Nagy történelmi távlatokban összefüggés van a 19. századi polgári (baloldali) radikalizmus és a 20. század végi nemzeti (jobboldali) radikalizmus között. A polgári radikalizmus egyértelműen a francia felvilágosodás és a francia forradalom örököse: antitradicionalista, antiklerikális, vallásellenes, tekintélyellenes, materialista, ateista, nemzetellenes (transznacionalista, internacionalista vagy kozmopolita).
Magyarországon úgy másfél évtizede a „radikalizmus” fogalma politikailag igen rosszul cseng a politizáló értelmiségi (de főleg baloldali-liberális) körökben, a politikai nyilvánosságban (és főleg annak baloldali-liberális szegleteiben) és általában az átlag állampolgárok körében. Mint a zárójeles megjegyzések is jelzik, ennek elsődleges oka, hogy a baloldali-liberális értékrendűek és kötődésűek utasítják el leginkább „a” radikalizmust, aminek meg további kézenfekvő oka, hogy a politikai radikalizmus a „nemzeti” térfélen és „jobboldali” formában jelentkezett, és a nemzeti-jobboldali radikalizmus céltáblájává elsősorban a baloldali, baloldali-liberális és a liberális oldal vált. Ebben a helyzetben, akkor, a „balliberálisoknak” nem állt érdekében, hogy ideológiai harcot kezdjenek a radikalizmus fogalmáért és eszméiért, holott a radikalizmus az ún. „
polgári radikalizmus
” révén nagyon is jelen volt s van a baloldali és baloldali-liberális hagyományokban. A „polgári radikalizmus” legismertebb képviselője
Jászi Oszkár
, az
Országos Radikális Párt
(Polgári Radikális Párt) és a Világ című lap volt a múlt század elején. A két világháború között üldözött polgári radikalizmus 1945 után a
Magyar Radikális Párt
ban és
Zsolt Béla
-féle
Haladás
című lap körül szerveződött újjá. A polgári radikalizmusnak voltak liberális ideológiai és politikai elemei és kötődései, de igazából forradalommal és szocializmussal kacérkodó radikális demokrácia volt a lényege. A rendszerváltás (1990) utáni magyar liberalizmusnak, illetve az SZDSZ-nek a sajátossága volt, hogy kultiválta a történelmi Magyarországgal minden téren és gyökeresen (radikálisan) szembeforduló polgári radikalizmust, miközben szemérmesen tagadta meg a két világháború közötti, de a történelmi Magyarországot ellenségnek nem tekintő liberalizmust. A rendszerváltás utáni magyar liberalizmus történetének egy átmeneti jelensége volt az, hogy a legelső években az akkori Fidesz néhány ismert alakja (Kövér László, Németh Zsolt) szívesen definiálta önmagukat
radikális liberális
nak abban az értelemben, hogy a politikai (liberális) szabadságjogok
megalkuvásmentes
hívei voltak. Mivel a liberálisok radikalizmusa egyre inkább az elméleti-ideológiai hagyományaikra szűkült le, és párhuzamosan
antiradikális
módon keresték a
kiegyezést
és az
alkut
a posztkommunistákkal, a megalkuvásmentes radikalizmus egyre inkább az antikommunista jobboldallal kapcsolódott össze. Az Antall-kormányból kilépő kisgazdák (Torgyánék) rövid idő alatt megkapták a
radikális jobboldali
jelzőt a „
mérsékelt
” bal- és jobboldali meg „
középpárti
” ellenfelektől és az azokkal szimpatizáló elemzőktől. Az ideológiai és retorikai áttörést aztán Csurka István és a MIÉP hozta el, akik először a „
nemzeti radikalizmust
”, majd pedig a „
jobboldali radikalizmust
” vállalták fel s hirdették nyíltan. A radikális jobboldali pozíció különösen az után adta magát, hogy a MIÉP 1998-ban bekerült az Országgyűlésbe, és Csurkáék a szerintük is nemzeti és
mérsékelt jobboldali
Orbán-kormánnyal szemben radikálisként definiálták magukat. Radikalizmusuk lényegének a lényege az
MSZP- és SZDSZ-ellenesség
volt, de kénytelenek voltak hamar belátni, hogy „jobboldali radikális” identitásuk nemzetközileg kontra produktív: Nyugaton, főleg Németországban a „jobboldali radikális” a Csurkáék által akkor elutasított „szélsőjobboldal” szinonimája volt. A MIÉP-ről Nyugaton kialakult szélsőjobboldali imázst erősítette az is, hogy a Csurkáék vendégül látták az ott egyértelműen szélsőségesnek elkönyvelt Le Pent. Bár a szélsőséges és a radikális pártok valóban nem összekeverendők, legalábbis fogalmilag, az is tény, hogy közvélemény vagy elemzők által szélsőségesnek tartott pártok is előszeretettel állítják magukról, hogy nem szélsőségesek, hanem „csak” radikálisok. A radikalizmus egyik természetes forrása, ha a
