Miért szorgalmasabbak a lányok? Miért nem találtak partnert a szinglik? - többet között ezekre a kérdésekre kereste választ a népszerű műsorvezetőnő nemrégiben szegedi előadásában. A férfiak és a nők eltérő módon kommunikálnak, még egy üzleti tárgyalás is teljesen másképpen zajlik az eltérő nemeknél. Ennek ellenére egyre jobban elmosódnak a nemek közötti különbségek, a sztereotípiák már nem igazak.
A nő és férfi kommunikációja közötti különbségekről tartott előadást nemrégiben Szegeden Spitzer Gyöngyi, ismertebb művésznevén Soma Mamagésa a Módszertani Pedagógiai Napok zárórendezvényén.
„Az asszonynak hallgat a neve” – ez az időszak már lejárt az életszemléleti tanácsadó szerint. Úgy látja, a „nők törnek fel, mint az olaj”, amelynek okát abban látja, hogy a nőket megfosztották a szabadságuktól – beleértve a szexuális szabadságot is. A férfiak gyengültek, mert előtte támogatta a nő őket, ma viszont mellette áll. Mégsem panaszkodnak, elfojtják a könnyeiket. „Ez vastagon közre játszik abban, hogy öt férfiból három nem éli meg a 65. életévét, ami manapság a kitolódott középkor része” – mondta. Emlékeztetett rá, hazánkban nagyon korán halnak a férfiak, a nők viszont jóval tovább élnek. A patriarchális társadalom ennek ellenére még sok helyen megjelenik, példaként az ózdi Hétes telepi romákat említette. Itt még ma is az a jellemző, hogy miközben a férfiak társalognak, a nő nem tartózkodhat bent, csupán az ételt hozhatja be urának és barátainak, vagy viheti ki az üres tányérokat.
„Mindenütt a lányok a jobb tanulók. A ma emberében ott a múlt, a lányok ezért szorgalmasabbak” – állította a Spitzer Gyöngyi. A két agyféltekét összekötő kérges test a nőknél vastagabb, ezért figyelhető az meg, hogy míg a nő holisztikus gondolkodású, több dologra tud egyszerre figyelni, a férfiak csak egy ügyre képesek összpontosítani, de arra nagyon. Nevetve tette hozzá: „köszönjük a férfiaknak a mosógépet, a mosogatógépet, a különböző gépjárműveket és a rengeteg találmányt!” Az oktatásban is egyenjogúság van, pedig sokáig egyetemre sem járhattak a hölgyek. Ma a felsőoktatásban tanulók 64 százaléka nő, ez azt jelenti, hogy 100 nőből 28-nak nem jut diplomás partner. „Testi, szellemi, értelmi szinten megfelelő partnert keresünk. Nem véletlen van manapság ennyi szingli!” – vélekedett Soma. Eltérő a kommunikáció a nemeknél. A férfiak közvetlenül kommunikálnak, szó szerint értik a dolgokat, a konkrét tény a fontos számukra. A nőknél nem ez zajlik, a hanglejtés, a mimika, a túlzások használata nagyobb szerepet kap, s ebből rengeteg félreértés adódik a két nem között. A női összejövetelek célja maga a beszélgetés, míg a férfiaknál valamilyen konkrét ügy.
Ezért is nem meglepő, hogy üzleti tárgyalások is másképp zajlanak a nőkkel – magyarázta neki egy barátnője korábban. A férfiak minél több konkrétumot akarnak megtárgyalni, s az adott ügyre koncentrálnak csak, míg a nőkkel lassabban halad, de rengeteg nem kapcsolódó kérdésről beszélgetnek, így mélyebb kapcsolat alakul ki közöttük, ez pedig a hosszabb távú együttműködést segíti. Az intuícióban (olyan megismerés, amelynél az információszerzés nem a gondolkodási és a következtetési folyamatok során történik –szerk.) a nők erősebbek, erre pedig nemcsak egy párkapcsolatban, hanem az üzletkötésben is szükség van. Idézte Soros Györgyöt – hangsúlyozva, hogy politikai szerepét nem kívánja értékelni -, aki szerint a sikeres üzletember az a gyorsuló világban, aki intuíció alapján tud döntést hozni.
„A nő a tudás és a tanulás mellett kiéhezett a munkára, a világ pedig a nő munkájára” – állította. Megjegyezte, ezen még Freud is meglepődött a XX. század elején. Ennek köszönhetően a szabadságra is kiéheztek, míg hetven éve rossz anya, háziasszony volt, aki magára hagyta családját néhány napra, ma elhagyná a nő a férjét, ha az nem engedné el a barátnőivel wellnessszállodába a hosszú hétvégén. Elvárássá vált az otthoni munkamegosztás – Svédországban szinte már azon rökönyödnek meg, ha a babakocsival az anyuka viszi le a gyereket sétálni, nem az apa. „Az első kor a történelemben a jelenlegi, amikor a nők szabadon beszélhetnek a szexuális igényeikről” – tért át arra a témára, amelynek köszönhetően közismert lett. A korábbi keresztény értékrend két nőtípust különböztetett meg: Máriát és Magdolnát. Az előbbi volt a jó lány, aki szűzen házasodott meg, a másik pedig a rossz, a prostituált – igaz, ma már Magdolna szerepe is átértékelődik az egyházban. Úgy látja, az „elképesztő kiéhezettségben” a nők magukból is kifordultak. Ma a korábbi kettősség megszűnt, egybemosódott, ami a kommunikációban is megtapasztalható. Korábban elképzelhetetlen volt, hogy ilyen nagymértékben jelenjen meg a szexualizáció világunkban, mint ma, amikor a mezőgazdasági géptől a pornográf filmekig mindent meztelen nőkkel adnak el. A férfiak közben rettegnek, hogy nem tudnak megfelelni, úgy érzik, nem tudnak elegendőek lenni a nőnek. Gyógyszerész barátai azt mesélték, már a huszonéves „bikák” is Viagrát vásárolnak…
Tóth László 1979-es és 1999-es felmérését idézte. A korábbi vizsgálatban 14 nemi sztereotípiánál hetet-hetet egyértelműen női, vagy férfi tulajdonságként tudtak besorolni a megkérdezettek. A határozottságot a férfiak jellemzőiként nevezte meg a többség, a gyöngédséget a nők tulajdonságai között említették. A húsz évvel későbbi eredmények viszont azt mutatták, nincsenek egyértelmű kategóriák, mert már az összes tulajdonságot elvárják mindkét nemtől. Ő úgy látja, hogy ez teljesen normális, mert korábban „bezártak minket egy kalitkába”, ami mindkét nem számára hátrányos volt. „Mindegy, hogy férfi vagy nő vagyok, a lényeg, hogy mennyire tudok önmagamhoz hű lenni. Merjük-e a saját életünket élni? Nincs biztos recept a boldogsághoz, mert két egyforma ujjlenyomat, lelki mintázat sem létezik” – üzente búcsúzóul Soma Mamagésa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.