Szeged

Múltidéző: Szeged vasúti kapuja, a Nagyállomás

Múltidéző: Szeged vasúti kapuja, a Nagyállomás

Egyelőre csak egy irányába indulhatnak a vonatok innen

Kibédi Péter
2024. január 21., vasárnap
Múltidéző: Szeged vasúti kapuja, a Nagyállomás
A város egyik kapuja

 

Felvételi épület története

 

Szegedet 1854-ben érte el a vasútépítés, de az első állomásépületet csak négy évvel később építették, amikor a vonalat Temesvár irányába továbbvitték. A Cegléd-Szeged vonalat az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság (ÁVT) építette. A vonal továbbfejlesztését, a Szeged-Temesvár-Báziás (Dunapart) szakaszt az Osztrák vasút kivonulása után már magánvasút társaság végezte (Magyar Keleti).

Horthy Miklós látogatására fellobogózták az állomás épületét 1940-ben



A magánosítást követően indult meg nagy szabású pályaudvar-építési program, így 1902-ben a megnövekedett forgalomhoz Pfaff Ferenc építész tervei alapján a MÁV átépítette Szeged állomásépületét. A városképbe jobban illeszkedő épület a kor ízlésének megfelelően historizáló stílusban épült. Ez az egyetlen nagy állomásépület, ahol az előtér és a vágányok között emeletnyi szintkülönbség van, ezért volt szükség a lépcsők beépítésére, amelyek meghatározó elemei a csarnoknak.


 

Az épület az eredeti, átmenő állomásnak megfelelő elrendezést kapott. Az alsó szint a kiszolgáló (raktár, lakások) funkciókat fogadta be, a vonatra várók a második szintet használták funkcionálisan. Ott alakították ki a kornak megfelelő a különböző osztályú utasoknak a várótermeket, és a restit. Ez utóbbi a második felújítás idején megszűnt, a földszintről akkor költözött a pénztár az elemeltre és üzlethelyiségeket alakítottak ki, amelyek azonban átmenő forgalom hiányában kihasználatlanok.

 


 

MŰREMEK A MENNYEZETEN


 

"A vasútállomás teljes körű felújítása során a volt resti mennyezetén egy festmény keltette fel az érdeklődést. A teljesen elsötétedett alkotásról a restaurálás során kiderült, hogy Kacziány Ödön (1852–1933) festőművész 1902-ben készült „Bacchans Lakoma” című pannója. Szakszerű restaurálás után a festmény eredeti helyére került vissza. A MÁV Zrt. példaértékű törekvése kapcsán lehetőség nyílt a volt resti mennyezeti díszítőfestése egy részletének rekonstrukciós helyreállítására archív dokumentumok alapján."- írja az Aranyokker.

 

A II. világháborút nem úszta meg az épület


Az állomást 1944-ben több bombatámadás is érte, mivel az eredeti célpont, a Rendezőpályaudvar közel volt. Több bomba a felvételi épület közelében robbant, károkat okoztak az épület homlokzatain, tetőszerkezetébe.
 

Kétszer újították fel


Az épületet 1964-ben renoválták először, akkor épült a felvételi és a postaépület közötti üzemi konyha - étterem, és több belső szolgálati lépcsőház, illetve a földszinti galériaszintek. A második felújítás 2006-ban volt, akkor eredeti formáját kapta vissza az épület. A lépcsőket épen hagyták a felújításokkor, így azok eredeti állapotukban maradtak 1902 óta.

Egyelőre egy irányba indulhatnak vonatok a szegedi állomásról, a változáshoz új vasúti hidat kell építeni


Korábban nem „zsákállomás” volt


A nagyállomás Szeged egyik legfontosabb kapuja. Ide futnak be a Budapest-Cegléd vonalról, a Békéscsabáról és a Röszkéről érkező vonatok. Korábban, a szegedi vasúti híd lebombázásáig Makóról, Temesvárról, Nagyváradról is jöttek járatok. Az állomás az utasszámokat tekintve Csongrád-Csanád vármegye legforgalmasabb vasútállomása. Elsősorban a távolsági vonatok esetében, különösen az InterCity forgalomban bonyolít nagy forgalmat, de jelentős a regionális és elővárosi utasok száma is.


 




 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.