Írjon nekünk

Gazdaság

Szeged a régió vasúti központjává válhat

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/vargaivan.jpg

Megjelent:

Fotó: Gémes Sándor

Még véget sem ért hazánkban az autópálya-építési láz, az Európai Unióban kormányszintű egyeztetések kezdődtek egy új, szupergyors vasúti törzshálózat kiépítéséről. Ennek részeként épülne meg a Budapest – Belgrád – Thessaloniki szakasz is, melynek közvetett eredményeként Szegedről is szupervonaton utazhatnánk Budapestre, pontosabban Ferihegyre. E tervek egy új vasútállomást és egy vasúti hidat is tartalmaznak. Szeged ismét modern vasúti csomóponttá válhat.

E hónap elején több gazdasági napilap is felreppentette, komoly gyorsvasúti fejlesztések érinthetik Magyarországot és térségét.
Ezek a hírek, melyeket Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója sem cáfolt, azonban a nyugati országrészről szólnak: “Magyarország a dél és észak felől érkező nagy sebességű hálózathoz is csatlakozni kíván. Ezeken a vonalakon 200, de inkább 250 kilométeres óránkénti sebesség elérése a cél.”

A SZEGEDma azonban olyan páneurópai vasútfejlesztési tervekkel találkozott, melyek megvalósíthatóságához nem fér kétség, csupán kivitelezésük időpontja és finanszírozása rejt magában némi bizonytalanságot, de mindenképpen érdekesek. A görögországi Thessaloniki, (illetve Szófia) minél gyorsabb elérése az EU számára prioritást jelentő kérdés. Ugyanakkor a két szomszédos főváros, Budapest és Belgrád közötti jelenlegi vasúti pálya nem érinti az útba eső legfontosabb nagyvárosokat, Kecskemétet, Szegedet, Szabadkát és Újvidéket. (Trianon, a második világháború pusztításai továbbá a NATO bombázásai megtették a magukét!)

Az új Budapest – Szeged szupergyors pályája így e problémát orvosolva a mostani Budapest – Kelebia és a Budapest – Szeged vonalakra építve azokat (Kecskemétnek az autópálya mentén haladva) rövidítené, illetve (Kiskunfélegyháza után Szabadkának fordulva) összekötné. Így ugyan a Belgrádba tartó szerelvények nem futnának be Szegedre, csupán a vasúti híd megépítését követően a Nagykikinda – Temesvár és Makó – Arad felé tartók. Azok sem a mostani (vég)állomásra, hiszen az új híd nem a régi híd helyén lesz felhúzva, hanem a Boszorkány-sziget másik végénél. Az új (tranzit)állomás a Szabadkai út magasságában épülne meg a Dél-Alföld, a Bácska és a Bánság vasúti központjaként.

Szeged mint régiós vasúti központÉrdekes, hogy a városrendezési tervek mintha erre az új (újszegedi) vasúti nyomvonalra lennének ráhúzva. De ne gondoljunk mindig mindenütt telekspekulációra Szegeden! A terv kecsegtető, a régió európai parlamenti képviselője, Becsey Zsolt a közelmúltban általa összehívott konferencián hangsúlyozta: első lépésként legfontosabb, hogy egymásra találjanak az érintett vasúti társaságok, civilszervezetek és vasútfejlesztési szakemberek, akiknek a részvételével egy olyan szakmai konszenzus alakulhat ki, amelyhez már döntéshozókat is meg lehet nyerni. A képviselő célként jelölte meg, hogy a következő évek előkészítő munkája nyomán a határon átnyúló vasútfejlesztés bekerülhessen az EU 2013 utáni fejlesztési ciklusába.
A legutóbbi felmérés szerint országosan egyre kevesebben, a Szeged – Budapest vonatokon azonban egyre többen utaznak vonattal. És ez még csak a kezdet?!

Kommentek

Gazdaság

Szeged nem tudott a Lufthansa-szervizről

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/vargaivan.jpg

Megjelent:

Szerző:

Váratlanul érte a városvezetést a 43 milliárdos beruházás.

Tovább olvasom

Hírzóna

Több mint 2000 települést érint a falusi csok

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/vargaivan.jpg

Megjelent:

Szerző:

A programra 25 milliárd forint áll majd rendelkezésre.

Tovább olvasom

Hírzóna

Csaknem 18 ezer lakás épült tavaly

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/vargaivan.jpg

Megjelent:

Szerző:

22,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Tovább olvasom

Aktuál