Vélemény

A szent hiánycél

A szent hiánycél

2010. június 11., péntek
A szent hiánycél

Ha a parlamenti választásokat október végén tartanánk, december elejére fölállhatna az új kabinet, s szilveszterig meg is alkothatná a saját költségvetését. Olyat, amelynek végrehajtásáért teljes egészében maga felelős.

Van abban valami sorsszerű, hogy most, amikor végre bárki ingyen kifőzhetné a télire való jó kis pálinkáját, alig teremnek a gyümölcsfák. Például a meggyek, cseresznyék. Pedig még csak el sem fagytak. Roskadoztak a rengeteg virágtól, de méhek sehol, így nem történt meg a jótékony beporzás. Hogy ez a méhcsaládok számának csökkenésével, vagy a májusi özönvízzel magyarázható-e inkább, nem tudom. Vélhetően mindkettővel. A szokatlanul hosszan tartó heves esőzések okozta belvíz és árvíz a legóvatosabb becslések szerint is mintegy százmilliárd forintos kárt okozott az országnak – ennek egy jelentős eleme a terméskiesés - akkor, amikor a (Bajnaiék által) tervezett éves költségvetési hiányt enélkül is sikerült majdnem elérni már az első öt hónapban. Az „elemek” sem segítettek tehát; nem volt teljesen zökkenőmentes az átmenet a gyurcsányizmusból a normálizmusba. Az átmenet egyik szimbolikus akadálya egy szám, ez az ominózus három egész nyolc tized. Bizonyos gazdasági és politikai körökben már-már olyan szakralitással bír, mint a matematikában a ’pi’. El is keresztelhetnénk Oszkó-féle számnak, vagy kellő rosszmájúsággal Barroso-féle konstansnak. Ez a „hiánycél”. Ennyi lehet (?), pontosabban maximum ennyinek szabad lennie Magyarország éves költségvetési hiányának a GDP-hez viszonyítva. Punktum. Nem szükséges bővebben magyarázni, mennyire abszurd bármekkora hiányt is egy közösség, esetünkben egy ország elé célként kitűzni, végül is ez csak egy ügyetlen megfogalmazás. (Az a tény, hogy mégis ez, a „hiánycél” elnevezés honosodott meg a „tervezett hiány” helyett, sokat elárul az ország lelkiállapotáról.) Tegyünk inkább egy kis kitérőt. 1990 óta ez a hatodik olyan esztendő, amelyben majdhogynem a feje tetejére áll a nemzetgazdaság amiatt, hogy a régi parlament alkotja meg az egész évre vonatkozó költségvetést, majd az új, a választásokon legitimált kormány kénytelen-kelletlen megörökli, koloncként júniustól tovább cipeli, s ha teheti, módosítgatja azt. Húsz esztendőből hat volt ilyen, még a 2006-os is, amikor példátlan módon a régi miniszterelnököt választották újra, sőt az volt csak olyan év igazán – hiszen csupán egy hazug, választási, s nem egy reális költségvetésnek készült! Nagy luxus minden negyedik évben kitenni magunkat ilyen bizonytalanságnak. Minthogy az EU-konformitás miatt nehéz lenne keresztülvinni, hogy a magyar költségvetési év júniustól júniusig tartson (számos nagy nemzetközi cégnél pedig ez a gyakorlat), megoldási javaslatnak a választások „eltolása” adódik, mármint időbeni eltolása. A kétharmados többség lehetőséget nyújt erre az átállásra. Ha a parlamenti választásokat október végén tartanánk, december elejére fölállhatna az új kabinet, s szilveszterig meg is alkothatná a saját költségvetését. Olyat, amelynek végrehajtásáért teljes egészében maga felelős. Egyéves tehetetlenkedés, visszamutogatás, az ellenérdekű politikai erők kész tények elé állítása elkerülhető lenne így. Mennyivel másabb volna most egy Matolcsy-féle, mint egy Oszkó-féle számmal vitézkedni! A Fidesz „A-terve” az volt, hogy már az idén egy „sokkszerű”, széles körű adócsökkentést hajt végre, melynek – és más, ehhez kapcsolódó strukturális átalakításnak – köszönhetően viszonylag hamar növekedési pályára áll a gazdaság. Vállalva ezáltal azt, hogy átmenetileg – de az első évben biztosan – jóval nagyobb lesz a vártnál a költségvetési hiány. Reménykedtek abban, hogy az EU és az IMF megértő lesz, hiszen bizonyíthatóan valótlan adatokon (is) alapul az idei költségvetés. Magyarország azonban megkötötte a saját kezét a horribilis, húszmilliárdos készenléti hitelszerződés megkötésekor, azaz pénzügyi szuverenitása egy részéről lemondott. A hitelezők és a görög válságtól igencsak beijedt EU nem engedett nagyobb mozgásteret az Orbán-, mint a Bajnai-kormánynak. Utóbbi egyébként ennek a hitelnek vagy háromnegyedét már el is költötte, válságkezelésre, úgymond. Napnál világosabb azonban, hogy e kemény feltételekkel rendelkezésünkre bocsájtott hitel nem szolgált más célt, mint az adósságspirál fenntartását. Minden kölcsönadónak az a célja, hogy az adós fizessen – mindegy, milyen áron -, de közben ne gyengüljön le annyira, hogy ne tudjon újabb hiteleket fölvenni. A fentiek fényében kell értékelnünk hát a Fidesz „B-tervét”, melynek első intézkedési csomagja a hét elején bejelentett 29 pont. A stratégiai cél továbbra is az ország növekedési pályára állítása – nincs más kiút az adósságcsapdából -, de a jelenlegi keretek között, egyelőre a „szent hiánycél” árnyékában. Konkrét, komoly mértékű, de lépcsőzetesen bevezetendő adócsökkentésektől kezdve a legkülönbözőbb közérzetjavító intézkedésig sok minden szerepel e programban – még Dávid Ibolyáék egyetlen épkézláb ötletét, az úgynevezett haláladó megszüntetését is magába foglalja! Akinek van kedve és ideje, elvitatkozgathat azon, hogy ebből a 29 pontból mennyi tekinthető neokonzervatívnak és mennyi a liberálisnak, a lényeg azonban az, hogy egytől egyig életszerűek, logikusak, s egyikük-másikuk – a bankadó, az extra bérek és végkielégítések lemetszése etc. - az emberek természetes igazságérzetét is kielégítik. S hogy jövőre mi lesz a méhcsaládokkal? Remélhetőleg számuk már nem csökken tovább, s aligha valószínű, hogy két egymást követő évben is özönvízszerű eső áztatná el az országot. A szőlőben viszont már idén is jó termés ígérkezik – egye fene, hát ha nem is bővelkedünk majd cseresznyepálinkában a télen, azzal nyugtathatjuk magunkat, hogy a gondosan kifőzött törköly legalább olyan finom.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.