP-s polgármester keresni egy átvágható nemzeti színű szalagot, a 2-es villamos pályáján „árpádsávos” deszkákat lelne mindössze, és olló helyett csak fűrésszel boldogulna…

Dobó Csaba – Illés Tibor

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.