Bulvár

A handmade cipő a lábbelik Rolls Royce-a + FOTÓK

A handmade cipő a lábbelik Rolls Royce-a + FOTÓK

2014. október 19., vasárnap
A handmade cipő a lábbelik Rolls Royce-a + FOTÓK
DSC_2283

Kicsi utcában, pici műhely, kirakatában gigantikus szegedi papucs piroslik. Bent a bőr és a cipőkrém illata vegyül, a hangos kopácsolás arról árulkodik, komoly munka folyik a színfalak mögött. Sallay Tiborral a kézzel készített cipőkről és a szakmában eltöltött harminc évről beszélgettünk.

Magas férfi toppan be a műhely ajtaján. Néhány perce még egy óriási szegedi papucsot hozott, hogy a továbbiakban a bőrből készült klasszikusok és a több évtizedes „múzeumi” darabok széfjeként szolgáló üvegvitrin tetején díszelegjen. Most azonban két, ránézésre fiatal hölgynek készített lábbelit tart a kezében, arcán széles mosoly. „Ki akarták dobni, de nem hagytam” – nyújtja át büszkén a cipésznek, aki már szemsarokból megítéli, a kék bársonnyal borított „páratlan páros” bizony nem mesterember munkája. Kicsit csalódottan, de a férfi távozik.

Sallay Tibor

tisztázza, a talprész buktatta le a topánt. A török hódoltság idejéig visszavezethető papucstörténelem szerint a felsőrészt fordított varrással öltötték a talp visszájára, orrészét pedig főként virágokkal, pipacsmintával, a 20. századtól már szalaggal és bojtokkal cifrázták. A hozott pár egy silányabb minőségű utánzata volt csupán a szögedi papucsnak. „Valójában szabó akartam lenni, miután az édesapám is ezt a szakmát űzte és láttam az otthon készült munkáit. Egyébként is szeretem a kézműves dolgokat, viszont apám nem rajongott annyira az ötletemért, így hát elküldött esztergályosnak. Kitanultam a szakmát, de a sors úgy hozta, hogy mégiscsak szabó lettem, egy ideig pedig apám mellett dolgoztam. Öt év szabóság után elkezdtem a cipővel foglalkozni, már harminc éve ezt csinálom.” És milyen jól tette, hogy az öltözék alapját biztosító cipészmesterséget választotta. Már az 1980-as években 15 főt foglalkoztató üzemük volt, az ország szinte minden cipőboltjában lehetett kapni a Sallay-minőségből. „Akkor még nem tombolt ez a távol-keleti cipődömping, amikor ez Magyarországa is betódult, átálltunk a kézzel varrott technikára” – emlékezett vissza.

DSC_2293

Mialatt a múltról beszélgetünk, lázasan dolgozik. Bocskort készít, kérésre. Egyelőre csak az alapja van meg, éppen akkor fűzi bele a láb megtartójaként szolgáló pántokat. „Amit egy gép is meg tud csinálni, az nem olyan minőség” – kezdett bele, mielőtt bármit is kérdezhettem volna. Mint mondta, minden, amit gyorsan készítettek el, legalább olyan gyorsan tönkre is megy. A kézzel varrott cipő viszont első osztályú anyagokkal készül, a „két fonal is egymással szembe szemben vezetik, ráadásul egy fele akkora átmérőjű lyukon át, mint maga a tű. Egy kézzel készült cipő akár 10-20 évig is bírja a strapát” – avatott be a kulisszatitkokba. A handmade cipő tehát a lábbelik Rolls Royce-a. Ez a hasonlat az árakban is helytálló, egy minőségi, kézzel készült cipőre bizony rá kell áldoznunk egy jó havi magyar fizetést, egy amolyan diplomás minimálbért mindenképp. De mi a helyzet a nőkkel, akik a hétköznapi cipőtől kezdve az alkalmin át a színházasig mindenből betáraznak, ráadásul (természetesen!) a ruha színéhez igazítva a repertoárt? Összemosolyognak feleségével,

Sallayné Csikós Zsuzsanna

is éppen a műhelyben intézi a cég ügyeit. „Esetükben kicsit más a helyzet, számukra kényelmi megoldás, hogy olcsón lehet kapni mindenféle fazonú és színű cipőből. Ugyanakkor vannak olyan hölgyek, akik szívesen áldoznak a kézzel készültre, főleg, akiknek probléma van a lábával. Legutóbb betoppant ide egy többfős lánycsoport, mindannyian balerinacipőt hordtak. Megkérdeztem tőlük, hogy szokott-e fájni a sarkuk. Talán egy kivételével mindegyikük igennel válaszolt. A cipőre mindenképp kell a sarok, hogy ne a láb tartsa a cipőt, hanem a cipő az embert.” Nem is kell olyan távolra tekintenünk az időben, körülbelül 50-60 évvel ezelőtt még mindenki cipésznél, méretre készítette a lábbelijét, a budapesti kis utcákban gyakorlatilag minden sarkon suszterbe botlott az ember. „Van itt nekünk egy, az 1920-as években készült cipőnk” – mutatott a tükrös kisasztal irányába Sallay, majd leemelt két feketét a polcról. Üvegvitrinek ajtajai nyíltak, felfedve ezzel a divatkorszakokat bemutató mini múzeumot, köztük egy, talán máig az egyik leghíresebb darabot: a Budapest fazont. „Már a monarchia idején a fővárosi és az osztrák cipészek rivalizálásából a budapestiek kerültek ki győztesen, ha cipőről volt szó. A Budapest fazon az egész világban ismert, barnában és feketében készült leggyakrabban, ismertetőjele, hogy emelt az orra, így a lábujjak is könnyen elférnek. Ha németek rendelnek nálunk, akkor tízből kilencen ilyet kérnek.”

DSC_2292

Az világos, hogy az ilyesfajta mesterségek apáról fiúra, legalábbis generációról generációra szállnak. Így került a kaptafa közelébe az ifjabb Sallay is. Dániel még az utolsók között volt, aki iskolában (is) elsajátíthatta a szakma fogásait, ugyanakkor nem volt kérdéses, hogy a divattal foglalkozó család sarja követi e felmenői útját. „Sajnos hiányos az utánpótlás, már jó tíz éve nincs rendes szakképzés az országban. A fiam egy egészen más stílust képvisel, mint én. Ő is, mint minden fiatal szereti az újdonságokat, azonban idővel az ember rájön, hogy a zene atyja a blues” – fűzte hozzá Sallay Tibor. A cipész csinál magának cipőt? „Nagyon ritkán” – jön a válasz, majd a valahonnan a műhelyből a felesége is kiszólt: „és a feleségének sem”.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.