Közélet

Talán áprilisra elkészül az egyes vonala + FOTÓK

Talán áprilisra elkészül az egyes vonala + FOTÓK

2010. február 15., hétfő
Talán áprilisra elkészül az egyes vonala + FOTÓK
A tömegközlekedés-fejlesztés csúszásaival kapcsolatban egyre több kérdés merül fel. Olvasóink arról panaszkodnak, hogy idén még alig láttak munkásokat az 1-es villamos vonalán, holott a többször módosított átadás legutóbbi határideje február vége. Az ellenzék vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi az ügyben, és arról beszél, hogy az egyik fővállalkozó cég csőd közeli helyzete miatt áll a munka.

A Boldogasszony sugárúti szakaszt 2009. december 4-én kellett volna átadni, ami nem sikerült. A kivitelező végül december 15-én ismét megkezdte a vonal átadását, amire a beruházás mérnöki munkáit ellátó Metróber Kft. áldását adta. A szabályok értelmében innentől 30 nap állt a kivitelező rendelkezésére a még meglévő hiányosságok kijavítására, azonban a munkák lassan leálltak, az új, 2010. január 15-i határidőre a még hátralévő építkezésekből szinte semmi sem készült el, és a munkások is a napokban tértek csak vissza dolgozni. A kivitelezés körül kínos csend honol,

Botka László

polgármester januári ankétján határozott fellépést mutatva kifejtette, hogy a város kíméletlenül kötbérezi a fővállalkozót (már 200 millió forint feletti összeg jár a késésekért), és a vágányzárat február végéig feloldják a Boldogasszonyon, március végén pedig újra jár az egyes villamos.

Kohári: meg kell nevezni a felelősöket

A tömegközlekedés-fejlesztési projektet menedzselő 100 százalékban önkormányzati tulajdonú Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. január 21-i – a Városüzemeltetési, Környezetvédelmi, Víz és Csatorna Bizottságnak készült – beszámolójában olvasható többek között, hogy a kivitelezők „elfelejtettek” kábeleket fektetni, ezért újra kellett bontani a betont, majd a többször hivatkozott hibás közműtérképek miatt „nem várt” kábelek is hátráltatták a munkát, illetve a mérnök megállapítja azt is, hogy „az intenzív munkavégzés nem volt folyamatos”. Végül ez olvasható: „… a legnagyobb késedelmet a peronépítés, a kerékpárút kiépítése, és a járda helyreállítása szenvedte el. Az utóbbi hiánya továbbra is akadályozza a műszaki átvétel lezárását”. „Tisztán kellene végre már látnia a szegedieknek az egyes villamos vonalának ügyében, mert egyre több olyan problémát kell megélniük miatta a környéken lakóknak, melyek a mindennapi életüket terhelik, sőt a vállalkozókat egzisztenciálisan is veszélyezteti” – nyilatkozta portálunknak Kohári Nándor, fideszes önkormányzati képviselő. „A projekt menedzseléséért 605 millió forintot kap a Pólus, a tervezésért pedig 129 milliót, ennyi pénzért elvárható lett volna, hogy előre, legfeljebb néhány hét csúszással kiszámolják a munkafolyamatokat, ha nem sikerült, akkor pedig meg kell nevezni pontosan a felelősöket, legalább ennyivel tartozunk azoknak a családoknak, akiknek a vállalkozásai tönkrementek a Boldogasszony és a Kossuth Lajos sugárúton, mert már hónapok óta nem lehet normálisan megközelíteni üzleteiket” – így a képviselő.

Haldokló vállalkozások

Miután felkerestünk néhány üzletet, testközelből is tapasztalhattuk az elkeseredést. A Boldogasszony sugárúti virágboltos legalább 30 százalékos bevételkiesésről beszélt, egy kisbolt tulajdonosa pedig elmondta, hogy amíg a munkások dolgoztak, ők bizony pótolták az elmaradozó vevőket, mert nála kávéztak, reggeliztek, de január óta az ő deficite is közel áll a fent leírt számhoz. Ahogy arról portálunk is beszámolt, a Feketesas utca környékén dolgozó kereskedők Élhető és Lakható Belvárosáért Mozgalom néven tömörülést szerveztek, hogy közösen állítsanak fel képviseletet a vállalkozásaik védelmében. A fent megfogalmazott problémákból összeállítottunk egy kérdéscsokrot, s elküldtük a beruházást menedzselő Szeged Pólus Kft.-nek

A menedzsment tájékoztatása: átadás áprilisban?

„Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt 1-es villamos vonal felújítása témában történt megkeresésére reagálva a következőkről tudjuk informálni: A folyó munkákat az elmúlt hetekben tapasztalt időjárás nagyban akadályozza. A kivitelező az így elvégezhető munkákat folytatja. Ilyen végezhető munka a sínek köpenyezése. Ez egy speciális gumiköpeny felragasztását jelenti a sínekre, melynek köszönhetően zaj- és rezgéscsillapított lesz a villamosvágány-rendszer. A kivitelező két csarnokban végzi a ragasztást. A munkaterületre szállítást követően összehegesztik a síndarabokat, majd a vágányzónában befejeződik a köpenyezés, mikor 5 °C fok fölé emelkedik a hőmérséklet. Ezt pedig a betonozás követi majd. A három hete tartó hideg miatt a talaj 30-40 cm mélyen átfagyott, fagyott talajra pedig nem lehet építeni (például járdát vagy elektromos nyomvonal-helyreállást végezni). A kivitelezést akadályozta még több területen a nyilvántartásokban nem megfelelően szereplő közművek. Az egyik ilyen nagyobb problémát okozó vezeték a Szeged Plazát és a környező lakóházakat ellátó nagynyomású vízvezeték volt, mely nem szerepelt a nyilvántartásokban. Ennek szükséges kiváltása december-január folyamán több hétre megállította a többi munkafolyamatot. Amennyiben az idő a következő hetekben javul, úgy felgyorsulhatnak a munkák. Tekintve, hogy a végleges határidő ennek függvénye, így várhatóan április az, amikor a szakasz érdemben befejeződhet. Amennyiben a hideg jelentősen tovább tart, úgy további csúszással is számolni kell. A kivitelező ezzel együtt fedett helyen előkészítette a síneket a beépítésre, illetve közmű- és pályaépítést folytat a tervezett jelzős körben. Minden adminisztratív lépést – ideértve a határidő-módosítást, illetve a lehetséges kötbért – az Irányító Hatósággal is egyeztetni kell, így ennek többoldalú kezelése folyamatban van” - írja közleményében a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. A projektet menedzselő cég beszámolóját február 17-én tárgyalja meg a városüzemeltetési bizottság.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.