Vélemény

A Népszava esete a Gulággal

A Népszava esete a Gulággal

2010. június 18., péntek
A Népszava esete a Gulággal

Mi lesz akkor, ha az idő múlásával a történelmi tragédiák túlélői és elszenvedői nem lesznek az élők sorában? Például akkor, amikor Lázár János is 66 éves lesz, 2041-ben, a holokauszt túlélői már túlnyomó részt nem fognak élni, és néhány év múlva már csak és kizárólag a holokauszt után született nemzedékeken fog múlni a holokauszt emlékezete. Ki lesz akkor az autentikusabb véleményformáló?

A Népszava című „szociáldemokrata” napilap illetékese a minap érdemesnek tartott közzétenni egy méltatlankodó olvasói levelet arról, ahogy a 66 éves Rubovszky György (KDNP) „magyarázza” azt, hogy „miért nem került be az új törvénybe a holokauszt kifejezés”. Az olvasó a következőket kifogásolta Rubovszky magyarázatából: „nem akarták szerepeltetni, mivel a pusztító világrendszer, a nemzetiszocializmus szerepel, és a nemzetiszocializmus több rémtettet magában foglal, a holokausztot is (…) ha a büntetőtörvénykönyv módosításakor a szövegben maradt volna a holokauszt tagadása is a nemzetiszocialista bűntettek mellett, az éppen olyan lett volna, mintha a kommunista rendszer bűnei mellett külön megemlítenék a Gulágot”. Az olvasó legfőbb érve az, hogy „a Gulag ’mennyország’ lett volna azokkal a haláltáborokkal szemben, ahol a magyar zsidók megfordultak”, és hát, hogy „hol volt még abban az időben a Gulag a magyar emberek tudatában”. Az ellenérvek netovábbja, hogy ő, az olvasó, érti hogy „a 35 éves Lázár János, aki egyike volt azoknak, akik a Btk.-módosítást jegyezték, nem tudja, hogy mit jelent a Holokauszt”. A „szociáldemokrata” Népszava illetékesét nem igazán értem a levél közlése miatt, mert túl azon, hogy abban csapást mérnek a koalícióra, az attak módszere nagyonis kontraproduktív, ezért éppenséggel a védelmezett elveket és eszméket rombolja. A 66 éves Rubovszky György 1944-ben született. Koránál fogva ezért ő sem autentikusabb megszólaló, mint Hódmezővásárhely polgármestere, aki 1975-ben született. A közvetlen tapasztalat, az átélés, a dolgok és történések megélése rendkívül fontos eleme a történelmi emlékezetnek, ám ebben a minőségében nem ajánlatos abszolutizálni. Mi lesz akkor, ha az idő múlásával a történelmi tragédiák túlélői és elszenvedői nem lesznek az élők sorában? Például akkor, amikor Lázár János is 66 éves lesz, 2041-ben, a holokauszt túlélői már túlnyomó részt nem fognak élni, és néhány év múlva már csak és kizárólag a holokauszt után született nemzedékeken fog múlni a holokauszt emlékezete. Ki lesz akkor az autentikusabb véleményformáló? A „szociáldemokrata” Népszava olvasójának persze nem kötelező tudnia, de az általa reklamált Mazsihisz, no meg a „szociáldemokrata” Népszava illetékese, bizonyára kellőképpen tájékozott arról, hogy Lázár János városában, Hódmezővásárhelyen, Lázár Jánosnak köszönhetően 2004-től létezik a vidék egyetlen állandó holokauszt kiállítása. A budapesti Holokauszt Emlékközpont honlapján az Emlékezés rovat mottója ráadásul egy Lázár Jánostól vett idézet: „Mert a mártírhalált haltak csöndje ellen mindig tenni kell.”. A „szociáldemokrata” Népszava olvasójának és illetékesének pedig magam külön is tisztelettel jelentem, hogy „abban az időben”, 1944-ben és 1944 előtt, a Gulag igenis jelen volt „a magyar emberek tudatában”. A Gulágot nem 1944-től építették ki külön Magyarországról elhurcoltak (köztük holokauszt-túlélők!) számára, hanem már jóval előbb. És ha 1944-ig általában a magyar társadalom nem is volt tisztában teljes mértékben a Gulággal, a korabeli szociáldemokraták által szervezett munkásság az akkori szociáldemokrata párt antibolsevista és antisztalinista vezetői, teoretikusai és újságírói révén igenis tudott arról, hogy mi folyik Sztalin rabszolgatartó táboraiban. És a felvilágosításban élen járt a szociáldemokrata párt Szocializmus című folyóirata mellett a párt lapja, az akkortájt tényleg szociáldemokrata Népszava is! A Gulag tudatosodásának külön ékes példája József Attila, aki 1936-ban, tehát 8 évvel 1944 előtt fasiszta kommunizmusnak nevezte Sztalin terrorista diktatúráját a Világosítsd föl című versében:

Világosítsd föl gyermeked: a haramiák emberek; a boszorkák - kofák, kasok. (Csahos kutyák nem farkasok!) Vagy alkudoznak, vagy bölcselnek, de mind-mind pénzre vált reményt; ki szenet árul, ki szerelmet, ki pedig ilyen költeményt. És vígasztald meg, ha vigasz a gyermeknek, hogy így igaz. Talán dünnyögj egy új mesét, fasiszta kommunizmusét - mivelhogy rend kell a világba, a rend pedig arravaló, hogy ne legyen a gyerek hiába s ne legyen szabad, ami jó. S ha száját tátja a gyerek és fölnéz rád, vagy pityereg - ne dőlj be néki, el ne hidd, hogy elkábítják elveid! Nézz a furfangos csecsemőre: bömböl, hogy szánassa magát, de míg mosolyog az emlőre, növeszti körmét és fogát.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.