Vélemény

Zárt kapuk mögött – Szappanopera adatvédelemről és információszabadságról II. rész

Zárt kapuk mögött – Szappanopera adatvédelemről és információszabadságról II. rész

2012. április 23., hétfő
Zárt kapuk mögött – Szappanopera adatvédelemről és információszabadságról II. rész

Gondoljanak bele: az önkormányzati választáson – szerintem túlhangsúlyozottan – egyéni képviselőkre szavazunk. Azt gondolhatnánk, hogy ebben az esetben a személyes kvalitások a döntőek, nem az, hogy az illető melyik párthoz vagy ne adj isten valamilyen városi civil szervezethez tartozik.

„Múlt pénteken

a közvetítés végeztével röpke egy óra alatt megtárgyalt a Tisztelt Közgyűlés 23 (!) napirendi pontot. Hol marad a vita, a vélemények ütköztetése? Beszorult a zárt ajtók mögé. Hogy az ott elhangzottakból mi tartozik a nyilvánosságra, az majd a jövő heti epizód témája lesz.” – írtam

február végén.

A tervezett epizód ezzel szemben közel két hónapot csúszott. Ez alatt az idő alatt kiderült, hogy a témájául szolgáló

egyik eset

, konkrétan a tavaly szeptember 30-i Pénzügyi Bizottság ülésén elhangzott vádaskodások ügye, nem is zárt, hanem nyilvános ülésen játszódott, azzal a szépséghibával, hogy utólag nem rekonstruálható, mivel a diktafonba éppen ezen az ülésen került hibás kazetta. Nem dédelgetek hiú ábrándokat, tisztában vagyok vele, hogy a választópolgárok majdnem száz százaléka számára tökéletesen érdektelen, hogy mi van a városi honlapon, de az információszabadság lényege az volna, hogy bárkinek bármikor is jut eszébe, hogy visszakeresse a képviselőjének önkormányzati munkájára vonatkozó adatokat, ezt különösebb akadályok leküzdése nélkül megtehesse. Jegyzőkönyvek hiányában erre vajmi kevés esélye van. Nem is beszélve a zárt ülésekre vonatkozó törvényi szabályozásról. Most is és a jövőben (az új önkormányzati törvény ide vonatkozó rendelkezéseinek hatályba lépésével)

zárt ülést két esetben lehet elrendelni: személyi kérdések tárgyalásakor és üzleti titok sérelme esetén.

Az új törvény az 1990-es társával szemben annyiban legalább előremutató, hogy deklarálja a zárt ülésen született döntések nyilvánosságát. A jegyzőkönyvet illetően azonban mindkét jogszabály egyformán rendelkezik: a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismerhetőségét biztosítani kell a választópolgároknak. Nekem jobban tetszene egy olyan változat, amely azt tartalmazná, hogy olyan jegyzőkönyv változatot kell készíteni a zárt ülésen, amelyből kimaradnak a személyiségi jogokat (személyes adatokat) és az üzleti titkokat tartalmazó részek. Nem is beszélve a szavazásokról. A városban különböző sztereotípiák alakultak ki arról, hogy mikor, ki, kivel szavaz együtt. Néha megjelenik ezen a portálon vagy valamelyik másikon egy-egy fotó a közgyűlés végi szavazások eredményét mutató tábláról. Ezek azonban csak néhány kiemelt kérdésnél fordulnak elő, nem is beszélve arról, hogy a sajtó csak a nyilvános ülésekre mehet be.

Meg kell azonban különböztetni a nyilvános és zárt ülést a nyílt és titkos szavazástól.

Utóbbi esetében a szavazat nemcsak a közvélemény, de a többi testületi tag által sem ismerhető meg. Nyílt szavazásra ugyanakkor sor kerülhet zárt ülésen is és – véleményem szerint –

semmi nem gátolja, hogy a nyilvánosság számára megismerhető határozat mellett a képviselők szavazatai is publikusak legyenek.

Mert gondoljanak bele,

mennyit lát egy-egy képviselő munkájából a közvélemény?

Egyrészt vannak a fogadóórák, ahol személyesen fel lehet keresni az illetőt. Ezeknek a látogatottsága változó. Másrészt vannak notórius sajtótájékoztató-tartók, akik az általuk hangsúlyosnak vélt témát a saját szájuk íze szerint tálalják. Harmadrész vannak a közgyűlések tévé által is közvetített részei, amik sokszor szimbolikus ügyek parttalan vitáivá válnak. És van sok minden más, ami nem kerül a kirakatba. A parlamenti honlapról

könnyen kigyűjthető

, hogy egy-egy képviselő hányszor szólalt fel, sőt az is kilistázható, hogy egy-egy javaslatra ki szavazott igennel és ki szavazott nemmel, esetleg tartózkodott. Városi szinten ilyen statisztikáink nincsenek. Újságíró legyen a talpán, aki a városi honlapon elérhető jegyzőkönyvekből ki tudná ezeket silabizálni. Pedig gondoljanak bele: az önkormányzati választáson – szerintem túlhangsúlyozottan – egyéni képviselőkre szavazunk. Azt gondolhatnánk, hogy ebben az esetben a személyes kvalitások a döntőek, nem az, hogy az illető melyik párthoz vagy ne adj isten valamilyen városi civil szervezethez tartozik.

Vajon meg tudja mondani a Kedves Olvasó, hogy a körzetének ki az önkormányzati képviselője?

Hát azt, hogy az illető a várost vagy a választókerületet érintő problémás kérdésekben hogyan foglalt állást? Szembe ment-e a pártja álláspontjával akkor, amikor a szűkebb pátriájáról volt szó vagy győzött a frakciófegyelem? A bizottsági munka még problémásabb. Az ülések napirendjei ugyan elérhetők, de a pontos előterjesztéseket a közvélemény nem ismerheti. Holott az egyébként nyilvános bizottsági ülésekre a városlakók akár el is mehetnének, ha a települést vagy akár csak a közvetlen környezetüket érintő egyes ügyek kerülnek napirendre. Nem teszik, mert nem ahhoz vannak szokva, hogy szavuk lehet az őket érintő kérdésekben. Pedig olyan szépen fogalmaz az

új önkormányzati törvény

: „A helyi önkormányzás a település, valamint a megye választópolgárai közösségének joga, melynek során

érvényre jut az állampolgári felelősségérzet, kibontakozik az alkotó együttműködés a helyi közösségen belül.

A helyi önkormányzás a helyi közügyekben demokratikus módon,

széles körű nyilvánosságot teremtve

kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.” Ahhoz, hogy mindez ne csak írott malaszt legyen végre el kellene kezdeni tenni valamit.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.