rendszerkonform
(nem rendszerellenes, az adott rendszert elfogadó) pártok programjai homlokegyenest ellenkeznek. Egy program radikalizmusa nem jelent feltétlenül szélsőségességet, mert a radikalizmus is
viszonylagos
. Ha egy radikális párt programjának része az
uralkodó
érdekviszonyok
gyökeres
megváltoztatása, vagy a program egyszerűen csak keményen sért
uralkodó
érdekeket, akkor minden ilyen programot és kísérletet "szélsőségesnek" minősíthetnek azok, akik a változtatás ellenében vannak, akiknek az
(uralkodó) érdekei
komolyan sérülnének. És viszont: az uralkodó érdekeket képviselő pártok "mérsékelt" jelmezt öltenek, hogy bírálóikat vagy a bírálatokat a „szélsőséges” vagy a „radikális” jelzőkkel hiteltelenítsék. Ha a programok gyökeres (radikális) ellentéte a pártok közötti politikai–ideológiai szembenállásba ágyazódik, akkor a "centrista", "középutas" pártok "mérsékelt", míg ellenfeleik "szélsőséges" színben tűnhetnek fel. Csábító lehet elvárni, hogy a "mérsékelt középpártok" uralják a politikai porondot, s ne "szélsőségesek" vagy „radikálisok” kerüljenek kormányra, de kérdéses, hogy ha csak a "mérsékeltek" közül lehet igazán választani, akkor a pártok versenye mennyiben kínál valódi alternatívát. Ha a pártprogram radikális, és a párt a meghatározó (releváns) pártok alkotta ideológiai–politikai skála "
szélén
" helyezkedik el, akkor a napi politikai harcban nem csak a párt, hanem annak programja is a "
szélsőséges
" címkét kaphatja. Ilyenkor egy mérsékeltként számon tartott (centrista, középbal vagy középjobb) párt is nehéz helyzetbe kerülhet, ha programja részben egyezik a "szélsőségesnek" titulált párt programjával. A radikalizmus fogalmát igazából a totalitárius rendszerek járatták le. A 19. században és a 20. század első felében a magukat „radikálisnak” mondó pártok és mozgalmak nem olyan politikát folytattak, amely miatt ma „szélsőségesnek” tartanák őket, mert a
demokrácia felé
mutató
radikális reformok
hívei voltak. Az első világháborúból és a trianoni békediktátum kapcsán ismert francia miniszterelnök, Clemanceau, a francia Radikális Párt képviselője volt. Magyarországon ebben az időben volt ismert politikai erő, mint említetem, a polgári radikálisok Jászi Oszkár fémjelezte mozgalma, amelyből kinőtt az 1918-as „őszirózsás” forradalomban tevékeny szerepet játszott Országos (Polgári) Radikális Párt. Bajcsy-Zsilinszky Endre 1940-ben alapította meg
gyökeres (radikális), ám egyben demokratikus
társadalmi és politikai változásokat hirdető Nemzeti Radikális Pártot. Bajcsy-Zsilinszky Endre nemzeti radikalizmus nem volt jobboldali radikális, már csak azért sem, mert akkor a „jobboldal” fogalmával egyértelműen a fasiszta (Mussolini), antidemokratikus, autoriter vagy diktatórikus irányzatokat nevezték – beleérve a magukat jobboldalinak vallókat is. Nagy történelmi távlatokban összefüggés van a 19. századi polgári (baloldali) radikalizmus és a 20. század végi nemzeti (jobboldali) radikalizmus között. A polgári radikalizmus egyértelműen a francia felvilágosodás és a francia forradalom örököse: antitradicionalista, antiklerikális, vallásellenes, tekintélyellenes, materialista, ateista, nemzetellenes (transznacionalista, internacionalista vagy kozmopolita). Napjainkra mindez abba torkollott, amit Molnár Tamás liberális hegemóniának nevez. A liberalizmus védelmében meg kell jegyeznem azonban, hogy a liberális hegemónia csak nevében liberális: sokkal inkább a 19. századi baloldali-polgári radikalizmus uralomra jutott válfaja. Napjaink nemzeti-jobboldali vagy konzervatív radikalizmusa ennek mintegy totális tagadása lenne a maga neotradicionalizmusával, egyház- és valláspártiságával, nacionalizmusával és „antiliberális” mentalitásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.