Tovább folytatódott a demonstráció az M43-as Szegedet elkerülő szakaszánál, a konzorcium egyik tagjának, a Szeviép Zrt.-nek 15-20 cég felé fennálló közel 3 milliárdos tartozása miatt. Az alvállalkozók még múlt hét csütörtökön vonultak a 47-es út és az M43-as kereszteződésénél épülő felüljáróhoz, majd hétfőn Budapesten tárgyaltak. Ügyükben még mindig nincs előrelépés, többen kilátásba helyezték, hogy visszabontják munkájukat. Az autópálya építésének beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a kivitelező pedig a Tisza M-43 Konzorcium, melynek tagjai a spanyol Sedesa (konzorciumvezető), Szeviép Zrt. és a Hídépítő Zrt. A beruházó és a kivitelező állnak egymással szerződéses viszonyban, így a kifizetést is a konzorcium felé kell teljesítenie a NIF-nek, amit tájékoztatása szerint meg is tett. A tartozásokat a konzorcium egyik tagja, a Szeviép Zrt. halmozta fel, a cég – aki már csődvédelem alatt áll – úgy indokolta kintlévőségeit, hogy nagy mértékű hitelkivonások történtek, így a pénzek a bankoknál maradtak. Rendőrségi közlemény
Bejelentett demonstráció a 47-es főúton Egy zrt. jogi képviselője jelentette be a Szegedi Rendőrkapitányságon, hogy csütörtökön 10 órától 14 óráig a 47-es számú főút 218+700 km szelvényétől a 217 km szelvényig (Shell kúttól Hódmezővásárhely irányába) félsávos útlezárásos demonstrációt tartanak. A bejelentést a rendőrség tudomásul vette, azt biztosítja – tájékoztatott Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője. Pénz nincs, új alvállalkozó folytatja a munkát
De az alvállalkozókat érthető módon nem nyugtatja meg semmilyen magyarázat sem, hiszen ők becsülettel elvégezték a munkát, ráadásul az állami és uniós pénzeket a NIF ki is fizette a konzorciumnak. „És az ott is ragadt” – mondta el szerda délelőtt a helyszínen a Pluto Trade Kft. vezetője, akinek 150 millióval tartoznak.„Az utolsó heteket járjuk” – tette hozzá egy másik cég vezetője; neki 30 millióval tartoznak, mint mondta, ennyi a 20 éven át felépített vállalkozásának a forgótőkéje, ami most úgy néz ki, a Szeviép tartozásainak a konszolidálására ment/megy el. Mint mondta, azért is van elkeseredve, mert a tisztességgel megkeresett munkájából sikerült végre egy szép családi házat felépítenie, amire most hitelt vett fel, hogy az alkalmazottait fizesse, és tudjon tovább dolgozni, fizetni a lízingelt munkagépeit. „A mi cégünket már a felszámolás fenyegeti, nekünk 96 millióval tartoznak” – fűzte hozzá egy pesti építőipari vállalkozás tulajdonosa. Az elkeseredett alvállalkozók ma délelőtt azt a munkaterületet zárták le folytatván tüntetésüket, melyet még nem adtak át hivatalosan, így jogosan tartózkodtak ott. Rendőrséget hívtak rájuk, a konzorcium pedig egy másik, új vállalkozást bízott meg a munkák folytatásával, amely új feljárót épített a töltéshez. A Szeviép egyszer kivitelező, máskor alvállalkozó?
