A szegediek 85 százaléka támogatja a beruházást
Botka László ez évben is a városháza dísztermébe invitálta Szeged legjelentősebb vállalkozóit, hogy ismertesse számukra a város idei költségvetését, valamint beszámoljon az elért eredményekről és felvázolja a jövendőbeli fejlesztéseket. Noha meghívót sajtómeghívót "elfelejtett" küldeni a városvezetés, regisztrációs kérelmünkre pedig nem érkezett válasz, némi várakoztatás után beengedték szerkesztőségünket az eseményre.
Amíg a közönség a polgármester megérkezésére várt, szokásosan egy kisfilmet láthatottak a meghívottak, amelyben olyan valótlanságok hangzottak el, hogy bár nem érkeztek uniós források, annak ellenére is történtek Szegeden fejlesztések. A valóságban viszont nem csak hogy Magyarországra érkeztek uniós pénzek, hanem Szegeden is adták át több uniós pénzekkel támogatott fejlesztést. A kisfilmben előkerült a BYD is, amit elsősorban Botka sikereként próbáltak beállítani - majd Botka is ezzel kezdte megérkezése után.
A városvezető ismertette, Szeged 2024-es költségvetésének 63 százalékát fordítják működési kiadásokra, mintegy 53,9 milliárd forintot. 31,6 milliárdot pedig fejlesztésekre szánnak. A kisfilm hazugságára Botka László rádobott egy újabb lapáttal, ő már azt állította, három éve nem érkezett uniós forrás Magyarországra, majd tett egy még nagyobb kanyart, hogy a Fidesz politikáját ekézze az EU kapcsán.
Botka László kiemelte, Szeged eddig nem rótt ki plusz adókat a lakosságra, amin nem is kíván változtatni. Arra már nem tért ki, hogy az egész ország legdrágább tömegközlekedését hozta létre a városvezetés, amely mellett az autósokat is egyre jobban sarcolják. Továbbá a cégeket is évek óta egyre jobban ellehetetleníti, akik szolgáltatásaikon keresztül a lakosságra tolják át a terheket fennmaradásuk érdekében.
Tömegközlekedés finanszírozása
Botka László ismertetése alapján 3 év alatt duplájára emelkedett a szegedi tömegközlekedés fenntartása, az idei évre 11,8 milliárddal kalkulálnak, amelyből a menetdíjak számításaik szerint a költségek 26 százalékát fedezik, továbbá 7 százalékkal egészít ki az állam. A fennmaradó 67 százalékot a szegedi költségvetésből fizetik.
Gyermekétkeztetés
A gyermekétkeztetés legnagyobb részét az állam állja, Szeged esetében ez 42 százalékos finanszírozást jelent, 36 százalékát teszi ki az étkezési díj, a maradék 22 százalékot pedig az önkormányzat rakja hozzá. Összességében 3,1 milliárdra teszik ennek költségét.
1 milliárdot költenek tervek készítésére
Bár a városvezető végig hangsúlyozta, Magyarországra nem jönnek pénzek, az EU-s fejlesztési alapokra beruházási kiviteli terveket készítenek. Az 1 milliárdos tervekben olyanok szerepelnek majd, mint önkormányzati intézmények energetikai korszerűsítése, Tisza-part fejlesztése, csapadékvíz-hálózat korszerűsítése, utak fejlesztése.
Idei városi beruházások
3 milliárdot fordítanak útrekonstrukcióra - bár ebben benne vannak átnyúló beruházások is, 2 milliárdot ivóvíz- és szennyvízhálózat korszerűsítésre, 1,2 milliárdot intézmények felújítására, 1 milliárdot városrészi fejlesztésekre, 600 milliót tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére, 250 milliót zöldterületek fejlesztésére.
BYD
Botka László ismertette, felmérések szerint a szegediek 98 százaléka hallott már a beruházásról, 85 százaléka pedig támogatja. Hozzátette, nincs szignifikáns különbség a támogatók körében azon belül, hogy ki milyen párttal szimpatizál.
Az ipari park helyével kapcsolatban kiemelte, a kínaiak számára azért is volt szimpatikus a helyszín, mert két autópálya keresztezésében fekszik. Emellett pedig lakóövezet sincs közvetlenül a terület mellett, az áruszállítás nem fog érinteni lakóterületet.
Az állam 19 milliárd támogatást nyújtott a szegedi önkormányzatnak az ipari park területének felvásárlásához.
A területből 200 hektár szántóföld, amely többségében kisebb partcellából állt, közel 300 tulajdonossal. További közel 100 hektár a Pick területe volt, ahova új gyárat tervezett a cég, viszont végül elvetették a tervet.
Február végén jöhet Magyarországra a BYD vezetője és újabb részleteket árul el. Botka László annyit elárult, hogy a sajtóban megjelent számok közel állnak a valósághoz, mind az autógyártás mértékéről, mind munkahelyek számával kapcsolatban.
Kiderült az is, hogy a modellváltott egyetem - amit számtalanszor kritizált a városvezetés - szintén jelentős előnyt jelentett a helyszín kiválasztásában a szakképzett munkavállalók miatt. A BYD az egyetem és a szakképző iskolákban látja a legnagyobb munkaerő-tartalékot, amely tanulóknak csupán a fele szegedi, így folyamatosan be tud vonzani - és remélhetőleg megtartani - Szeged újabb embereket. Hamarosan pedig megkezdődnek azok a képzések, amik kifejezetten BYD-specifikusak.
Botka László kiemelte,
a BYD elemi érdekében áll, hogy minél nagyobb legyen a magyar munkaerő aránya.
A nem szegedi munkavállalók pedig az ipari területen lesznek elszállásolva munkásszállón.
Az ipari területet három ütemben adják át, első ütemben ez év március 31-ig, második ütem szeptember 30., harmadik ütem december 31. Ezen idő alatt megtörténik a terület lőszermentesítése, régészeti feltárása, nagyfeszültségű vezeték kiépítése, ivóvíz és szennyvízhálózat kiépítése.
Végezetül kiemelte a jelenlévő vállalkozóknak, hogy a BYD-nak számos beszállítóra lesz szüksége, amit korábban Latorcai Csaba területfejlesztési miniszterhelyettes is elmondott szegedi látogatása során. Korábbi megírtuk, Csongrád-csanád vármegye és Szeged a kormány területfejlesztési politikájának és gazdaságpolitikájának a fókuszába került, ami számos új beruházást fog még hozni. Mihálffy Béla, a térség kormánypárti képviselője pedig nem csak a BYD kapcsán segédkezett, hanem ezzel kapcsolatban térségfejlesztési csomagot dolgoz ki, hogy Szeged és a Homokhátság minden egyes lakója nyertese legyen a BYD nagyberuházásának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.