Idén rekordszámú, hat diák csapat képviselte hazánkat Európa egyik legnagyobb üzemanyag-hatékonysági és innovációs diákversenyén, a Shell Eco-marathon Europe-on, amelyen az győz, akinek saját tervezésű autója a legtöbb kilométert képes megtenni egyetlen liter üzemanyaggal vagy 1 kWh energiával. A jubileumi verseny érdekessége, hogy idén már CNG-vel is indulhattak a diákok. A három napos rendezvény során az egyetemistáknak és középiskolásoknak nem csak a 26 országból érkező közel kétszáz csapattal kellett megmérkőzniük, hanem időnként a feltámadó szél és záporok is nehezítették a futamokat a rotterdami városi pályán.
A magyar diákok a szoros nemzetközi mezőnyben kiváló eredményeket értek el. Az egyetlen úgynevezett városi koncepcióban versenyző magyar különítmény, a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata 195 kilométert tett meg, ezzel bronzérmet szerzett elektromos hajtású autójával, amelyen napelemek biztosították a segédtöltést. „Idén a dobogó volt a cél, mivel tavaly 4. helyen végeztünk, és nagyon jó, hogy ez sikerült. Főleg, hogy az időjárás sok bosszúságot okozott nekünk a héten. Az utolsó napra azonban kedvezően változott a szél, a nap is kisütött, és a beállításaink is jónak bizonyultak” osztotta meg a siker titkát
Zámbó Zoltán
, a SZEnergy csapat pilótája. Az egyik legnépszerűbb kategóriában, a benzines prototípus járművek között a 2008 óta versenyző Óbudai Egyetem hallgatói 565 kilométert tettek meg, így a 14. helyen zárták a versenyt. „Várakozásainkon felül sikerült teljesítenünk, aminek nagyon örülünk. Két évvel ezelőtt volt azonos eredményünk, de azóta megváltozott a pálya haladási iránya, ami így sokkal nehezebbé tette a vezetést, és nagyon örülünk, hogy ilyen körülmények között ezt az eredményt meg tudtuk ismételni” nyilatkozta
Sipos Petra
, a csapat menedzsere. A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola szintén prototípus kategóriában, de elektromos hajtással indult. 405 kilométert futottak, így a 16. pozíciót szerezték meg. „Nagyon büszke vagyok a kis csapatra, hiszen idén a nehezített körülmények között is jól szerepeltünk. Igaz, kicsit rontottunk a tavalyi eredményen, de úgy gondolom, a lehetőseinkhez mértem megálltuk a helyünket” összegezte a 30. Shell Eco-marathon Europe-on történteket
Mészáros Károly
, a Kandó Electric Team vezető tanára. A másik középiskolás együttes, a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium diákjai idén először indultak elektromos prototípus járművükkel és 331 kilométert tettek meg, amivel a 21. helyen végeztek. Ahogy a tizedik osztályos hölgy pilóta,
Perényi Kitty
fogalmazott: „Nagy kihívás volt ezt az autót vezetni, főleg, hogy még jogosítványom sincs. Nagyon sokat tanultam a verseny során, és nem feltétlenül csak az autóversenyzésről. Nagyon jó tapasztalat volt részt venni a Shell Eco-marathonon.” A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói idén először vállalkoztak a nemzetközi üzemanyag-hatékonysági kihívásra. A szigorú műszaki és biztonsági vizsgálat előírásainak sikeresen megfeleltek Rotterdamban, ám mért eredményt nem értek el „Nagyon örülünk, hogy a versenyre összeállt az autónk, és sikeresen átmentünk a technikai vizsgálaton. Nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt napokban, éjjel-nappal szereltünk, és ha egy kicsit több időnk maradt volna a verseny végéig, biztosan pályára tudtunk volna lépni” összegezte az első verseny tapasztalatait
Zsigmond Ádám
a BME csapatának vezetője.
Kasza Krisztián
, a Szegedi Tudományegyetem csapatának pilótája is sikeresnek ítélte a hallgatók első versenyét: „A lehetőségeinkhez mérten úgy gondolom, túlteljesítettünk. Nagyon nagy szó, hogy egy teljesen ismeretlen versenyen elsőre sikeresen megfeleltünk minden technikai előírásnak. Sok tapasztalatot gyűjtöttünk, amit remélem, jövőre kamatoztatni tudunk.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.