Újabb háborús repülőgéproncs került elő



Egy szovjet Il-2-es csatarepülő szárnyának darabjait és a szárnyban lévő 23 milliméteres páncéltörő ágyút fordított ki a munkagép a Komárom-Esztergom megyei Kömlőd határában - mondta a Magyar Roncskutató Egyesület titkára kedden az MTI-nek.
A Szolnoki Repülőmúzeumban dolgozó
Magó Károly
tájékoztatása szerint további kutatások szükségesek a gép részeinek megtalálásához és a pilóta kilétének megállapításához, mert a második világháború idején ebből a géptípusból sok zuhant le Magyarországon, illetve a környéken is több földet érés történt. Kömlőd alpolgármestere,
Madari Ferenc
kedden reggel tájékoztatta az MTI-t, hogy egy munkagép hétfő délután, tarlóhántás közben, egy gépágyút, több alumíniumdarabot és lőszereket fordított ki a földből. Madari Ferenc hozzátette, hogy a föld alatt további, nagyobb darabok lehetnek, mert a traktor a roncsok második érintésekor már nem tudott tovább menni. Az alpolgármester elmondta: a település környékén a második világháborúban lezuhant egy repülőgép, amelyet már évtizedekkel ezelőtt kiástak. A most megtalált roncsok ettől a helytől 200-300 méterre kerültek elő.
Az Iljusin Il-2 "Sturmovik" a szovjet Vörös Légierő által tömegesen gyártott és bevetett standard egymotoros csatarepülőgép volt a második világháborúban és az azt követő években. Fegyverzetét két 23 milliméteres gépágyú és két 7,62 milliméteres géppuska alkotta, melyek mindegyikét a szárnyakba szerelték. Ezeken felül a hátsó lövész rendelkezésére állt egy 12,7 milliméteres géppuska is, mely a viszonylag lassú vadászbombázó hátsó légterét tarthatta tűz alatt a sokkal gyorsabb német vadászgépekkel szemben - több-kevesebb sikerrel. Fegyverzetét ezen felül 600 kilogrammnyi bomba vagy 4 rakéta egészíthette ki, melyeket a bombázó doktrínának megfelelően alacsonyan szállva, vagy zuhanórepülés közben oldhatott ki a pilóta. Egyes típusokat 37 milliméteres gépágyúkonténerekkel szereltek fel, melyek pusztító hatással voltak az ellenséges, vékonyabb páncélzatú harcjárművekkel szemben. A kömlődi lelet esetében talált gépágyú a fentiek alapján arra utal, hogy a gép szárnya kényszerleszálláskor, esetleg az előtt, még a levegőben letörhetett, vagy a gép már korábban, repülés közben felrobbanhatott.
