Október 10-én két Vajdasági színművész, Péter Ferenc és Vágó Krisztina előadásában láthatja a közönség Wass Albert Magukrahagyatottak című regényéből készült színművet. A művet színpadra alkalmazta Péter Ferenc.
Péter Ferenc
, a kritika szavaival élve a "kegyetlen Pannon esztétikus" Zentán született. Első színházi tapasztalatait a zentai AIOWA színházi csoporttal szerezte. Ez a csapat figyelemre méltó sikereket ért el, és később mozgalommá nőtte ki magát, mint az első vajdasági alternatív színházi csoport, amely bejárta egész ex-Jugoszláviát. Mint középiskolás novelláiért,drámáiért Symposion díjat kapott. Beiratkozott az Újvidéki Színművészeti Akadémiára, Pataki László osztályába, és még színinövendékként létrehozott egy "szobaszínházat", amely csoportosulás Illegális-színház elnevezés alatt játszotta előadásait. Ez a piciny kezdeményezés idővel nemzetközi színházi aktivitássá avanzsált. Előadásaikat láthatták Újvidéken, Zimonyban, Cividale-ban, Koppenhagaban, és Budapesten is.1991-től színész-rendezőként a K.P.G.T. színház tagja. Színészként dolgozott Haris Pašovićtyal (Szarajevó), Urbán Andrással (Szabadka), Sašo Milenkovskival (Szkopje), Babarczy Lászlóval (Kaposvár), Ljubiša Ristićtyel (Belgrád), Verebes Istvánnal (Budapest) stb. 1997-től 2002-ig a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatója, majd 1998-tól a szabadkai Népszínház Magyar Társulatának tagja.
Vágó Krisztina
: "1984-ben születtem Zentán. Már gyermekkoromban elhivatottságot éreztem a színház és a színpad iránt. Elemistaként egészen a középiskolás éveim végéig jelentős szavalóként ismertek, hiszen rangos díjakat szereztem. Ezután iratkoztam az Újvidéki Művészeti Akadémia színművészeti szakára, melyet magyar nyelven végeztem el. Már harmadévesen játszottam a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatában és az Újvidéki Színházban, illetve rendszeresen részt vettem a Tanyaszínház turnéin. Az egyetem befejezése után szabadúszói életmódot választottam, hogy minél több színházi stílust, formát és zsánerben kipróbáljam magam. A Szabadkai rádióban rádiódrámákat készítek. Két éve, pedig a Pannon Rádióban szerkesztő-műsorvezetőként is dolgozom." Mi az, ami megfogta Péter Ferenc színművészt-rendezőt ebben a talán kissé ismeretlenebb Wass regényben? Vagy kell-e egyáltalán érzelmekről beszélni melyek az ember lelkében dúlnak, ha Wass Albert, a hazájáért harcoló honvéd, de mindenek előtt nemzetünk nagy írója, aki oly közelről ismerte a magyar szépirodalmat mint a honvédő háborút: a reményt és reménytelenséget, a boldogságot majd a fájdalmat, melyet az a tudat okozott, amely végig ott lapult szívében s lelkében, leginkább akkor, amikor már tudta, hogy eleve elvesztett az ügy, eleve elveszett a háború. Az a háború, melynek vége nem a haza megvédése, majd az örömmámor a győzelem után, hanem a trianoni felszakított seb apokaliptikus visszatérte. Harc, melynek a vége a visszaszerzett haza elszakított részeinek ismételt elveszítése. Háború, melynek az egyetlen epilógusa már ismert a nemzet számára. Mégis történetünk nem a 20. század magyar sorstragédiáiból merít, hanem egyetlen történetet mesél el, egy gyönyörű szerelmi történetet fegyverropogások zenei kíséretével. Az ellenség több hídfőt alakított ki a magyar-szovjet határon, egy-egy század 10-15 magyar bakát számlál csak, reménytelen s helyenként fejvesztett a harc, és rendetlen, kétségbeesett a visszavonulás... Néhány tiszt a tehetetlen dühtől és fájdalomtól vezetve, kvázi még mindig reménykedik az utánpótlás és a pihent erősítés jövetelében, sőt mint a Messiást úgy várják a német csodafegyvert. Közben a hídfőknek nevezett utak stratégiailag offenzívává alakulnak. Az itt-ott megmaradt maroknyi magyar baka, lassan belátja, hogy csak a szerencsének köszönhetik életüket, hiszen a vörös csizma (már csak hetek kérdése), hogy végig taposson az egész Kárpát-medencén. Az előadás ezen pontján egy érdekes csavar történik. Az elfoglalt kárpátaljai falvakból a szovjetek magukkal viszik a lányokat, fiatal asszonyokat, két okból kifolyólag. Az egyik fiatal asszony orvosnak tanult a háború elején és ezért magukkal cipelték. A leány megszökik és a kies sziklákból itt-ott kinövő házak között szökni próbál. Ugyanezek a sziklák adnak reményt Nagy Ernő vezérkari őrnagynak, aki teljesen egyedül maradt és várja a magyar - német utánpótlást. A lánynak rossz véleménye van a katonákról, a sebesült baka pedig retteg a kegyetlen kínzásokról ismert un. Sztálin-lányoktól. Az előadás egyharmadánál kerülgetik egymást, el akarják pusztítani az "ellenséget". Érdekes belső monológok, hajszálon függő életben maradás a tét, harc az életben maradásért. Egy tisztáson egymásba futnak és ... A sebesült katona elesik, a lányka segít neki hisz bármelyik pillanatban fölbukkanhat a valódi ellenség. Kettejük közül menti-e valamelyikük az életét a másik élete árán?
Létezik- e még egy elveszett háború végén erkölcs, hazugság nélküli magyar világ, remény a jövőben? Akarva-akaratlanul soha erősebb párhuzamot nem lehet vonni a ma (21. század) és a világ legnagyobb égése között! A valódi érték úgy irodalmi, mint színházi értelemben is, nem a kvázi modern, alternatív szimbólumok értelmetlen egymásra hányása a színpadon, hanem a végtelenül letisztult Wass Alberti irodalom mélységesen őszinte vallomásai és próféciái a múltról, jelenről és jövőről...a rendező Péter Ferenc tiszta munkája a történelmi őrület mezsgyéjén és a tiszta színészi vezetés, amely egyformán jellemzi múltunkat és jelenünket is egyaránt. Két kiváló színművész, a hivatás tudat tisztaságával, félelmetes mélységekkel varázsolja elénk azt, amit időnként egész társulatok által beállított művek sem tudnak visszaadni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.