Közélet

Pénzpazarlás a rókusi körforgalom megépítése?

Pénzpazarlás a rókusi körforgalom megépítése?

2010. február 3., szerda
Pénzpazarlás a rókusi körforgalom megépítése?
Feleslegesnek tartja a Rókusi körúti csomópont 1,9 milliárd forintból történő kiépítését Kalmár Ferenc (KDNP) és Kohári Nándor (Fidesz) önkormányzati képviselő. Mint sajtótájékoztatójukon elmondták, egy igazságügyi közlekedési szakértő véleménye szerint az M43-as befejezése után 35%-kal fog csökkenni ott a forgalom. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerkesztőségünkbe eljuttatott sajtóközleményében cáfolta az elhangzottakat, mint írta, a körforgalom 400 millió forintból épül ki. A szakértői vélemény azt is tartalmazza, hogy 50 millió forintból ki lehetett volna építeni az említett csomópontban egy speciális, a forgalomhoz igazodó lámparendszert, mely alkalmazásával az M43-as autópálya megépítése után is gyakorlatilag várakozás nélkül lehetne keresztülhaladni a csomóponton. Az elektromos tömegközlekedési nagyprojekttel kapcsolatban több problémát is tapasztalhat bárki, aki Szeged utcáin közlekedik. „Február 4-én lesz a hatvanadik napja, hogy az első határidő, 2009. december 3-a nem teljesült” – jelentette ki Kalmár Ferenc önkormányzati képviselő, választókerületi elnök. Mint elmondta, még augusztusban, mint a városüzemeltetési bizottság elnökének azt ígérték a szakemberek és a kivitelező Szeged Pólus, hogy neve napjára, vagyis december 3-ára minden munkálatot be fognak fejezni. „Ehelyett még mindig tocsogunk a sárban Rókuson” – tette hozzá. A pénzek felhasználásával kapcsolatban Kalmár elmondta, hogy igazságügyi műszaki szakértői véleményt készített a beruházásról Juhász István, az ország egész területére kijelölt igazságügyi közlekedési szakértő, akit egy szegedi civil szervezet kért fel a tanulmány megírására. Még a Rókusi körúti csomópont lezárása előtt több alkalommal is végzett forgalomszámlálást a szakember, kitérve arra is, hogy hány román, bolgár, illetve török rendszámú jármű közlekedik arra, hiszen – elkerülő út híján – ezt az útvonalat használják a hazánkon áthaladó kamionok – hívta fel a figyelmet Kohári Nándor önkormányzati képviselő. Juhász István szakértői véleménye tartalmazza, hogy az autópálya és a nyugati elkerülő utak befejezését követően legalább 35%-kal csökken a csomópont forgalma. „Ez pedig indokolatlanná teszi, hogy 1,9 milliárd forintból körforgalom épüljön a csomópontban” – mutatott rá Kalmár. Hozzátette, hogy 50 millió forintból ki lehetett volna építeni egy speciális forgalomvezérelt lámparendszert, mely a torlódások kiküszöbölésével megoldotta volna a közlekedési helyzetet. Ezen felül a járműáradat egy körülbelül 100 méteres, rossz állapotú földúton kénytelen áthaladni jelenleg a körforgalom építése miatt. Kalmár Ferenc azt a kérdést tette fel, hogy egy ekkora beruházásnál miért nem építettek ki 2 millió forintból egy ideiglenes aszfaltos utat. Az uniós források felhasználásával kapcsolatban Kohári Nándor önkormányzati képviselő egy brüsszeli vizsgálat eredményéről számolt be, mely a görög és portugál EU-s csatlakozás után készült 10 évvel. Ez azt tartalmazza, hogy ez idő alatt sok esetben feleslegesen használták fel a pénzeket, ugyanis nagy arányban nem gazdaságélénkítő beruházásokat valósítottak meg belőlük. És mint elmondta, hazánkban is hasonló tendencia figyelhető meg, amire példa a szegedi közlekedésfejlesztés is.

A városfejlesztési alpolgármester válasza

A sajtótájékoztató után Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester sajtóközleményben reagált az elhangzottakra: „Amikor egy hónappal ezelőtt Orbán Viktor dühösen kifakadt, azt állítva, hogy Szegeden még a jobboldali szavazók is inkább a jelenlegi szocialista városvezetést támogatják, semmint a helyi Fidesz képviselőit, akkor feltehetőleg arra az alkalmatlanságra és felelőtlenségre gondolt, amit ma Kalmár és Kohári képviselők előadtak. Állításaikat – szokás szerint - nemcsak a szakmaiságon, hanem a tényeken is nemes egyszerűséggel felülemelkedve fogalmazzák meg, amikor azt mondják, hogy a tervezett körforgalom 1.9 milliárd forintból épül és egyébként sincs rá szükség. Ezzel szemben a tény az, hogy a körforgalom 400 millióba kerül és minden valódi közlekedési szakember szerint szükséges, mivel ez kereszteződés az M43-as autópálya elkészülte után is Szeged egyik legfrekventáltabb közlekedési csomópontja marad. Kalmár és Kohári képviselő urak nem mellesleg a tömegközlekedési rekonstrukcióval kapcsolatos pályázat alapvető döntéseit megszavazták” - szól az alpolgármester közleménye.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.