Közélet

„Örömrádiósból" lett a Rádió 88 vezetője Nacsa Norbert

„Örömrádiósból" lett a Rádió 88 vezetője Nacsa Norbert

2020. augusztus 7., péntek
„Örömrádiósból" lett a Rádió 88 vezetője Nacsa Norbert

Nacsa Norbert neve összeforrt a Rádió 88-cal. Lassan negyedszázada ült először a mikrofon mögé, ma már a rádió vezetőjeként próbálja őrizni azokat az értékeket, amelyet a rádió alapítója, Tóth András, Óriás képviselt.

– Nosztalgiázol egy kicsit a napokban?

– Ha nem is nosztalgiázom, de rengeteg dolog eszembe jut, ahogy készülünk a szombati születésnapra. Bár az alapstábban nem voltam benne, 1996. augusztus 19-én kezdtem a 88-ban. Mielőtt idekerültem volna, már jól ismertem a rádió alapítóját, Tóth András Óriást és a fiát, Tóth Pétert, akik sokat meséltek a rádióról, ami nagyon vonzott és érdekelt az első pillanattól kezdve. Az első hat év maradt ki, illetve az a két év, amíg Budapesten dolgoztam a Sláger Rádióban. Szóval van mire emlékezni és ezeknek az emlékeknek a többsége szerencsére jó érzéseket kelt bennem.

– Mit jelentett a 90-es években megszólalni egy rádióban? –

Óriási buli volt. Emlékszem, hogy egyszer egy partin együtt dolgoztunk a DJ pult mögött Tóth Petivel, jöttünk haza és hallgattuk a 88 éjszakai műsorát, amit Száraz Feri vezetett. Akkor még a Mars téren, a Nizza házban volt a stúdió, ahova bementünk, majd előkerült a másik legendás szegedi rádiós, Genscher is, és elkezdtünk hajnalban örömrádiózni. Még most is kiráz a hideg, annyira jó volt. Az egésznek volt egy olyan örömforrása, amit nagyon nehéz másban megtalálni, mint a rádiózásban, azt hiszem erre mondják, hogy a rádiózás szerelme.

– Nehezen hiszem, hogy ma ezt bármelyik rádióban meg lehetne csinálni, még akkor is, ha a varázsa megmaradt.

– A varázsa megmaradt, amikor feltolod a potmétert és kigyullad a piros lámpa és megszólalsz élőben, az a mai napig ad egy utánozhatatlan érzést. De én azt vallom, hogy mindent meg lehet csinálni. Én mindig a modern kori rádiózás úttörőjét, Howard Sternt hozom példának, akiből akkor lett igazán rádiós, amikor kimutatta a foga fehérjét és megmutatta azt, hogy milyen ember. A személyiség a mai napig nagyon kell a rádiózáshoz. A jó duma, a jó hang és a fizimiska önmagában kevés lenne. A személyiségre figyel az ember.

– A műsorvezetőből mára elsősorban már csak a vezető maradt meg a mindennapjaidban, Szeged egyik legerősebb brandjének, a Rádió 88-nak vagy az ügyvezető igazgatója. Nap mint nap átéled ennek a felelősségét?

– Nem is lehet másképp csinálni ezt és nem mondanám, hogy mindig könnyű feladat lenne. Igyekszem úgy dolgozni, hogy minél szélesebb réteg találja meg, amit keres a rádióban, és emellett a legfontosabb, hogy a rádió „szegediségét" őrizzük meg. Volt egy időszak, amikor nem volt másik helyi rádió, nem volt országos kereskedelmi rádió Szegeden. Egyszerre kellett megfelelni mindenkinek. Így visszanézve azt mondom, hogy ebbe a feladatba néha belerogytunk. Nem lehet egyszerre mindenkinek megfelelni. Világos célcsoportnak, világos zenei kínálatnak kell lenni egy rádióban, de ha minden korosztálynak és minden stílusnak egyszerre kell megfelelni, az majdhogynem lehetetlen és pokoli nehéz feladat. Nekünk a fényidőszakunk az volt, amikor volt két stabil országos rádió és volt két helyi rádió, valamint volt a közszolgálati rádió. Kell a konkurencia ahhoz, hogy hallgató választani tudjon, akár a műsorsávok között is.

