Szeged

Főleg a BYD-ról szólt a szegedi költségvetés bemutatója

Főleg a BYD-ról szólt a szegedi költségvetés bemutatója

A szegediek 85 százaléka támogatja a beruházást

Kovács György
2024. február 7., szerda
Főleg a BYD-ról szólt a szegedi költségvetés bemutatója

Botka László ez évben is a városháza dísztermébe invitálta Szeged legjelentősebb vállalkozóit, hogy ismertesse számukra a város idei költségvetését, valamint beszámoljon az elért eredményekről és felvázolja a jövendőbeli fejlesztéseket. Noha meghívót sajtómeghívót "elfelejtett" küldeni a városvezetés, regisztrációs kérelmünkre pedig nem érkezett válasz, némi várakoztatás után beengedték szerkesztőségünket az eseményre.

Botka László. Fotó: Karnok Csaba/DM

 

Amíg a közönség a polgármester megérkezésére várt, szokásosan egy kisfilmet láthatottak a meghívottak, amelyben olyan valótlanságok hangzottak el, hogy bár nem érkeztek uniós források, annak ellenére is történtek Szegeden fejlesztések. A valóságban viszont nem csak hogy Magyarországra érkeztek uniós pénzek, hanem Szegeden is adták át több uniós pénzekkel támogatott fejlesztést. A kisfilmben előkerült a BYD is, amit elsősorban Botka sikereként próbáltak beállítani - majd Botka is ezzel kezdte megérkezése után.

A városvezető ismertette, Szeged 2024-es költségvetésének 63 százalékát fordítják működési kiadásokra, mintegy 53,9 milliárd forintot. 31,6 milliárdot pedig fejlesztésekre szánnak. A kisfilm hazugságára Botka László rádobott egy újabb lapáttal, ő már azt állította, három éve nem érkezett uniós forrás Magyarországra, majd tett egy még nagyobb kanyart, hogy a Fidesz politikáját ekézze az EU kapcsán.

Botka László kiemelte, Szeged eddig nem rótt ki plusz adókat a lakosságra, amin nem is kíván változtatni. Arra már nem tért ki, hogy az egész ország legdrágább tömegközlekedését hozta létre a városvezetés, amely mellett az autósokat is egyre jobban sarcolják. Továbbá a cégeket is évek óta egyre jobban ellehetetleníti, akik szolgáltatásaikon keresztül a lakosságra tolják át a terheket fennmaradásuk érdekében.

 

Tömegközlekedés finanszírozása

Botka László ismertetése alapján 3 év alatt duplájára emelkedett a szegedi tömegközlekedés fenntartása, az idei évre 11,8 milliárddal kalkulálnak, amelyből a menetdíjak számításaik szerint a költségek 26 százalékát fedezik, továbbá 7 százalékkal egészít ki az állam. A fennmaradó 67 százalékot a szegedi költségvetésből fizetik.

 

Gyermekétkeztetés

A gyermekétkeztetés legnagyobb részét az állam állja, Szeged esetében ez 42 százalékos finanszírozást jelent, 36 százalékát teszi ki az étkezési díj, a maradék 22 százalékot pedig az önkormányzat rakja hozzá. Összességében 3,1 milliárdra teszik ennek költségét.

 

1 milliárdot költenek tervek készítésére

Bár a városvezető végig hangsúlyozta, Magyarországra nem jönnek pénzek, az EU-s fejlesztési alapokra beruházási kiviteli terveket készítenek. Az 1 milliárdos tervekben olyanok szerepelnek majd, mint önkormányzati intézmények energetikai korszerűsítése, Tisza-part fejlesztése, csapadékvíz-hálózat korszerűsítése, utak fejlesztése.

 

Idei városi beruházások

3 milliárdot fordítanak útrekonstrukcióra - bár ebben benne vannak átnyúló beruházások is, 2 milliárdot ivóvíz- és szennyvízhálózat korszerűsítésre, 1,2 milliárdot intézmények felújítására, 1 milliárdot városrészi fejlesztésekre, 600 milliót tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére, 250 milliót zöldterületek fejlesztésére.

 

BYD

Botka László ismertette, felmérések szerint a szegediek 98 százaléka hallott már a beruházásról, 85 százaléka pedig támogatja. Hozzátette, nincs szignifikáns különbség a támogatók körében azon belül, hogy ki milyen párttal szimpatizál. 

Az ipari park helyével kapcsolatban kiemelte, a kínaiak számára azért is volt szimpatikus a helyszín, mert két autópálya keresztezésében fekszik. Emellett pedig lakóövezet sincs közvetlenül a terület mellett, az áruszállítás nem fog érinteni lakóterületet. 

Az állam 19 milliárd támogatást nyújtott a szegedi önkormányzatnak az ipari park területének felvásárlásához.

A területből 200 hektár szántóföld, amely többségében kisebb partcellából állt, közel 300 tulajdonossal. További közel 100 hektár a Pick területe volt, ahova új gyárat tervezett a cég, viszont végül elvetették a tervet.

Február végén jöhet Magyarországra a BYD vezetője és újabb részleteket árul el. Botka László annyit elárult, hogy a sajtóban megjelent számok közel állnak a valósághoz, mind az autógyártás mértékéről, mind munkahelyek számával kapcsolatban.

Kiderült az is, hogy a modellváltott egyetem - amit számtalanszor kritizált a városvezetés - szintén jelentős előnyt jelentett a helyszín kiválasztásában a szakképzett munkavállalók miatt. A BYD az egyetem és a szakképző iskolákban látja a legnagyobb munkaerő-tartalékot, amely tanulóknak csupán a fele szegedi, így folyamatosan be tud vonzani - és remélhetőleg megtartani - Szeged újabb embereket. Hamarosan pedig megkezdődnek azok a képzések, amik kifejezetten BYD-specifikusak.

Botka László kiemelte,

a BYD elemi érdekében áll, hogy minél nagyobb legyen a magyar munkaerő aránya.

A nem szegedi munkavállalók pedig az ipari területen lesznek elszállásolva munkásszállón. 

Az ipari területet három ütemben adják át, első ütemben ez év március 31-ig, második ütem szeptember 30., harmadik ütem december 31. Ezen idő alatt megtörténik a terület lőszermentesítése, régészeti feltárása, nagyfeszültségű vezeték kiépítése, ivóvíz és szennyvízhálózat kiépítése.

Végezetül kiemelte a jelenlévő vállalkozóknak, hogy a BYD-nak számos beszállítóra lesz szüksége, amit korábban Latorcai Csaba területfejlesztési miniszterhelyettes is elmondott szegedi látogatása során. Korábbi megírtuk, Csongrád-csanád vármegye és Szeged a kormány területfejlesztési politikájának és gazdaságpolitikájának a fókuszába került, ami számos új beruházást fog még hozni. Mihálffy Béla, a térség kormánypárti képviselője pedig nem csak a BYD kapcsán segédkezett, hanem ezzel kapcsolatban térségfejlesztési csomagot dolgoz ki, hogy Szeged és a Homokhátság minden egyes lakója nyertese legyen a BYD nagyberuházásának.

 


 

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.