Kultúra

Színház és néző - a híd két oldalán

Színház és néző - a híd két oldalán

2009. február 2., hétfő
Színház és néző - a híd két oldalán

Fotók: Gémes Sándor

A világ nem mindig „tréfa-móka-kacagás"; ám ha ez megjelenik a színpadon, azt nem mindig fogadja szívesen a közönség. Híd a színház és a néző között - ezzel a címmel rendeztek beszélgetést a Közéleti Kávéház keretében, melyen Gyüdi Sándort, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatóját, Juronics Tamás művészeti igazgatót, Bodolay Géza főrendezőt valamint Bogoly József Ágostont, az irodalomtudomány kandidátusát kérdezte Tatár Rózsa jogász.

A főigazgató elmondta: az évad tervezésénél olyan darabokat tűztek műsorra, amelyekben hisznek, amelyeket fontosnak, megmutatandónak tartottak művészi értékük és aktualitásuk miatt. Másrészt olyan műveket is válogattak, amelyek hiányoztak a színház eddigi kínálatából, valamint olyanokat, amelyekről azt gondolták, hogy a közönség komoly tetszését fogják kiváltani. „Minden színház életében vannak sikeres és kevésbé sikeres produkciók, és természetes az, hogy egy-egy darabot másképpen fogad a közönség, a kritika és maga a színház.

Gyüdi Sándor

hozzátette: „Az évadkezdést mi szándékosan vidámra terveztük két vígjátékkal. Persze a vígjáték nem feltétlenül jelent kabaréjelentet vagy bohózatot, minden jó vígjáték mélyén ugyanis komoly, elgondolkoztató kérdések vannak, aminek a végkicsengése nem feltétlenül tréfa-móka-kacagás."

A süllyedő társadalom a színpadon

Főleg a nagyszínházi vígjáték, A kávéház volt többarcú, és élesebben volt megrajzolva az az arca, amely egy pesszimista oldalt mutatott - utalt a Goldoni-darabra Gyüdi Sándor. A darab

Mohácsi János

átiratában erőteljesen a mai társadalomra vonatkozott, és azt a kérdést vetette fel, hogy szereti-e viszontlátni az ember a színpadon az őt körülvevő társadalmi valóságot, a problémákat - mutatott rá a főigazgató. A darab a süllyedő Velencéről szól, és nemcsak a süllyedő házakat, hanem a süllyedő társadalmat is ábrázolja - ami kétségtelenül nem vidám. Aki az eredeti darabot akarta mindenáron látni, és a „vígjáték" megjelölés alapján könnyed estét várt, az csalódott. Egy süllyedőben lévő világ figuráinak beszéde, a darab obszcén nyelvhasználata is vitákat váltott ki. A színdarabíró a szereplő szájába adott szavakkal jellemzi a figuráját, negatív személyiségjegyekkel ruházza fel - magyarázta Gyüdi Sándor, és hozzátette: „Nem azt mondom ugyanakkor, hogy aki ezt nem fogadja el, az nem érti a darabot. Csupán azt kell tisztáznia mindenkinek, hogy mit vár egy előadástól. Ha annyit vár, mint egy brazil szappanoperától, akkor lehet, hogy csalódik. De vajon nem feladata-e a színháznak, hogy élesen mutasson rá problémákra?" - tette fel a kérdést a főigazgató.

„Kikapcsolódás" helyett „bekapcsolódás"

Bodolay Géza

úgy fogalmazott: az, hogy beszélünk-e obszcénül a színpadon vagy sem, huszonötödrangú kérdés. A főrendező hozzátette: amikor baj van a színházban azzal, hogy trágárul beszélnek, akkor valójában nem a kifejezéseket kérik ki a nézők, hanem az alapállást. Kétféle színházat lehet ugyanis Bodolay szerint csinálni, az egyik azt mondja, hogy minden rendben van, a királylányt el fogja venni a szegény molnárlegény, és happy end lesz a végén - mindenki menjen haza azzal a boldog tudattal az úgynevezett „kikapcsolódást" nyújtó este után, hogy minden rendben van a világban és nem kell megváltoztatni semmit. Pedig lehet, hogy inkább „bekapcsolódni" kellene bizonyos dolgokba - érvelt a főrendező. Amikor megszületett a magyar színjátszás, nagyon határozott célja volt: a világon semmi sincs rendben, és a legnagyobbak mindig is ezzel foglalkoztak. Nem az a kérdés, hogy mi a sztori, hanem az, hogy

hogyan

... - véli Bodolay Géza.

Juronics Tamás

a színházi évad repertoárjáról szólva elmondta: nagy sokfajta előadást igyekeznek létrehozni, ami azért is könnyű a Szegedi Nemzeti Színháznak, mert egy sokműfajú sok tagozatú teátrumról van szó. Azt is hozzátette, figyeltek arra, hogy a műsorban legyen kellő mennyiségben opera, amennyit a szegedi operaélet tradíciója megkíván, és szándékuk, hogy a szegedi opera ismét nem csak Magyarország egyik vezető operatársulata legyen, hanem idővel ismét nemzetközi sikereket is érjen el. Visszakanyarodva a közönség „hagyományos" színházi darabok utáni vágyához, a színházi vezetők elmondták: vannak természetesen „klasszikus" darabok is a repertoárban, ilyet ígér

Victor Hugo

Királyasszony lovagjának

bemutatója is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.