Második világháborús puskát, egyenruhát és számos más katonai felszerelést is bemutatnak az Emlékpont rendhagyó történelemóráján január 12-én a hódmezővásárhelyi közgyűjteményben. A magyar 2. hadsereg doni harcairól Triznya Andor katonai hagyományőrző tart előadást kedden délelőtt fél 10-kor.
Mind a történetírásban mind a közbeszédben még mindig számos tévhit tartja magát a Don-kanyarral kapcsolatban. Kétségtelen tény, hogy 1943 januárjában a magyar hadtörténelem legnagyobb, legtöbb áldozatot követelő vereségét szenvedte el a Magyar Királyi Honvédség a keleti-hadszíntéren katonáink helytállásáról vajmi kevés szó esik , de azt nem lehet állítani, hogy a magyar politikai vezetés szándékosan küldte volna halálba a magyar 2. hadsereget. Ugyanígy nem állja meg a helyét az sem, hogy a 200 ezres sereg megsemmisült Donnál. A téma avatott szakértői szerint a százhúszezer fős veszteségi adatot úgy kapjuk meg, ha a kb. 20 ezer főnyi hősi halotthoz és a több, mint 40 ezer főnyi sebesülthöz hozzávesszük azt a 80 ezer honvédet és munkaszolgálatost, akiket eltűntként tartanak/tartottak nyilván. E csoportba tartoznak a hadifogságba esettek is, akik számát 26.000 és 87.000 fő között tartják nyilván. (Egy 1944. május 15-i veszteségi lajstromban 1747 fő szerepel, akik bizonyíthatóan hadifogságba estek!) Sokat és súlyánál fogva jóval többet hangoztatják Jány Gusztáv vezérezredes, hadseregparancsnok 1943. január 24-én kelt hírhedt hadparancsát. Azt viszont alig említik néhányan, hogy Jány később visszavonta korábbi nézeteit, és örök emléket állított a magyar katonáknak áprilisi, utolsó hadseregparancsában.
Triznya Arnold
történész középiskolásoknak szóló tanóráján a doni hadműveletekkel és az áttöréssel kapcsolatos legfontosabb tényeket ismerteti, valamint a politikai és a katonai vezetők portréit, életútját vázolja fel. A kedd délelőtti történelemórán résztvevő fiatalok kézbe is vehetik a katonai hagyományőrző által összegyűjtött és kiállított felszereléseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.