Ez a hír is érdekelheti
Megszavazta a parlament a 14. havi nyugdíjat


A régi telek tele voltak hittel és babonával. Ilyen volt a hagyományos advent Szeged népénél.

Felejtsük el a plázák csillogását és a Dóm téri forgatagot: a régi karácsonyvárása egy sokkal misztikusabb, hiedelmekkel és szigorú rítusokkal átszőtt világ volt. Bálint Sándor, a „legszögedibb tudós” néprajzi gyűjtése nyomán feltárul előttünk, milyen volt valójában évszázadokkal ezelőtt az advent szegedi valósága, ahol a szakrális áhítat és a népi mágia kéz a kézben járt a Tisza partján.

A mai ember számára az ünnepi készülődés gyakran a gasztronómiai bőséget jelenti, ám a régi advent szegedi hagyományaiban a lemondás dominált. Az idős helyiek nem érték be a pénteki hústilalommal:
szerdán és pénteken is szigorúan böjtöltek, ezt nevezték a városban „kisbűtnek”.
A lelki felkészülés központja a hajnali roráté mise volt, amelynek különösen Ószentivánon volt nagy jelentősége:
a betlehemes játékot először mindig a templomban, a mise keretében adták elő, és csak az áldás után indultak el a házakhoz, hogy a szögedi nemzet családjainak is elvigyék az örömhírt.
Aki azt hiszi, hogy a Mikulás mindig jóságos, piros ruhás apóka volt, az nagyot tévedne, ha visszacsöppenne a 19. századi Alsóváros utcáira.
A korabeli beszámolók szerint a szegedi Mikulás láncot csörgetett, misemondó ruhát viselt, és kifejezetten ijesztő jelenség volt, akinek „a nyelve egy rőfnyire kilógott”.
A jó gyerekeknek ugyan kalácsot osztott, de a rosszak virgácsra számíthattak, így a találkozás sokszor nem örömet, hanem reszketést váltott ki a kicsikből. Érdekesség, hogy Szegeden Szent Miklós kultusza a vízi élettel forrt össze: a középkori hagyományok szerint ő volt a vízenjárók, a tiszai hajósok és kereskedők legfőbb védőszentje, amit a ferences templom barokk oltárképe a mai napig őriz .
A legsötétebb és legmágikusabb napnak december 13-a, Luca napja számított. A hiedelemvilág szerint ilyenkor a gonosz erők különösen aktívak voltak a Tisza mentén. Számos dologtiltás nehezítette a háziasszonyok életét: tilos volt varrni, nehogy „bevarrják a tyúkok fenekét”, de sütni és mosni sem volt ajánlatos. A legismertebb hagyomány a lucaszék faragása volt:
aki karácsony estére elkészült vele, és az éjféli misén ráállt, megláthatta a boszorkányokat a tömegben. Tápén a jövő évi termést is ekkor jósolták meg: a cserépbe vetett, karácsonyra kizöldülő lucabúza mutatta meg, milyen év vár a gazdákra .
Szenteste, amelyet a régi szegediek „karácsony böjtjének” hívtak, a mágikus védekezés csúcspontja volt. A vacsoraasztal alá szénát, gabonát és szerszámokat készítettek – ez volt a „Jézuska ágya” vagy „Jézus jászla”, ahol a hiedelem szerint a Kisjézus vagy az angyalok pihentek meg. A vacsora szigorú rend szerint zajlott: mézbe mártott fokhagymát és diót ettek a rontás ellen és az egészségért. Az éjszaka azonban nem volt csendes:
a pásztorhagyományok nyomán ostorcsattogtatással, zajkeltéssel űzték el a gonosz szellemeket a házak környékéről, sőt, egyesek a kútba is belenéztek éjfélkor, remélve, hogy meglátják jövendőbelijüket.
Bár ma már a Széchenyi téri fények és a forralt bor illata uralja az ünnepvárást, Bálint Sándor gyűjtése rávilágít arra, hogy Szeged népe évszázadokon át egy sokkal mélyebb, a természettel és a hittel szorosabb kapcsolatban élte meg ezt az időszakot. A „szögedi nemzet” adventje nemcsak a várakozásról, hanem a túlélésről, a védelemről és a közösség összetartó erejéről is szólt – olyan értékekről, amelyeket a modern kor zajában is érdemes lenne megőriznünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.