Egyre népszerűbb vidéken a közösségi kerékpáros közlekedés, a legrégebbi az esztergomi, a legnagyobb pedig Győrben működik, de a kölcsönzési díjak, a hozzáférési lehetőségek és az informatikai rendszerek országszerte különböznek - derül ki az MTI összeállításából.
Magyarország első közbringarendszerét 2013-ban Esztergomban adta át a városban működő, kerékpárokat gyártó Neuzer Kft., mintegy 50 millió forintos beruházással. A társaság rendszereit használják Győrben, Hévízen, Nagykanizsán, Miskolcon jelenleg zajlik a próbaüzem, a Neuzer Kft. Szegedre és Debrecenbe is szállított kerékpárokat. Az esztergomi 9 dokkoló 93 kerékpárját naponta átlagosan 30-szor kölcsönzik ki. Az esztergomiak az 1600 forintos kártya kiváltásával naponta kétszer ingyen vehetik igénybe a kerékpárokat. A turisták interneten kapnak kódot a kölcsönzéshez, díja félóránként 200 forint. Az egyedi tervezésű kerékpárok alkatrészei nem szabványosak, ezért értéktelenek a piacon. Az első és hátsó sárvédő nagy felületét reklámhordozóként értékesítik, ami az esztergomi lakosok ingyenes használatának díját fedezi. Az EBI kiépítéséhez az önkormányzat biztosította a dokkolók területét, a teljes rendszert Magyarország legnagyobb kerékpárgyárként a Neuzer Kft. működteti. Népszerű Győrben a tavaly szeptember óta működő közösségi kerékpárrendszer, a GyőrBike, amely a vidéki városok közül a legtöbb, 180 bicikliből áll. A tavaly 125 millió forintból, száz százalékban európai uniós forrásból kialakított rendszert naponta átlagosan 140-en használják. A felhasználók 90 százaléka bérletes, a célközönség 14 év feletti és egyetemista. Az egymástól 3-4 percnyi sétára lévő 23 kölcsönzőt idén további 4-gyel bővítik. Kaposváron 2015 őszén, az országban elsőként vált lehetővé elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárok és rollerek bérlése. A Kaposvári tekergő névre keresztelt, 50 millió forintból kiépített közösségi bringarendszer 3 belvárosi és 1, a Deseda tónál lévő dokkoló állomásán 34 biciklit és 6 rollert helyeztek el, használatukhoz a Tourinform irodában kiváltható kártya szükséges. Az éves bérleti díj Kaposvár kártyával 3650 forint, anélkül 4500 forint, a városba látogató turistáknak 15 ezer forint kaució mellett 1500 forintba kerül az egyszeri 3 órás használati díj. Idén eddig több száz kártyát adtak ki, a kölcsönzés iránt tavasztól nő igazán az érdeklődés. Zala megyében Hévízen 2014-ben indult el a HeBi névre keresztelt közösségi kerékpárrendszer, ami rövid idő alatt a helyben élők és az ide látogató turisták körében is kedveltté vált. Az önkormányzat 90 millió forintos fejlesztése horvát-magyar projekt keretében, 95 százalékos európai uniós finanszírozással valósult meg. A város 4 pontján alakítottak ki dokkoló állomásokat, és 30, GPS-jeladóval felszerelt kerékpárt állítottak üzembe. A vendégek mindössze 1000 forint kaució ellenében válthatják ki a kölcsönzéshez szükséges plasztikkártyát. Tavaly összesen 1300 kártyát vásároltak a helyiek és a turisták, és mintegy 9000 alkalommal vették igénybe a bicikliket. Nagykanizsán még csak két hónapja üzemel a 85 millió forintos, száz százalékban uniós finanszírozású biciklikölcsönző hálózat, 10 dokkoló állomáson 80 kerékpárt lehet igénybe venni viszonylag magas, 30 ezer forintos kaucióért. A tervek szerint a díjakon, és a dokkoló állomások helyszínein is változtatnának, hogy vonzóbb legyen ez a közlekedési forma. A Debreceni Egyetem (DE) hallgatói önkormányzata által 35 millió forint saját tőkéből megvalósított kerékpárkölcsönző rendszer a magyar felsőoktatásban, és Kelet-Közép-Európában is egyedülálló. Az Egyetem téri, a Kassai úti és a Böszörményi úti campusokon, valamint az Auguszta klinikai telepen 4 dokkoló állomáson 90, GPS-nyomkövetővel ellátott egyetemi kerékpár áll március 30-tól a hallgatók és az oktatók rendelkezésére, hogy gyorsan és környezetbarát módon közlekedhessenek az egyetemi helyszínek között. Legközelebb a padovai egyetemen működik a debrecenihez hasonló egyetemi kerékpárkölcsönző rendszer. A kerékpárrendszer 1,5 év alatt épült ki, az egyetem a jövőben bővíteni tervezi, a Református Hittudományi Egyetemet is bekapcsolva az elérhető útvonalakba. Békés megyében Békéscsabán a Körösök Völgye Natúrpark Egyesület tervezi a közösségi kerékpárrendszer kialakítását. A gyulai önkormányzat májusban adott be az uniós Terület- és Településfejlesztési Operatív Programba (TOP), az úgynevezett zöldváros kialakítás felhívásra 500 millió forintos pályázatot, amelyből egyebek mellett kiépítenének egy 50 kerékpárból álló, a budapestihez hasonló közösségi kerékpárkölcsönző-rendszert. A magyar fejlesztésű és gyártású Gepida és a Velotrack sikeres fejlesztési és együttműködési munkájának eredményeként elindult az első e-bike bérbringa rendszer a Balaton körül. A Gepida kerékpárokba szerelt Velotrack rendszer szolgáltatja a Vodafone M2M technológiáját használva a kerékpárok mindenkori pozícióját, használati és bérbeadási adatait az e-bike flotta tulajdonosa és üzemeltetője számára. Ezeket a kerékpárokat 6 állomáson lehet bérbe venni a Balaton körül, illetve a Velencei tónál Gárdonyban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.