Szeged

Múltidéző: Szeged akkor és most-egy kicsit másképp

Múltidéző: Szeged akkor és most-egy kicsit másképp

A múltat "beültettük' a jelenbe

Kibédi Péter
2024. március 17., vasárnap
Múltidéző: Szeged akkor és most-egy kicsit másképp

Kerestünk néhány képet Szeged múltjából és „beültettük” a mai városképbe. Akkor és most – egy kicsit másképp!

A Vidra utca a Kálvin tér felé nézve az 1900-as évek elején. A Vidra utca nagyon sokáig forgalmas belvárosi utca volt. Két trolibusz-végállomása volt az utca Kálvin tér felőli sarkán. A trolibusz továbbra is meghatározza az utcaképet, a 8-as és 10-es járat halad át rajta. 2005-ben, a Szent István tér felújításával az utcából sétány lett, az épületek is megújultak és a forgalmas utca csendes utcácska lett a belváros szívében. Az autókat teljesen kitiltották, csak kerékpárral és tömegközlekedéssel lehet közlekedni.

A Felsővárosi templom az 1950-es években. A Szent Miklós-templom közelében áll a minoritarendház 18. századközepén épült műemlék jellegű épülete. A római katolikustemplom előtt a Golgotát ábrázoló barokkfeszület áll. 1754 és 1767 között építették, majd az 1887-es tűzvész után helyreállították. A templom és berendezése barokk hatást tükröz, a templompadok védett műkincsek.

A Kálvária tér 1930-as években. Az 1714-es pestisjárvány után a város túlélő lakossága az áldozatok emlékére építtette a kápolnát és a stációkat, így jött létre a „Szegedi Kálvária”. Az 1879-es árvíz a Kálváriát is megsemmisítette, de a szegediek akarata az 1800-as évek végére helyreállította a kápolnát, amely szebb lett, mint elődje. A II. világháborúban az építmény megsérült. A háború után a helyreállítására nem is gondoltak, a stációkat „kiverték”, a kápolnát 1968-ban tankokkal lövették porrá, a dombot eltüntették, helyére benzinkút került. A kápolna 1968-as bontásánál először felrobbantani akarták, de csak a tető omlott be. Jött a dózerolás, utána láncokkal akarták kidönteni a megmaradt falakat, ám végül kövenként szedték szét. Azóta a benzinkút is megszűnt és az egykori kápolnára egy domb és egy kereszt emlékeztet.

Az Indóház tér 1920-as években. Az Indóház tér Szeged egyik kapuja, hiszen a vonattal érkezők nagy része itt érkezik meg a városba. A tér 1854, az első szegedi pályaudvar átadása óta tölt be fontos szerepet a város életében. 1902-ben elkészült az állomás új épülete,1908 óta pedig villamos köti össze a Rókus pályaudvarral. 2011-ben a területet teljes mértékben felújították. 2012. március eleje óta pedig a 2-es villamos köti össze a Rókusi körút és a Csongrádi sugárútsarkán található Európa ligettel.

A Huszár Mátyás rakpart 1800-as évek végén. A Tiszát a Belváros minden pontjáról könnyen elérjük. Ha kisétálunk például a Stefániára, első utunk szinte bizonyosan a Tiszához vezet. „A Tisza Szeged főutcája” – mondták többen is az áldást és átkot egyaránt hozó folyóról. A város falai alatt hömpölygő víz kezdettől meghatározta a település életét. Szeged talán nem is létezne a Tisza nélkül. Itt kötöttek ki a dáciai sóbányákból érkező római gályák, s később a magyar királyok föllobogózott szállítóhajói. Az országos só elosztóhelyből idővel rangos kereskedelmi központ fejlődött. Mára leginkább a belvárosi forgalom csökkentését szolgálja a rakparton kialakított alsó út, a lépcsősorok a fiatalok kedvelt találkozóhelye lett. Bár több elemét felújították, mégis a város legelhanyagoltabb részének egyike – a főutca jellegét pedig évtizedek óta csak tervezi kialakítani az önkormányzat.

A Maros utca 1950-es években. Kockaköves utcák, belógó utcalámpa és Maros utca 27. alatti ház. Sokat változott azóta a környék: mára itt a Pick-gyár áll.A Maros utca képét két dolog határozta meg alapvetően: a Tisza közelsége – a mai napig láthatunk szépen rendbe hozott halászházakat – és az 1883-ban alapított, azóta az utca egyik egyharmadát elfoglaló Pick-gyár.

(Fotók: Sándor Judit)

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.