Rúzs

A férfiak mint státuszszimbólumok, a nők mint szexszimbólumok?

A férfiak mint státuszszimbólumok, a nők mint szexszimbólumok?

2010. április 1., csütörtök
A férfiak mint státuszszimbólumok, a nők mint szexszimbólumok?

Az evolúciós pszichológia követői állítják: a férfiak státuszszimbólumok, a nők szexszimbólumok, mindkettő megkérdőjelezhetetlen tény, szerintük évezredekre visszatekintő genetikánkban rejlenek a válaszok.

Elkeserítő a gondolat, hogy a természet igazságtalan adok-kapok játékában egyesek nagyobb előnyöket birtokolnak a párválasztás és anyagi javak megszerzésében, mint társaik. Ez lenne az a természetes szelekció, amire egy egységes naiv gyapjas nyájként rábólinthatnánk? Az alapelgondolás szerint a férfiak génmaximalizálásra törnek, vagyis a mai európai társadalom által kultivált monogámiával tulajdonképpen összeegyeztethetetlen vágyaik örökös harcában élnek. Kitartanának az imádott nő mellett, de az evolúció felmenti őket, hisz genetikai alapokon nyugszik a vágy, hogy minél több utódot hagyjanak hátra, és bár ez értelemszerűen a fogamzásgátlás korai eszközeinek köszönhetően nem történik meg, mégis állandó jelleggel fürkészik a „szavannát”. Ettől lesz szexszimbólum a nő, aki abban az esetben attraktív igazán, ha megfelel két alapvető kritériumnak: fiatal és dekoratív. Még mielőtt beleesnénk a hibába és elfogultan ítélkeznénk az erősebbik nem képviselői felett, joggal merülhet fel a kérdés, hogy mitől lesz státuszszimbólummá a férfi? Az eredeti evolúciós pszichológiai atyjai szerint a státusz, ami hajdanán például a vadászati siker szimbolizálhatott – tegyük fel, a leölt mamutok egy főre jutó rátája –, mára a korral megváltozott. Hatalom, siker, befolyás és ezek megkülönböztető szimbólumai, az anyagi javak félreérthetetlen jegyei: mezőgazdasági üzemgép méretű személygépkocsik, méregdrága karórák, tulajdonképpen csak a fantázia, és a pénztárca szabhat határt, annak hogy egyes férfiak miként fejezhetik ki anyagi potenciáljaikat. Ezzel el is érkeztünk egy kulcsfogalomhoz, mert az anyagi potenciál az, ami a biztonságot adja a nő számára, és ettől válik státuszszimbólummá a férfi. Ahogy a férfiak a génmaximalizálásra törnek, úgy a nők megkeresik az anyagi biztonságot, ami az „utódok” felnevelését garantálhatja. Mégis vétek lenne egy hanyag mozdulattal megvonni az egyenlőségjelet az állatvilág és az emberiség között, mondván mit tehetnénk, a szerencsésebb nőknek fiatalabb éveikben jutott kellő mértékű dekorativitás, és a szerencsésebb urak idővel komolyabb anyagi potenciált halmoznak fel maguk köré. Talán a kutatók nem számolnak a ténnyel, hogy nem pusztán a történelem, de a mai világ is bőven kínál ellenpéldákat, mert ki dönti el, mi a szép, és ki dönti el, mi a biztonság? A nő szépségének letéteményese, lehet személyisége szerető, játékos mivolta, méltósága, és bölcsessége, ugyanúgy, ahogy a férfi által nyújtható biztonság benne rejlik az érzelmi stabilitásban, határozott magatartásban, a döntés képességében. Ha nem is minden esetben megnyugtató a tény, hogy ahány ember annyi látásmód, itt mégis annak mutatkozik, nem kötelező engedni a tömeg vonzásának.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.