A Maty-éri versenypályát – más néven Szegedi Olimpiai Központot – 1981-ben adták át. Az azóta eltelt 38 év során háromszor adott otthont világbajnokságnak, ezen a héten pedig a negyedikre is sor kerül. Ennek apropójából Petrovics Kálmánnal, az NKM Szegedi VE igazgatójával idéztük fel a Maty-ér történetét.
– 1976 környékén fogalmazódott meg a vízügyi vezetők körében a pálya létesítése – kezdte a múltidézést Petrovics Kálmán. – Hárman álmodták meg a versenypályát: Breiner Miklós, az Országos Vízügyi Igazgatóság akkori vezérigazgatója, Simándy Béla, az ATIVIZIG akkori igazgatója, valamint Kereszti Béla, aki az evezős közösségben a kajak-kenut képviselte – tette hozzá. Petrovics elmondta, habár 1981-re elkészült a Maty-éri pálya, a nemzetközi versenyekre viszonylag sokat kellett várni, hiszen 1998-ban rendezték az első világbajnokságot.
– Az 1998-as volt az első magyarországi kajak-kenu-világbajnokság. Hiába voltunk világelsők, azt megelőzően még nem rendeztünk vb-t. Szakmailag kiváló vb volt, a versenyzők nagyon szerették a pályát. Addig még egyszer sem fordult elő, hogy tízezer ember lett volna kajak-kenu versenyen, az esőzések ellenére a magyar szurkolók fantasztikus hangulatot varázsoltak – elevenítette fel emlékeit Petrovics.
Az NKM Szeged VE igazgatója elmondta, a 2006-os világbajnokság a közvetítésben hozott újdonságokat. – GoCamek, pálya fölötti kábeles kamerák, közeli képek, ezek mind hatalmas újítások voltak. A modern technika közelebb hozta a nézőket a sporthoz, ráadásul mind a kilenc női számot megnyerte a magyar csapat. Óriási siker volt! – fogalmazott.
A 2011-es vb különlegessége abban rejlett, hogy egyben olimpiai kvalifikációs verseny is volt. – Villámgyorsan kellett szervezni, mert az utolsó pillanatban nyerte el Szeged a rendezés jogát. Akkori rekordnak számító részvétellel zajlott a verseny, 88 ország képviseltette magát. Ezt egészen biztosan megdönti az idei, hiszen 101 ország regisztrált a vb-re – mondta Petrovics. Hozzátette, minden egyes világbajnokság előtt komoly fejlesztések történtek a pályán, de mostani kimagaslik a sorból.
– Az alapinfrastruktúra fejlesztése, az átkötő híd építése, a csatornázás, a kábelezés, a parkolók kialakítása, a VIP-terasz és a nagy lelátó lefedése hozzájárul ahhoz, hogy az idei legyen minden idők legjobb kajak-kenu-világbajnoksága. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a világ egyik legjobb kajak-kenu versenypályája a Maty-éri – zárta gondolatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.