Autóroncsok és Mad Max hangulat az utak mentén
Autóroncsok és Mad Max hangulat az utak mentén - Kerekes Balázs, politikai elemző riportja a Homokhátságról.
A Szegedtől dél-nyugatra elterülő homokhátsági települések alapesetben az ország eldugott ékszerdobozai lennének homokos földekkel, szántókkal, vadregényes erdőkkel, tanyákkal és gazdaságokkal. A településeken rendezett, tiszta utcák, zöld, virágos kertek. 2015-ben azonban megváltozott a helyzet. A migrációs válság az országnak ezt a térségét érintette a leginkább. A déli határ-kerítés felépítésével ugyan megszűnt a probléma az országban, de a térségben csak ekkor fokozódott igazán. Amíg a határon a kerítésen átjutni próbáló migránsok, addig az úgynevezett “mélységben” (a határtól 20-30 kilométeres sávban) már a migránsokat az országból kijuttatni akaró embercsempészek jelentik a problémát. Mára a környék hangulatát megváltoztatták az útszéli autóroncsok, az utakon száguldó embercsempészek és a nagy erőkkel felvonuló rendőrök.
“Évek óta nem járok ki az erdőre sötétedés után, pedig akadna dolog bőven. Sőt igyekszem már előtte visszaérni, mert ki tudja mit talál este otthon az ember”
- mondja Géza, aki több mint 30 éve él az ásotthalmi tanyáján. A helyiek évek óta elkeseredett harcot vívnak a migrációhoz társuló problémákkal. Néhány héttel ezelőtt az idős gazdálkodó felesége az unokáival volt otthon, amikor este egy autó szakította át a kaput és hajtott be az udvarba. Pár perccel később érkeztek meg a rendőrök, de addigra a sofőrt és az utasokat elnyelte őket a közeli erdő. “Sajnos ez gyakran fordul elő, ha a rendőrök keményebben lépnek fel, az embercsempészek egyre pofátlanabbak lesznek” - összegzi a tapasztalatokat.
“Ma éjszaka itt egy tíz fős csoport állt és rázták a kaput, hogy engedjük be őket“
- meséli Márton, akinek rendszeresen meggyűlik a baja a határon átszökött bevándorlókkal. A feleségével a gyermekeiket féltik, elmondásuk szerint az elmúlt közel 10 évben nem utaztak sehova, mert féltik a birtokukat. “Az ember elutazik hétvégére és amikor hazajön azt látja, hogy feldúlták a házát, az udvarát, mindenét. Mi nem kockáztatunk.” Márton felesége minden nap reggel kocsival viszi iskolába a gyermekeket, de így is aggódik, mert az esti foglalkozások után már élénkül a forgalom. Nem olyan régen egy rendőrök elől menekülő embercsempész száguldott át a településen, az iskola előtt is, pont amikor vége lett az esti rendezvénynek. “Nem sokon múlott, hogy ne csapjon el valakit.” Az autót végül a kanyarban nőtt fa állította meg. Szerencsére nem történt halálos áldozat.
“Rendszeresek a kisebb balesetek a kanyarban hagyott roncs miatt”
- meséli Lajos, pár kilóméterrel odébb élő ruzsai gazdálkodó. A földjeihez az egyik legforgalmasabb dűlőút kereszteződés vezet, ahol 8 hónappal ezelőtt kapcsoltak le a rendőrök egy román embercsempészt. A kocsit a kereszteződésnél hagyták, ahol a szebb napokat is látott Volkswagent a guberálók hamar megtalálták és minden értékes alkatrészt kipakoltak belőle. A roncs pedig azóta is mozdulatlanul áll ahol hagyták. De nem ez az egyetlen lecsupaszított autóroncs a környéken. 200 méterrel odébb, egy pár hete az árokba borult csempész kisebb Opel személyautója hever, már amennyi maradt belőle. Nehéz lenne különbséget tenni, hogy melyik került oda régebben. A hátrahagyott járművek haszonsítására ugyanis egy másik ipar épült: a guberálás. A guberálók pedig ahol járnak, ott alapos munkát végeznek, van hogy elég nekik pár óra és már el is tüntetik az értékesebb alkatrészeket.