„Véleményem szerint súlyos szabálytalanság történt a szerződésírások során, s ez vezetett a most fennálló helyzethez” – nyilatkozta portálunknak Temesvári Zoltán, az alvállalkozók jogi képviselője. „A kifizetéseknél van egy olyan szabály, hogy 60 napon túli kifizetésekre nem lehet kötni szerződést, és amint megérkezik a NIF-től a pénz, azt az alvállalkozóknak 30 napon belül ki kell fizetni, és számlával leigazolni. Csakhogy ezt a szabályt úgy játszották át, hogy a konzorciumon belül alvállalkozói szerződést kötött a Szeviéppel egy másik konzorciumi tag. Így fordulhatott elő, hogy egyik esetben, mint konzorciumi tag jelent meg a Szeviép, máskor alvállalkozóként, véleményem szerint ez szabálytalan és etikátlan, hiszen az alvállalkozói teljesítéseket igazoló számlák lényegében a konzorcium számlái voltak.” A jogi képviselő elmondta, hogy a NIF még a hétfői tárgyaláson szólította fel a konzorciumot, hogy nyilatkozzék, hajlandó-e a felelősséget vállalni, és miként a tartozásokért. A határidő a mai, szerdai napon járt le, de nem történt semmi. „Ezért úgy döntöttünk, hogy folytatjuk a demonstrációt” – mondta Temesvári, hozzátéve, hogy a NIF akár szerződést is bonthat a Tisza M-43 Konzorciummal. „Folytatjuk a munkaterület lezárását és a félpályás útlezárást a 47-esen. Az is elképzelhető, hogy megkezdjük az építési anyagaink elbontását, elszállítását. Elkeserítő, hogy családok százainak élete, biztonsága forog veszélyben, míg az adós cég volt és jelenlegi tulajdonosa a 100 leggazdagabb magyar listáján csücsül milliárdjaival” – mondta sokat sejtetőn az egyik demonstráló cég vezetője. NIF: A Tisza M-43 Konzorcium nem nyilatkozik
Alább olvasható a NIF Zrt. sajtóközleménye arról, hogy a Tisza M-43 Konzorcium nem nyilatkozik az alvállalkozói követelések megvásárlásáról. „Az M43 autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ugyan közvetlen befolyással nem bír az alvállalkozói követelések kifizetésére, de a Társaság a Tisza M-43 Konzorcium felé a Szeviép Zrt. fizetésképtelensége miatt kialakult helyzet haladéktalan kivizsgálását rendelte el. A NIF Zrt. felszólította a kivitelező konzorciumot, nyilatkozzon arról, hogy az egyetemleges konzorciumi felelősségvállalás keretein belül átvállalják-e a konzorciumi tagok az alvállalkozói követeléseket. A konzorcium tagjai azonban nem nyilatkoznak az alvállalkozói követelések megvásárlásáról. Mint arról már a közvélemény is értesült, az M43 autópálya egyik kivitelezőjének, a Tisza M-43 Konzorciumnak egyik tagja, a Szeviép Zrt. fizetésképtelenség miatt csődvédelmet kért 2010 áprilisának utolsó hetében, ezáltal veszélybe került több alvállalkozói számla kifizetése. Mivel a beruházó NIF Zrt. csakis a kivitelező konzorciummal áll szerződéses jogviszonyban, közvetlen befolyást nem tud gyakorolni az alvállalkozói kifizetésekre, felelőssége a konzorcium követeléseinek teljesítésénél ér véget. Beruházóként azonban felelősnek érzi magát az iparágban kialakult helyzetért, továbbá az iparágban tisztességesen dolgozó alvállalkozókért, ezért fontosnak tartja, hogy az alvállalkozói szerződések jogos ellenértéke kifizetésre kerüljön. A NIF Zrt. ezért egyeztetéseket folytatott a konzorciummal és az alvállalkozókkal, melynek eredményeképpen megállapították, a fővállalkozó esetenként a fővállalkozói szerződéstől eltérő alvállalkozó tevékenységet folytatott, ezért kerültek veszélybe a kifizetések. A NIF Zrt. kérte a konzorciumot, nyilatkozzon arról, hogy az egyetemleges konzorciumi felelősségvállalás keretein belül átvállalják-e a konzorciumi tagok az alvállalkozói követeléseket. A nyilatkozatot megtették, melyet követően hétfőn újabb egyeztetésre került sor. A megbeszélés során egy javaslat született a pénzügyi kötelezettségvállalás konkrét bonyolításáról, oly módon, hogy a konzorcium két tagja – Hídépítő Zrt. és Sedesa S.A. – megvásárolja az alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseit. Erről szóló nyilatkozatukat ma délután 16:00-ig ígérték. Sajnálattal állapítottuk meg, hogy a nyilatkozatot nem küldték meg felénk. A NIF Zrt. a kialakult helyeztet azonnali hatállyal elemzi, és dönt a szükséges lépések megtételéről, mely akár a kivitelezői szerződés felbontását is jelentheti. A Társaság elnök-vezérigazgatója a mai napon vizsgálatot rendelt el az összes infrastrukturális beruházásnál, tekintettel a helyzetre, melyben felelősséget érez a kivitelezésen dolgozó alvállalkozókért, családok megélhetéséért. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. eltökélt abban, hogy elejét vegye a hasonló helyzeteknek, sajnos azonban csekély számú eszköz áll rendelkezésére ahhoz, hogy a piac átláthatóságát befolyásolja. A helyzet megoldását morális, szabályozási és igazságszolgáltatási kérdésnek tartja” - eddig a közlemény.