A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága első alkalommal rendezte meg azt a szakmai versenyt, melynek megyei fordulójában négy versenyszámban 22-en mérték össze tudásukat. A versenyzőknek a forgalomirányítás, motoros és járőrgépkocsi-vezető valamint a baleseti helyszínelő állomásokon számot kellett adni mind elméleti, mind pedig gyakorlati tudásukról. A közlekedési szakterület szinte minden ága képviseltette magát a megmérettetésen. Az egyes feladatcsoportok esetében van ugyan némi átfedés, hiszen forgalmat irányítani minden egyenruhásnak tudnia kell, mégis speciális tudást igénylő munkákról beszélhetünk. A baleseti helyszínelőknél például már olyan feladatokat kell a rendőröknek elvégezniük, melyek teljesen másfajta képzettséget igényelnek, így az anyagmaradványok rögzítése, a féknyomok helyes értelmezése, a helyszín megfelelő „felkrétázása” komoly odafigyelést igényel. De motoros rendőr sem lehet mindenkiből, hiszen itt az állóképesség mellett a forgalmi helyzet pillanatok alatt történő megítélésére elengedhetetlenül szükség van. Presztízskérdés a részvétel
„A megye területéről összesen 22-en vesznek részt a megmérettetésen, ahol minden kapitányság képviseltette magát” – ismertette portálunkkal a verseny menetét Vad Róbert rendőr százados, a Csongrád megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára. „A felmenő rendszerű versenyben a legjobbak szeptemberben, Kaposváron, az országos fordulóban mérhetik össze tudásukat. Alapvetően presztízs értékű dologról beszélhetünk. Aki itt, a megyei szinten kiemelkedő eredményt ér el, annak a szakmai előrelépése, vezetői megítélése is más lesz.” Igen komoly kérdéseket kaptak a versenyzők mind elméleti, mind pedig szakmai szinten, illetve a gyakorlati feladatok végrehajtásánál is szigorúak voltak a pontozók. Az írásbeli feladatok után három helyszínen folyt a vetélkedés. A Roncsautó Kft. autóbontó telepén szimulált baleseteknél kellett helyszínelniük úgy, hogy abból a későbbi vizsgálatoknál egyértelműen meg lehessen állapítani a felelősséget. Volt itt autópályabaleset, motorosgázolás, frontális ütközés, és műszaki hiba miatti baleset is. Az utak kékfehér „lovasai”
A motorosrendőrök és az autóvezető járőrök a Csongrád Megyei Korányhivatal Közlekedési Felügyelőségének tanpályáján kialakított akadálypályán kellett bizonyítaniuk mind idő, mind pedig ügyességi számokban. Nem kis feladat hárult a többmázsás motorokat boszorkányos ügyességgel meglovagoló járőrökre, hiszen nekik gyakran a zsúfolt belvárosok autószendvicsei között lavírozva kell a munkájukat elvégezniük. A kihelyezett műanyag bójákat milliméterekre megközelítve, vagy épp az előre kijelölt pontokon megállva bizonyították, hogy biztos kézzel tudják kezelni a lovak százait magukban rejtő kétkerekű rendőrmotorokat. Síppal, de dob nélkül balettoztak a kereszteződésben
A Csongrádi sugárút és a Berlini körút kereszteződésében két órán keresztül folyt a karos forgalomirányítás versenyszáma. Itt találkozhattunk a gyengébbik nem legtöbb képviselőjével, akik éles helyzetben, ellentmondást nem tűrően utasították rendre a jelzéseket nem nagyon ismerő „úrvezetőket”. „A közlekedők néha félnek a rendőri karjelzések láttán, nem nagyon tudják mit kell tenniük” – beszélt a rendőrszázados a forgalomirányítás rejtelmeiről. „A többség azonban szerencsére helyesen közlekedik ilyenkor, de ha óvatosan és lassan közelítik meg az ilyen forgalmi helyzeteket, és kellő mód odafigyelnek, a rendőr kollégáktól minden segítséget megkapnak.” Éles helyzetben ilyenkor mintegy húsz percet tölt egy-egy rendőr forgalomirányítással. Egy viszonylag bonyolultabb kereszteződés esetében bizony ez az idő eléggé ki tudja őket fárasztani, így mindig ketten látják el a feladatot. A mozdulatokat látva valóban egyértelműek a jelzések, sok esetben még lábbal vagy más metakommunkiációs eszközökkel is segítik a forgalomirányítók a közlekedőket. Persze itt ne várjuk a filmekből, ismert „amerikás” rendőrtáncot, de a mozdulatok összehangoltsága, a fehér kesztyűs kézben lebegő piros csíkos bot akár szép látvány is lehetne. Azonban semmi esetre se mélyedjünk el ebben, hiszen ilyenkor mindig az a cél, hogy mielőbb, balesetmentesen el tudjuk hagyni a kereszteződést.