Első alkalommal kerül sor nagyszabású gyűjteményes kiállítás rendezésére az erdélyi származású Józsa Judit kerámiaszobrász alkotásaiból. A szegedi Magyarok Nagyasszonya-székesegyház altemplomában, azaz a Szegedi Dóm Galériában július 1-jén 17 órakor nyíló „Gloria in excelsis Deo” című tárlat az 1980-as évektől 2015-ig tartó időszak, mintegy 30 év munkásságát öleli fel. Józsa Judit a magyar kortárs képzőművészet megkerülhetetlen alakja, a magyar nemzeti művészet képviselője, a Magyar Kultúra lovagja.
A Szegedi Dóm Galéria és a Józsa Judit Művészeti Alapítvány szervezésben létrejött tárlat alkotásai az 1980-as évek szárnybontogató művei közül, a művész 11 éves korában mintázott „Szeretet” c. alkotása mellett, a korai időszakának magyar népi életképei közül egy kisebb válogatást, köztük a kortárs művészetben egyedülálló „Magyar Betlehem” c. szoborcsoport bemutatásával indul. Magyarországra – az Anyaországba való áttelepülése utáni első korszakából – 1996 Honfoglaló magyarok c. tárlatát egy-egy mű idézi meg. Az azt követő időszak szinte évente megújuló tematikái: 2003 Táltosok és Szentek. Árpád népe és házának szentjei; 2004 De Claris Selectisque Mulieribus avagy Magyar Nagyasszonyok I. 800 – 1800.; 2005 Magyar Nagyasszonyok II. 1800 – tegnapig; 2006 Múzsák kertje; 2007 Terraqua Világa; 2008 Magyar mesevilág; 2009 Magyar táncok; 2010 Magyar Nagyasszonyok III.; 2012 Magyar örökség I.; 2015. Magyar Örökség II. c. tárlatainak legkiemelkedőbb művei, a mérföldkőként kiemelkedő fő művekkel – Pilisvörösvári Szent Család templom „Stációi”, a „Magyarság Erényei”, „Magyarország – Anyaország”, „Erdély”, „Magyar Lélek”, „Magyar Nyelv – Anyanyelv”… – együtt adnak képet az alkotó művészetéről. A szervezők olyan alkotásokat válogattak össze, amelyek egy része a művészé, másik része pedig különböző magángyűjtemények és intézmények tulajdonát képezi.
Józsa Judit
művészetének szinte minden időszakából egy-egy munkát bemutatnak a több mint harminc esztendőt átölelő anyagban, a kisplasztikáktól a domborműveken át a nagyméretű szoborkompozíciókig. Egy gyűjteményes, visszatekintő – retrospektív – kiállítás különösen alkalmas arra, hogy átfogó képet kapjunk a művész eddigi életművéről, felismerjük a műfajból adódó technikai fejlődés útja mellett a lelki és a szellemi fejlődést is. Felfedezhetjük, hogy mi az, ami összeköti egy több évtizedes életmű különböző témájú műalkotásait. Az agyag és a kerámia műfajának szerelmese, a szó nemes értelmében elkötelezett hazafi. Nem a kortárs művészetre olykor igencsak jellemző „divatos” témák foglalkoztatják, nem törekszik a különböző „sikk” izmusok követésére és a nemzetközi áramlatokat sem lovagolja meg. Nem megdöbbent, nem sokkol, hanem figuratív, sajátosan stilizáló, realista kisplasztikái, kerámiaszobrai témaválasztása és művészi megoldása révén visszaköveteli a jogot a magyar nemzeti művészetnek, amelyben egy űrt tölt be. Sajátos stílusjegyei mellett, a rejtett szimbólumok és az ikonográfia tudatos használata tanult művészettörténészről tesz tanúbizonyságot, akárcsak az alkotások mellett olvasható leírásai és az eddig kiadott 9 könyve is. Felismerhetjük az erős székely családi gyökerekre és a korondi fazekasmester édesapa, Józsa János révén az átörökített hagyományokra támaszkodó, a tiszta forrásból merítő ösztönös művész tudatossá válását egy olyan életúton és életművön keresztül, amelyből a három isteni erény sugárzik: a hit, a remény és a szeretet. Művészeti életútjára visszatekintő Józsa Judit kerámiaszobrász e nagyszabású gyűjteményes kiállítás címével, hálás szívvel mond köszönetet a Jóistennek: „Gloria in excelsis Deo”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.