Közélet

Szeged a régió vasúti központjává válhat

Szeged a régió vasúti központjává válhat

2008. június 23., hétfő
Szeged a régió vasúti központjává válhat

Fotó: Gémes Sándor

Még véget sem ért hazánkban az autópálya-építési láz, az Európai Unióban kormányszintű egyeztetések kezdődtek egy új, szupergyors vasúti törzshálózat kiépítéséről. Ennek részeként épülne meg a Budapest - Belgrád - Thessaloniki szakasz is, melynek közvetett eredményeként Szegedről is szupervonaton utazhatnánk Budapestre, pontosabban Ferihegyre. E tervek egy új vasútállomást és egy vasúti hidat is tartalmaznak. Szeged ismét modern vasúti csomóponttá válhat.

E hónap elején

több gazdasági napilap is

felreppentette, komoly gyorsvasúti fejlesztések érinthetik Magyarországot

és térségét

. Ezek a hírek, melyeket

Heinczinger István

, a MÁV Zrt. vezérigazgatója sem cáfolt, azonban a nyugati országrészről szólnak: "Magyarország a dél és észak felől érkező nagy sebességű hálózathoz is csatlakozni kíván. Ezeken a vonalakon 200, de inkább 250 kilométeres óránkénti sebesség elérése a cél."

A SZEGEDma azonban olyan

páneurópai vasútfejlesztési tervekkel

találkozott, melyek megvalósíthatóságához nem fér kétség, csupán kivitelezésük időpontja és finanszírozása rejt magában némi bizonytalanságot, de mindenképpen érdekesek. A görögországi

Thessaloniki

, (

illetve Szófia

) minél gyorsabb elérése az EU számára prioritást jelentő kérdés. Ugyanakkor a két szomszédos főváros, Budapest és Belgrád közötti

jelenlegi vasúti pálya

nem érinti az útba eső legfontosabb nagyvárosokat, Kecskemétet, Szegedet, Szabadkát és Újvidéket. (Trianon, a második világháború pusztításai továbbá a NATO bombázásai megtették a magukét!) Az új Budapest - Szeged szupergyors pályája így e problémát orvosolva a mostani Budapest - Kelebia és a Budapest - Szeged vonalakra építve azokat (Kecskemétnek az autópálya mentén haladva) rövidítené, illetve (Kiskunfélegyháza után Szabadkának fordulva) összekötné. Így ugyan a Belgrádba tartó szerelvények nem futnának be Szegedre, csupán a vasúti híd megépítését követően a Nagykikinda - Temesvár és Makó - Arad felé tartók. Azok sem a mostani (vég)állomásra, hiszen az új híd nem a régi híd helyén lesz felhúzva, hanem a Boszorkány-sziget másik végénél. Az új

(tranzit)állomás

a Szabadkai út magasságában épülne meg a Dél-Alföld, a Bácska és a Bánság

vasúti központjaként

.

Szeged mint régiós vasúti központ

Érdekes, hogy a városrendezési tervek mintha erre az

új (újszegedi) vasúti nyomvonalra

lennének ráhúzva. De ne gondoljunk mindig mindenütt telekspekulációra Szegeden! A terv kecsegtető, a régió európai parlamenti képviselője, Becsey Zsolt a közelmúltban általa összehívott konferencián hangsúlyozta: első lépésként legfontosabb, hogy egymásra találjanak az érintett vasúti társaságok, civilszervezetek és vasútfejlesztési szakemberek, akiknek a részvételével egy olyan szakmai konszenzus alakulhat ki, amelyhez már döntéshozókat is meg lehet nyerni. A képviselő célként jelölte meg, hogy a következő évek előkészítő munkája nyomán a határon átnyúló vasútfejlesztés bekerülhessen az EU 2013 utáni fejlesztési ciklusába. A legutóbbi felmérés szerint országosan egyre kevesebben, a Szeged - Budapest vonatokon azonban egyre többen utaznak vonattal. És ez még csak a kezdet?!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.