Vélemény

Távolban egy fehér tengernagy

Távolban egy fehér tengernagy

2009. november 21., szombat
Távolban egy fehér tengernagy

Pár nappal ezelőtt volt Horthy Miklós budapesti bevonulásának 90. évfordulója. De most nem erről, hanem egy másik admirálisról vetnék pár gondolatot a képernyőre. Ez az admirális is fehér volt, a bolsevikok ellen harcolt, próbálta kiemelni hazáját az első világháború utáni káoszból, de Horthyval ellentétben, küzdelme elbukott, harcának mártírja lett és hazáját végül lebírta a vörös fergeteg.

Pár hete volt szerencsém megnézni az Admirális c. orosz filmet. Az orosz filmgyártás tudni kell, hogy az utóbbi 10-12 évben hatalmas változásokon esett át, elég csak Timur Bekmambetov (Éjszakai őrség, Nappali őrség), Fjodor Bondarcsuk (9. század, Lakott sziget), Szergej Bodrov (Kaukázusi fogoly, Kelet-nyugat, Skizó, Nomád, Mongol), vagy Alekszej Balabanov (Fivér, Fivér 2, Háború) filmjeire gondolnunk. Az Admirális Andrej Kravcsuk rendezésében került vászonra, akinek ez eddigi legjelentősebb és legsikeresebb munkája. Akárcsak a többi, újhullámos orosz filmnek, az Admirálisnak is jellegzetessége a hollywoodi látványvilág és a tömegjelenetek, illetve az ezek mellé kerülő, jellegzetesen kelet-európai mentalitás, hangulatvilág megjelenése, amelyet például a magyar néző sokkal közelebb érez magához, könnyebben azonosulva a szereplőkkel.

Az Admirális Alekszandr Vasziljevics Kolcsak admirális életének utolsó szakaszát dolgozza fel, igyekezvén hitelesen ábrázolni az egyes eseményeket, karaktereket. A történet titanici keretbe foglalva kerül elbeszélésre: az 1964-es Háború és béke forgatásán a statiszták egyike, egy idős hölgy a báli jelenet forgatagától megszédülve idézi emlékeibe saját fiatalságát, illetve románcát az említett Kolcsakkal, aki csaknem megmenti Oroszországot a kommunistáktól. Egy gyors vágás után máris a Balti-tengeren vagyunk 1916-ban és egy rendkívül látványos jelenetben tanúi lehetünk Kolcsak kapitány (majd ellentengernagy, aztán altengernagy) bátor vezetésének, hősies helytállásának. Ezt követően ismerkedhetünk meg a női főszereplővel, Jelizaveta Bojarszkajával aki Annát, Kolcsak első tisztjének feleségét alakítja, a nyitójelenetben visszaemlékező idős hölgyet, aki természetesen első látásra beleszeret a férje felettesébe. A film ezután végigköveti Kolcsak életét, természetesen csak zanzásítva az egyes epizódokat, illetve Kolcsak és Anna tolsztojian plátói kapcsolatát. Ez olyannyira jól sikerült, a hogy a filmben a két szerelmes főhős között még egy tisztességes csókjelenetre sem futja, vérlázító módon kivillanó női bokákról vagy vállakról már nem is beszélve. Ez a fajta, 19. századias, Háború és békét idéző tolsztoji dráma-romantika végig meghatározza a filmet, néha tényleg olyan érzésünk adódhat, mintha a monumentális eposz filmes folytatását látnánk. Maga Kolcsak karaktere kicsit talán propagandisztikusra sikeredett. Egyébként is jelentős nosztalgiája van manapság Oroszországban a híres fehér hadvezérnek (jóval nagyobb, mint mondjuk Horthynak hazánkban), kultuszának nyomait jól jelzik megjelenő életrajzai, szoboravatások, róla elnevezett közterületek. A filmben kicsit putyini figura, az a személy, aki a szibériai hóviharban kezébe veszi az anarchiába süllyedő Oroszország sorsát, kiutat kínál a zűrzavarból és a sötétségből és feltámasztja a birodalmi gondolatot. E tekintetben akár egy Putyin-életrajz is készülhetett volna, haditengerészeti helyett KGB-s háttérrel, első világháború helyett hidegháborús 80-as évekkel, báli ruha és díszegyenruha helyett öltöny-nyakkendő-aktatáskával, tengeri csata helyett dzsúdó-edzéssel. Kissé meglepő lehet, de Kolcsak fennmaradt fotóinak némelyikén lehetetlen nem észrevenni a külső hasonlóságokat Vlagyimir Putyinnal. Ha túltesszük magunkat a cukormázas-gépzsíros romantikán a film abszolút elfogadható, főleg, hogy a helyt-helyt abszolút semmitmondó párbeszédeket kiváló látványvilággal igyekszik kompenzálni. A zene hagy maga után kívánnivalókat, romantikus jelenetekhez nem elég romantikus, patetikus-országmentő szólamokhoz meg harmatgyenge, ráadásul mindegy, hogy szinkronizált vagy eredeti nyelvű változatban nézzük a filmet, így is, úgy is túlzottan halk. A forgatókönyv nem sikerült túl jóra, mint említettem a párbeszédek gyakran sablonosak, semmitmondóak. Mindent összevetve az Admirális erős közepesre értékelhető alkotás, látványos számítógépes animációkkal, többé-kevésbé értékelhető színészi alakításokkal, sok hóval, még több Tolsztojjal. Nyomokban Putyint tartalmaz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.