Mi lesz veled, belváros?


Vannak órák, napok, a turistaszezon bizonyos momentumai melyekre megtelik belvárosunk, nyüzsgő élettel telítődik Szeged, de valójában, életszedrűen üres a centrum.
Ezért szerintem szükséges foglalkoznunk a város helyiséggazdálkodásával, tömegközlekedésével, parkolással. Ami a parkolást illeti, ma felfestett csíkok vannak, nem parkolók. Valójában nem szolgáltatás ez, hiszen az autós tulajdonképp a befizetett díjért annyit kap, hogy megállhat. Azt értem, hogy van forgalomszabályozó hatása, de meg lehet ezt oldani másként is. Szegeden nem kell a belvárosban parkolási díjat szedni. Csak feszültséget hoz. A megoldás az lenne, ha az autós a belvárosi zónában ingyen tehetné le az autóját, de korlátozva 1-2 óráig, utána már igen magas büntetést kell fizetnie, ha sokáig marad az autós. Ezt könnyen lehet kamerás rendszerrel ellenőrizni. E mellet építeni kell őrzött garázsokat, amiért már fizetni kell, de lehet kialakítani fizetős parkolókat foghíjtelkeken is, ez már szolgáltatás. A tömegközlekedés helyzetét is újra kell értékelni. Vannak olyan helyek, ahol egymás mellet megy el busz, troli és villamos, ezzel azt érte el a fejlesztő, hogy hatalmas helyet foglalt el, és nincs hatékonyága. Egy tömegközlekedési vonalon nincs szükség mindhárom elemre. Egységes egyensúlyt kell teremteni. Ezzel párhuzamosan a kerékpáros fejlesztéseket tovább kell preferálni, de a kerékpárút nem egyenlő egy felfestett, sárga csíkkal, vagy közös gyalogos-kerékpáros járdákkal. Harmadik elemként pedig vissza kell csalogatni a kereskedőket, hogy legyen miért a belvárosba jönni az embereknek, ne az Árkádba, a kereskedelmi központokba járjanak csak, ahol ráadásul megtalálja azt a parkoló lehetőségeket, amit a városban nem. Sajnos olyan magasak az üzlethelyiségek bérleti díjai, amit nem lehet kigazdálkodni. Valamilyen módon a kiskereskedőket kompenzálni kell. Vagy bérleti díj, vagy adó csökkentésével, vagy más kedvezménnyel. Jöjjenek vissza a kereskedők a belvárosba, de ki lehet alakítani e területen egy minőséget is akár, azokat a vállalkozókat kell megerősíteni, akik nívós dolgokat árulnak. Kedvezőbb feltételeket teremteni, mint a multiknál. Végül pedig figyelni kell a nyári rendezvényekre is, egyrészt, hogy lehetőleg az egész szezon legyen valahogy kitöltve, másrészt szükséges gazdagítani a programokat is, akár kisebb eseményekkel, és mindezt ötvözni a belváros kínálatával, bevonva akár az éttermeket, vendéglőket, kereskedőket. A tervező asztalon kreatívabban kell dolgozni. A témához szorosan kapcsolódik az egyetem kampuszjellegének kialakítása, a fiatalság integrálása, a város mediterrán hangulatának hangsúlyozása a tiszai élet, a Tisza-part fejlesztésével. Ezekről a blogom következő részében részletesebben beszélek majd.