Novák Péter a fenntartható szellemi fejlődésről

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A „Beugró” című műsor sztárjai is megjelentek a 18. alkalommal megrendezett Országos Közművelődési Konferencia első napján. A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézetének hallgatói minden évben a jövő kulturális szakemberei számára, tehát hallgatóknak szervezik meg a kulturális eseményt, melyre idén Popper Pétertől a Megasztár ismert arcaiig hívtak meg előadókat. A „Beugró” szereplői között a játékmester Novák Pétert is köszönthették, aki egy külön előadásában a „fenntartható szellemi fejlődésről” beszélt.

Novák Péter a kulturpart.hu kulturális portál kreatív vezetőjeként elmondta: számára a fenntartható szellemi fejlődés a Kultúrpartban ölt testet. A fenntartható fejlődés ideája csak ebben a térségben újdonság, a nyugat-európai köztudatban már a nyolcvanas évek közepe óta jelen van. Akkor vetették fel, mikor kiderült, hogy a kapitalizmus elmúlt kétszáz éve elsősorban a kizsákmányolásról szólt, amely fenntarthatatlan, hiszen előbb-utóbb a saját környezetünket is kifosztjuk – magyarázta Novák Péter. „Így aztán létrehoztak egy olyan hármas egységet, amely a gazdaság, a társadalom és az üzlettel kapcsolatban egy fenntartható jövőképet rajzolt meg, ezt én kiegészítettem a szellemi fejlődéssel és a kultúrával – mert egy ilyen értékrendet megérteni egy kulturáltsági szint kérdése is” – tette hozzá.

Közhellyel szólva úgy mondhatjuk, hogy a fogyasztói társadalom mintáinak megfelelően nagyon felgyorsult a világ, de Novák Péter szerint nem a gyorsaságával, hanem a minőségével van probléma. „Ebben a gyorsaságban szeretnénk egy olyan minőségi felületet kínálni, ahol az olvasó egyszerűen válogathat a kulturális értékek között” – mondta el a SZEGEDma.hu-nak a „Beugró” játékmestere. Napi 15-20 ezer látogatójával egyébként jelenleg az ország vezető kulturális oldalaként jegyzik a kulturpart.hu-t. Ez a látogatószám pedig nem is rossz, ha hozzávesszük, hogy kerülik a szélsőséges, szexuális tartalommal és mások anyagi helyzetével vagy magánéletével foglalkozó tartalmakat. „Egy kényszerpálya az életemben az, hogy online ügyekkel foglalkozom, mert én mindig az offline dolgokat szerettem” – vallja be Novák Péter. „A Kultúrpart ilyen értelemben olyan számomra, mint egy kultúrház – én ugyanis a nyolcvanas években különböző kultúrházakban nőttem föl: koncerteken, képzőművészeti kiállításokon, író-olvasó találkozókon, kézműves foglakozásokon, sőt, néptáncos életem is a kultúrházban kezdődött. Minden, amivé azután váltam, az valahol erre a közösségi helyre és a közösségre vetíthető vissza” – vallja Novák Péter, és hozzáteszi: „Ha sikerül azokat a mellék- és aloldalakat beindítani, amelyeken ehhez hasonló közösségeket próbáljuk összefogni, vagy a Kultúrpárt névre keresztelt egyesületünket életben tudjuk tartani, akkor mindenféleképpen a valós világban is találkozási ponttá válhatunk.”

A játékmester a „Beugró”-val kapcsolatban elmondta: a műsornak van egy elsődleges, szórakoztató szintje, ha azonban a dolgok mögé nézünk, azért mégiscsak egy kulturális és egy társadalmi üzenet az, amelyet a négy színész hordoz. „Kulturális abból a szempontból, hogy igenis járjunk színházba, mert ennél izgalmasabb műfajt keresve sem találhat az ember. De társadalmi és életviteli üzenete is van, mert amin a tévé előtt fennhangon röhögünk, az mind a saját életünk – így élünk a magunk gyarlóságaival, és ha ezeket el tudnánk fogadni magunkban, akkor el tudnánk tűrni másokban is, és egy elfogadóbb társadalomban élnénk” – összegzett Novák Péter.

Előző sztori

Tiltakozás: Bajnai felülvizsgálná a gyedet és a gyest?

Következő sztori

A gyermekkori bántalmazástól a HPV-ig – a Magyar Nőorvos Társaság kongresszusa Szegeden