Közélet

Boldogasszony sugárút: kerékpárosok a járdára!

Boldogasszony sugárút: kerékpárosok a járdára!

2009. június 9., kedd
Boldogasszony sugárút: kerékpárosok a járdára!
placs1

Látványos figyelemfelhívó akcióval igyekeztek érzékeltetni a Radikális Biciklisták (RABIC) a városi közlekedés-fejlesztés újabb furcsaságát: a Boldogasszony sugárúton a járdákból választják le a kerékpárutat mindkét oldalon. A biciklisek több alkalommal személyes egyeztetéssel, több száz személy által aláírt tiltakozólevéllel és nem utolsó sorban alternatív megoldási javaslatokkal próbálták a terv megváltoztatását elérni. Ez, úgy tűnik, hiábavaló küzdelem volt: a kivitelező szeptemberre ígéri a sugárút új forgalmi rendjének elkészültét.

Feldőlt kerékpár fekszik a járda közepére felvázolt sávelválasztó vonalon. Mellette krétával körülrajzolt emberalakok, kiömlött vért idéző ketchup-foltokkal a fejükön, testükön. A hétfő reggeli csúcsforgalomban a Ságvári gyakorlóiskola Boldogasszony sugárúti bejárata előtt gyalogosok és biciklisek egyaránt áthaladnak a Kerékpárosklub által bemutatott balesetveszélyes helyszínen. Van, aki megáll és elgondolkodik a látottakon, de a legtöbben csak sietnének tovább – jó esetben kezükben a biciklis aktivisták által osztogatott szórólappal, mely a kialakult helyzetre hívja fel a szülők, pedagógusok és gyerekek figyelmét. „Múlt hétig vártunk

Nagy Sándor

alpolgármesterrel való egyeztetésre, nehogy azt mondhassák, hogy nincs meg bennünk az együttműködési készség. De nyilvánvalóan az időhúzásra játszott az önkormányzat, hiszen ez az utolsó tanítási hét, amikor az akcióval megpróbálkozhattunk.” - ismertette a demonstráció körülményeit

Dovalovszki András

, a kerékpárosok ügyének szószólója.

Közlekedők egymás hegyén-hátán

A szórólapon az olvasható, „könnyen megeshet, hogy az iskolából kilépő, autóból kiszálló vagy a járdán sétáló gyermekek akár 20-30 km/órás sebességgel haladó járművek előtt vagy alatt találják magukat” Természetesen ez a kerékpárosoknak sem lenne jó, hiszen az iskolások rendszerint csapatostul közlekednek, nem figyelnek biciklisekre vagy sávokra, emiatt a biztonságos előzésre sem lesz elég hely – tette hozzá Dovalovszki. A kerékpárosok szerint ők éppen az autósok miatt lesznek kitiltva a sugárútról és száműzve a járdára, hiszen az iskolák előtt a szülők reggel és délután szabálytalanul, több sávban parkolnak le, ezért nem marad hely a kerékpárosoknak az úttesten. A sugárúton lévő két gyakorlóiskolában mintegy 2000 gyerek tanul, akik nagy részét a szülők gépkocsival viszik iskolába, s ez óriási torlódásokat okoz a csúcsforgalmi időszakokban. Várhatóan a sugárutat ősztől keresztirányban átszelő 8-as és 10-es troli is nehezen fog átjutni a gyakran a Hősök kapujától a nagyállomásig feltorlódó kocsisoron.

Kompromisszum-keresés vagy -kerülés?

placs3

A Magyar Kerékpárosklub 2008-ban 600-nál több aláírással küldött levelet

Botka László

polgármesternek, melyben arra kérte, a járda maradhasson a gyalogosoké. „Alternatív, kompromisszumos javaslatokat is tettünk: a parkolóhelyeket néhány méterrel odébb helyezve felszabadulna annyi hely, ahol biztonságos és Nyugat-Európában már bevált kerékpáros sávokat jelölhetnének ki. Ezt a javaslatunkat elvetették. A régi és elavult elvek szerint, a környezetbarát közlekedési módok rovására történik meg most a járda felosztása, mellyel nemcsak megnehezítik a kerékpározást, de szűk, veszélyes helyre szorítják az errefelé igen sűrű gyalogosforgalmat is.” Botka a válaszában így ír: „a Boldogasszony sugárúti kerékpárutak esetében a járda elég széles ahhoz, hogy a gyalogos út, illetve a kerékpársáv elférjen. Az iskoláknál ... korláttal fogjuk védeni a kerékpárutat. A polgármester a kerékpárosok, autósok, gyalogosok és a tömegközlekedés gyakran ellentétes érdekeinek összehangolását hangsúlyozta és a biciklisektől is a kompromisszumra törekvést kérte. „De hol itt a kompromisszum: vajon az autósok mennyit engednek a kérdésben?” – tette fel a kérdést Dovalovszki. Az elutasító levél zárása - „Ahol kompromisszumokra kényszerülünk, ott is igyekszünk a biztonság szempontjait szem előtt tartani.” - és a Kerékpárosklub előrejelzései sajnos, egyelőre teljesen ellentmondanak egymásnak.

