Világszerte, így hazánkban is nőtt a televíziózással töltött idő – A Nielsen Közönségmérés adatai szerint a tavalyi évben a magyar népesség naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt. Mindez talán annak is köszönhető, hogy soha nem látott népszerűségnek örvendenek a televíziós sorozatok. Nem egyszer dőltek meg a tengerentúlon nézettségi rekordok egy-egy kultsorozat legújabb évadának képernyőre kerülésekor. Az Invitel közelmúltban végzett Nagy Sorozatrajongó kutatása arra mutat rá, hogy a magyarokat is rendszeresen a televíziókészülék elé szögezi kedvenc sorozatszereplőjük sorsának alakulása. A több mint 5000 fő részvételével megvalósult, nagyszabású, online felmérés szerint a megkérdezettek 63 százaléka legtöbbször a televízióban néz sorozatot, 36 százalékuk pedig három, négy vagy öt szériát is nyomon követ párhuzamosan. Lássuk, mit és hogyan néznek a magyarok!
Az amerikai tévétársaságok egymás után rendelik meg az újabb évadokat és egyre több már bevált sikersorozatból készítenek ún. spin-offot, vagyis az eredeti történethez kapcsolódó témájú melléksorozatot. De hazánkban is hasonló a helyzet: a régi klasszikusok mellett több csatorna készített az elmúlt időszakban is saját gyártású televíziós szériát. A sorozatok töretlen népszerűsége ellenére azonban az utóbbi időben nem készült átfogó, hazai sorozatnézési szokásokat vizsgáló felmérés. Az Invitel látva, hogy a tengerentúlon reneszánszukat élik a sorozatok, úgy döntött, feltérképezi, mi a jelenlegi helyzet ezen a téren Magyarországon. A vállalat ügyfélkörén túlmutató, január végén lezárult, Nagy Sorozatrajongó kutatásának eredményei azt bizonyítják, hogy bár adottak a hagyományos tévézéstől eltérő lehetőségek, a többség még mindig a „klasszikus televíziózást” részesíti előnyben. A válaszadók 63 százaléka ugyanis legtöbbször televízióban nézi meg kedvenc sorozatát, a megkérdezettek közel fele pedig naponta néz tévésorozatot, míg 34 százalékuk hetente többször gyakorolja ugyanezt a tevékenységet.
„Az Invitelnél folyamatosan vizsgáljuk a piacot és az előfizetői igényeket, hogy mindenkor képesek legyünk megfelelni az átalakuló fogyasztói szokások által támasztott elvárásoknak. Éppen ezért mindig olyan szolgáltatásválaszték kialakítására törekszünk, amely minden ügyfelünk számára egyaránt nyújt lehetőségeket a megfelelő ár-érték arányban” – mondta el Langsteiner Marianne, az Invitel lakossági és kisvállalati vezérigazgató-helyettese. „Nagy Sorozatrajongó kutatásunk számos érdekes eredményt hozott: kiderült például, hogy a vizsgálatban résztvevők legszívesebben vígjáték műfajú sorozatot rendeznének, de bűnügyi történeteket és krimit is alkotnának a magyarok, ha lenne rá lehetőségük. Illetve megdőlni látszik az az elmélet, miszerint a nők a sorozatokat, a férfiak pedig a focit nézik szívesebben – ezzel az állítással ugyanis a válaszadók szignifikáns része nem értett egyet. Felmérésünk tapasztalatait mindenképpen szeretnénk üzletpolitikánkban is érvényre juttatni” – fogalmazott Langsteiner Marianne.
A sorozatdömping szerencsére nincs rossz hatással a minőségre: ma már az egyre bonyolultabb cselekményszövés és a finoman árnyalt karakterek a jellemzőek egy-egy sorozatra. Számos esetben kiváló színészi alakításokkal találkozhatunk és nem is olyan egyszerű kiválasztani, hogy mit nézzünk. Ezt bizonyítja az Invitel kutatásának azon eredménye is, mely szerint a résztvevők 37 százaléka egyszerre két sorozatot követ párhuzamosan, és közel ugyanennyien (36 százalék), néznek szimultán három, négy vagy akár öt sorozatot is. Sőt, a megkérdezettek 20 százaléka kifejezetten sorozatfüggőnek tartja magát – ez utóbbi adat leginkább a diákokra jellemző a felmérés alapján, és ők azok, akik leggyakrabban beszélnek kedvenc sorozatukról ismerőseikkel. Emellett az inaktívak (nyugdíjasok, álláskeresők), és a 19-35 évesek, valamint a nők körében jellemző még, hogy az átlagosnál magasabb arányban vallják magukat sorozatfüggőnek.
Az
több ezer embert megmozgató felmérésében arra is kíváncsi volt, melyik sorozatot szeretik leginkább a magyarok. A napi televíziós nézettségi toplistákkal összhangban, a legkedveltebb sorozat a Barátok közt lett. A második helyezést a török gyártású Szulejmán érte el, míg a harmadik helyre a Jóban rosszban került. Meglepő módon napjaink egyik legnézettebb kultsorozata, a The Walking Dead éppen leszorult a dobogóról. A top tízbe a következő sorozatok kerültek be sorrendben: a Trónok harca, a Mentalista, a Dr. Csont, az Agymenők, az NCIS, és a Gyilkos elmék. A kutatásból emellett az is kiderült, hogy az 1987-től 1999-ig sugárzott Szomszédok című teleregény olyan kiemelkedő népszerűségnek örvend a mai napig, hogy a legtöbben a magyar klasszikust folytatnák leginkább a már véget ért sorozatok közül.
A
rendkívül fontos, hogy a nemzetközi trendek mellett a hazai igényeket is jól ismerjék. Így nem szabad figyelmen kívül hagyniuk azt a jelenséget sem, hogy új típusú médiafogyasztási szokások vannak kialakulóban, amelyeket nagy részben az internet fejlődése generál. Azaz a felhasználók egyre nagyobb sávszélességre vágynak, és egyre többen szeretnék saját maguk meghatározni, mikor, mit és hogyan néznek. Az Invitel kutatása is arra világított rá, hogy a megkérdezettek 24 százaléka már televízión és interneten keresztül egyaránt fogyaszt sorozatokat. Illetve arra is fény derült, hogy noha még mindig a lineáris, vagyis a klasszikus televíziózás a jellemző, igen sokan, a válaszadók 37 százaléka, választja már az időeltolásos tévézést, kihasználva az
is. Az időeltolásos tévézést kedvelők 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a filmsorozatok 70-100 százalékát nézi felvételről. Az Invitelt mindezen kutatási eredmények is megerősítik abban, hogy továbbra is nagy hangsúlyt fektessen az interaktív, digitális televíziózást lehetővé tevő hálózatfejlesztésekre annak érdekében, hogy minél többen élvezhessék annak előnyeit. Az optikai alapú hálózatok fejlesztése természetesen hozzájárul a stabil, megbízható és a korábbinál is gyorsabb internetszolgáltatáshoz.
Az Invitel a magyar telekommunikációs piac egyik meghatározó szolgáltatójaként széleskörű portfolióval áll lakossági és üzleti ügyfelei rendelkezésére.
megtalálható számos szórakoztató és multimédiás szolgáltatás, az interaktív,
éppúgy, mint a
és a
. A vállalati piacokon a legmodernebb
és felhő-alapú IT megoldásokon felül hang- és adatszolgáltatásokat nyújt partnereinek országos optikai kábelhálózatán keresztül. Az Invitel számos ügyfélszolgálati ponttal várja előfizetőit országszerte, székhelye Budaörsön található. További információ:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.