– Sokan azt jósolták, hogy az internet térhódításával a klasszikus rádiózás háttérbe szorul majd, zenelistákat hallgatnak majd és podcastokból szereznek majd információt az emberek és okostelefonon kapják a híreket. Mi valósult meg ebből?

– Van egy korosztály, a 25-30 évesek korosztálya, őket a klasszikus FM rádióval nagyon nehéz megszólítani és elérni. Éppen ezért évek óta aktívan használjuk az internet kínálta lehetőségeket, elsősorban a közösségi oldalakat. Követjük a trendeket, a Facebook volt a kezdet, de néhány hónapja a TikTokon is ott vagyunk egy egészen komoly rajongói csoporttal. Próbáljuk megszólítani és behívni az embereket, hogy hallgassanak bennünket. A napokban beszélgettem egy rádiókutatási szakemberrel, aki azt mondta, az jelenti a rádió túlélését, ha nem csak az éterben ragad meg, mert az egy korlátos lehetőség. A jövő az, hogy minden lehetséges platformon ott legyünk, ahol minden korosztály a neki megfelelő helyen talál meg. Ez nehéz és költséges feladat, de vállalni kell a sikerért.

– Ebben a folyamatosan és rohamosan változó világban milyen jövőt jósolsz a Rádió 88-nak?

– Nagyon sok minden változott a 88-ban ez elmúlt harminc éveben. Nagyon sokan megfordultak a mikrofon mögött műsorvezetőként, rengeteg műsorunk volt, de a rádiónk alapítójának, Tóth András Óriásnak az alapgondolatán nem változtattunk soha. Ennek a lényege az volt, hogy a Rádió 88 legyen a szegedi fiatalok, fiatalos felnőttek rádiója és mindent elmondjunk Szegedről a szegedieknek. Ez a küldetésünk a jövőben sem változhat, mert ha ez megtörténne, akkor egészen más pályára kellene állnunk, ami nem biztos, hogy sikerre vezetne. Nagyon sok döntésem előtt gondolok arra, hogy mit szólna hozzá Óriás. Más világ van, máshova kerültek a hangsúlyok, de az a Szeged-szeretet és az a rádiószeretet, amit ő képviselt, az örök érvényű. Ez az, amit a nálunk dolgozó kollégáknak próbálok átadni és ez az amiben a Rádió 88 jövője rejlik.

Bár a koronavírus.járvány közbeszólt, így a tervezett nagy buli elmarad, a Rádió 88 idén is együtt ünnepli a hallgatókkal a születésnapját. ". Nekünk továbbra is a hallgatóink, a szegediek a legfontosabbak, ezért idén sem marad el az ünneplés: augusztus 8-án, délután 4 órától nyakunkba kapjuk a stúdiónkat, és a Hungi teraszáról készítjük szülinapi műsorunkat, sőt az utána lévő bulit is hajnal 5-ig. Délutáni műsorunk különlegessége, hogy több mint ötven korábbi kollégát hívtunk el egy koccintásra, és harmincan már jelezték, hogy biztosan beugranak hozzánk. A hallgatóink, akik eljönnek a szülinapunkra, így nem csak a jelenlegi műsorvezetőkkel, kollégákkal találkozhatnak, hanem azokkal is, akiket régen ismertek, hallottak, szerettek. A napot pedig – ha már így alakult -, akkor az év szegedi bulijával zárjuk ugyanott. Állandó fesztiválfellépő DJ-k lesznek a vendégeink, mint Joer Junior, Drop the Cheese, BigBill és én is a lemezjátszók mögé állok"-adott kedvcsinálót a születésnapi bulira Nacsa Norbert.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.