Közélet

Letették az M43-as autópálya alapkövét

Letették az M43-as autópálya alapkövét

2008. július 18., péntek
Letették az M43-as autópálya alapkövét

Fotó: Gémes Sándor - SZEGEDma

Ünnepélyes keretek között letette az M43-as autópálya alapkövét Szeged határában a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) képviselője, valamint Szeged és Makó polgármestere pénteken.

A 61 milliárd forintos beruházás kivitelezési szerződésének aláírását követően a munkaterület átadása július 16-án kezdődött meg, a pénteki alapkőletétellel pedig megindult az építkezés. Az M43-as Szeged és Makó között autópályaként épül, kétszer két forgalmi sávval és leállósávval. A két várost összekötő 31,6 kilométeres autópálya és 7 kilométeres főút építése Szeged harmadik Tisza-hídjával épül meg hamarosan. A beruházás költségének 67 százalékát az Európai Unió, 33 százalékát a magyar állam finanszírozza. Az első szakaszt 12,8 milliárd forintért az osztrák Swietelsky Baugesellschaft m.b.H. vezette 43 Szeged-Makó konzorcium építi meg, amelynek tagja a KE-VÍZ 21 Zrt. is. Az 5-ös és a 47-es út közötti 6,7 kilométeres szakasz kivitelezési határideje 2009. november 30. A második, a 47-es utat Maroslelével összekötő 8,7 kilométeres szakasz és a 660 méteres Tisza-híd megépítésére kiírt tenderen a Tisza M-43 konzorcium nyújtotta be a legjobb, 26,8 milliárd forintos ajánlatot. A konzorcium vezetője a spanyol Sedesa Obras y Servicios S. A., tagja a Hídépítő Zrt. és a Szeviép Zrt. A Maroslele és Makó közötti 16,2 kilométeres ütem építője a Maroslele 43 konzorcium lesz, ennek vezetője az EuroAszfalt Kft., tagja a Magyar Aszfalt Kft., a Kelet-Út Kft. és a Közgép Zrt. A szakasz 17,5 milliárd forintért épül meg. Az autópályát a régi 43-as úttal összekötő útra - mintegy 4,5 kilométernyi új főút építésére és 3 kilométernyi út átépítésére - a legjobb, 4 milliárd forintos ajánlatot a szlovák Doprastav a. s. nyújtotta be. Az útnak az autópálya második és harmadik szakaszához hasonlóan 2010. augusztus 31-ig kell elkészülnie.

Botka László

(MSZP) Szeged polgármestere az MTI-nek elmondta: 2010. augusztus 31-ig megépül az autópálya Makó és Szeged között. Ezzel hat év alatt elkészül a második sztráda, azaz az M5-öst követően az M43-as. Szeged életében utóbbinak lesz nagyobb hatása, miután tehermenetesíti majd a várost a tranzitforgalom alól, ami Románia és Bulgária csatlakozása óta jelentősen megnőtt. Bár az építkezés nagy teherrel is jár a Tisza-parti város lakói számára, ugyanis több mint 100 ezer teherautónyi homok szállítására van szükség az út megépítéséhez, bízik abban, hogy két év múlva már a beruházás előnyeit is élvezik az emberek - mondta a polgármester.

Buzás Péter

(MSZP) Makó polgármestere az eseményen elmondta: a 43-as főút megnövekedett forgalma szinte kettészeli Makót és a környező településeket. Erre lehet megoldás az új autópálya, amelytől a nyugalmat, biztonságosabb közlekedést, illetve az ipar és a turizmus fellendülését várják.

Galuska János

, a NIF gyorsforgalmi igazgatója az MTI kérdésére a munkálatokról elmondta: már megtörtént a 47-es főút melletti rész kitűzése, és hamarosan elvégzik a Tisza-híd próbacölöpözését is, hogy felmérjék, a talaj mekkora terhelést bír el. Miután a beruházás igen sok homokot igényel, a beruházó már megkezdte a tárgyalásokat a beszállítókkal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.