
Bemutatták a Raoul című operát a Mezzo-operaversenyen


Fotók: Gémes Sándor - SZEGEDma

A Mezzo-operaverseny második produkciójaként bemutatták Gershon Kingsley (képünkön balra) és Michael Kunze (képünkön jobbra) Wallenbergről szóló, Raoul című operáját csütörtökön a Szegedi Nemzeti Színházban.
"
Raoul Wallenberg
a reményt szimbolizálja a gyilkosságok és a horror korában, azt, hogy nehéz helyzetben is viselkedhetünk emberként" - fogalmazott
Julia Haebler
, a fiatal német rendező a bemutató előtt tartott közönségtalálkozón
(
galériánk képein látható a Reökbeli közönségtalálkozó, melyen a rendező mellett
Gershon Kingsley és Michael Kunze is részt vett).
Hozzátette: mindenki számára adott a lehetőség, hogy tegyen valamit annak érdekében, hogy jobbá váljon a világ. Ahogy a darabban is elhangzik: "Te is lehetnél Raoul Wallenberg." A darab színpadra állítása során komoly rendezői feladat volt, hogy az első pillanattól az utolsóig szerepel a holokauszt áldozatait megjelenítő kórus. A történelmi szereplők is közülük lépnek ki, így nem egy-két karakter, hanem a kórus áll a figyelem középpontjában - mondta a rendező. Az opera - amelynek világpremierje május 9-én Brémában volt - Raoul Wallenberg a második világháború végén Budapesten töltött hónapjait mutatja be. A valós eseményeken alapuló cselekményben az ifjú svéd kereskedő egy németországi vasútállomáson tanúja lesz egy jelenetnek, amely megváltoztatja az életét. Amikor tudomást szerez
Eichmann
tömeggyilkosságairól, elhatározza, hogy Budapestre utazik és segít a bajbajutottakon. A megmentettek között van egy fiatal pár is, Serge és Rahel. Harcuk a méltóságteljes életért a darab mellékcselekménye. Az előadáson három versenyző lép föl: a címszerepet a Franciaországban tanult lengyel operaénekes,
Marcin Habela
alakítja, Serge-t a döntő egyik magyar résztvevője,
Beöthy-Kiss László
játssza, Rahelként pedig a francia
Violaine Kieffert
láthatja a közönség.
Michel Kunze
- aki olyan musicalek, mint az Elisabeth, a Vámpírok bálja és a Mozart! librettistájaként vált ismertté - elmondta, a darab művészi reflexió a történelemre. Amikor
Gershon Kingsley
zeneszerzővel elkezdtek dolgozni a művön, biztosak voltak benne, hogy zenés színház születik, a forma, hogy ez musical vagy opera lesz, másodlagos volt. A szövegíró kifejtette, nagyon fontosnak tartja, hogy Bréma után Magyarországon is bemutatják az operát, hiszen a darab ide tartozik. A tavaly novemberben elkezdődött operaverseny öt produkciót felvonultató döntőjének eredményhirdetését november 17-én tartják a Szegedi Nemzeti Színházban. Akkor adják át a legjobb női és a legjobb férfi opera-előadónak járó fődíjat is. A megmérettetésen több mint háromszázötvenen indultak, a döntőbe tizenkilencen jutottak, s közülük választja ki az
Anatolij Vasziljev
színigazgató-rendező vezette zsűri a győzteseket. Az eredményhirdetésen adják át a legjobb produkciónak, valamint a legjobb férfi és női énekesnek járó közönségdíjat is, melyet az előadásokat a helyszínen, illetve a televíziók közvetítésein követő nézők szavazatai alapján ítélnek oda.