Elvetett és megvalósuló tervek

1

Dovalovszki elmondta, hogy már 2007-ben felkérték egyeztetésre a Klub képviselőit, de beadott javaslataikat mégsem vették figyelembe. „Akkor az volt az önkormányzat fő ellenérve, hogy a Boldogasszony sugárút átalakítása nem kerékpáros fejlesztés, ezért a fő projektből – a villamospálya-felújításából – nem tud a város többet erre a célra fordítani. Ez nyilvánvalóan hazugság volt, hiszen akkor arról beszéltek, a járda felfestésén kívül másra nem jut pénz, míg mára kiderült, hogy szintkülönbséggel fogják leválasztani a gyalogosforgalomtól a kerékpárutat.”

Nemes Szilvia

, a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. kommunikációs főmunkatársa szerint a Kerékpárosklub több körben jelzett észrevételeit minden esetben megfontolták, és sok esetben ezek alapján módosultak a tervek. „A kerékpárosok igényeit figyelembe véve a Boldogasszony sugárúti kerékpárút Aradi vértanúk téri végénél egy új megoldás bevezetésére kerül sor: a kerékpárosok számára külön felállási hely kerül kijelölésre a várakozó autók előtt a lámpánál a Hősök kapuja alatt, ezzel is segítve előrehaladásukat.” Ugyancsak a biciklisek kérésére hivatkozva készül út a Szent Ferenc utcai csomópontban a kerékpárosok kivezetésére az autósforgalomból az Indóház tér felé, vagy a Markovits és Vitéz utcákban ezért lesz lehetséges az egyirányú forgalommal szemben haladni biciklivel. „A Boldogasszony sugárúton szintén az igények szem előtt tartása révén továbbra is lehetőség lesz az úttesten is közlekedni kerékpárral, nem kerül ki a kerékpárút megépítése ellenére a tiltó tábla.”

Szintkülönbség: elegendő megoldás?

Nemes Szilvia elmondta, hogy többszöri egyeztetés után a sugárúton a járdából leválasztott, kétoldali, egyirányú kerékpárút kialakítása mellett döntött a város. A járdától a kerékpárút nem felfestéssel, hanem egy speciális (úgynevezett K) szegéllyel és 5 cm-es szintkülönbséggel lesz elválasztva, így a kerékpárosok számára fenntartott hely jól elkülönül a gyalogosforgalomtól. „Az iskolák kijáratánál a kerékpárút és gyalogút közé korlát lesz kihelyezve, ezzel még biztonságosabban elválasztva a diákokat a kerékpárosoktól, és megszüntetve az említett baleseti forrást.” A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar gyakorlóiskolájának igazgatója,

Bácsi János

szerint azonban csak az a megoldás lehet működőképes, ahol a járdától és a közúttól is jól elkülönítve közlekedhetnek a kerékpárosok – enélkül megmarad a balesetveszély. „Én is sokat járok kerékpárral, így biztos vagyok benne, hogy ez csak egy látszat-kerékpárút lesz, hiszen nem lehet majd haladni rajta.”

Elsőbbség a parkolóknak

Az igazgató véleménye szerint éppen azt a célt nem éri el ez a megoldás, amiért készülne: a kerékpárosok gyorsabb haladásának elősegítését. „A kereszteződések a legveszélyesebbek, mivel az autósok nem tartják tiszteletben a bicikliseket és a kanyarodó járművek akadályozni fogják őket. Ugyanígy a Markovits utcából kikanyarodó troli is keresztezni és emiatt akadályozni fogja majd a kerékpársávon haladókat.” A Kerékpárosklub javaslata szerint a biztonságos megoldást az jelentené, ha a járda maradna a gyalogosoké, a kerékpársávot a közútból választanák le - akár fizikai elkülönítéssel, akár felfestéssel -, a fák közötti szakaszokon pedig öbölszerűen alakítanának ki parkolóhelyeket (elsősorban mozgássérülteknek). „Ha a tervek szerint megépül a Honvéd tér sarkán a parkolóház, akkor indokolható lenne a Boldogasszony sugárúti parkolóhelyek felszámolása” - vélte Dovalovszki. - „De a parkolóház is csak akkor megoldás, ha a körzetében megtiltják az utcai parkolást és szigorúan bírságolnak is érte.” „Lényegében megmarad minden jelenlegi parkolóhely a Boldogasszony sugárúton” – mondta el Nemes Szilvia. „Egyedül a Markovits utca torkolatánál szűnnek meg parkolóhelyek azért, hogy a gyalogos átkelőhelyek középső járdaszigetekkel egészülhessenek ki. Ezek egyrészt a gyalogosokat védik, másrészt segítik a trolibuszok áthaladását is a sugárúton, mivel az autósokat sebességcsökkentésre kényszerítik.”

A galéria 1-3. fényképe a Ságvári iskola előtti demonstráción készült. A 4-5. kép a Kerékpárosklub által javasolt megoldást mutatja be, míg a 6-on a Pedagógiai Kar előtti utcaképre ugyancsak ők képzelték rá a leendő kerékpársávot. Az utolsó képen szereplő tervet a Szeged Pólus Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.