“Amikor kimegyek a földre és leparkolom az autót az út szélére, kiteszek az ablakba egy táblát, amin az áll, hogy az autó az enyém és a földön vagyok. Arra az esetre, ha összekevernék egy amolyannal és fantáziát látna benne valaki”
- biccent Lajos a mező szélén hagyott roncsra. Nagyjából 200 méteren közel 10 autóroncs áll elhagyatottan. De nem csak az utak mentén, hanem a földeken, erdőkben és még a települések központjában is ott hevernek. A tapasztalatok szerint változó miket visznek el előbb. A guberálók főleg elrejtett értékeket keresnek. De általában a könnyebben hozzáférhető motorháztető alatti alkatrészeket viszik el elsőként. Ezután a belső szerkezeteket, rádiót, műszerfalat, elektronikát. Végül következnek a nehezebben mozdítható részek, a lökhárítók és a kerekek.
A rendőrség tehetetlen az embercsempészek hátrahagyott autóival. A szabályok szerint azok elszállításáról a tulajdonosnak kell gondoskodnia. Azonban ezeknek a járműveknek legnagyobb része vagy külföldi tulajdonban van vagy a tulajdonosa börtönben ül. A hatóságnak minden esetben fel kell keresnie a tulajdonost, értesítenie kell, majd később intézkedhet hivatalból az elszállításukról, de addigra már amit nem vittek el a guberálók az az enyészeté lett. Emiatt az elszállításuk költségesebb és időigényesebb.
“Van a kriminalisztikában egy elmélet, a betört ablakok elmélete”
- avat be Ágnes, aki kirminalisztikai szakértőként dolgozik. Az elmélet szerint a bűnözés a rendetlenség elkerülhetetlen következménye. Ha egy épületben betörnek egy ablakot és az kijavítatlan marad, az arra járók azt gondolják senki nem törődik a házzal, így hamarosan egyre több ablakot törnek be. Az elhanyagoltság szelleme pedig az épületről a környékre terjed, jelezve, hogy itt mindent szabad. A rendetlenséghez társuló problémák pedig a bűnözés melegágyát jelenthetik. “A rendőrség célja minden esetben, hogy ezt a folyamatot megakadályozza. A déli határszakasz településein sincs ez másképp, ezért is kellene a hátrahagyott autók helyzetét minhamarabb megoldani. Itt viszont speciális a helyzet abból a szempontól, hogy adott egységre több szolgálati feladat hárul. Az elkövetők módszereinek pedig csak a képzelet szab határokat.”
“Az én célom az, hogy az itt élők minél előbb visszakaphassák az életterüket. Ezért mindent meg fogunk tenni, hogy az autóroncsoktól minél hamarabb megtisztuljanak a települések”
- válaszol Mihálffy Béla a térség országgyűlési képviselője. Rendszeresen tartanak egyeztetést a civil és hivatásos rendvédőkkel, az önkormányzatok bevonásával. Igyekeznek fórumokon tájékoztatni a lakosságot, “akikkel együtt küzdenek a probléma ellen” és tapasztalataikkal tudják segíteni a hivatásosok munkáját. “Sajnos a térséget érintő nyomás hónapról hónapra fokozódik. Megoldást jelentene az uniós szabályozás szigorítása” de a képviselő szerint ebben az ügyben nem támogatja Brüsszel a magyar álláspontot. “A kormányzattal közösen, amivel lehet támogatjuk a településen élők biztonságérzetének javítását, lobbiztunk a mezőőri szolgálatok támogatásáért, a polgárőröket rendeszeresen támogatjuk, a rendőrség megemelte a szolgálatban lévő rendőri egységek számát." Mihálffy Béla képviselő nyílt levélben fordult az ügyben Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter felé, amiben arra kéri, a kormányzatot, hogy “tegyen javaslatot arra, hogy az illetékes állami szerv tisztítsa meg a déli határhoz közeli településeket a hátrahagyott gépjárművektől.” Nem sokkal a levél közzététele után a Csongrád-Csanád megyei Kormányhivatal jelezte, hogy támogatja a képviselő kérését. Ezzel elindulhat egy folyamat, aminek a vége lesz a Homokhátság teljes megtisztítása.
Kerekes Balázs
(A szerző politikai elemző)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.